• bb2014

IVF hösten 2014

sama12 skrev 2014-07-16 00:19:31 följande:

Hej!

Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Efter två misslyckade inseminationer har remiss blivit skickad till ivf. Fått tid den 13 aug fick jag veta i fredags.

Stod att det kunde ta lite tid att få börja behandling pga långa köer, men att komma dit är ju ett steg i rätt riktning.

Vi kan inte bli gravida pga att jag har endometrios.

Både spännande och oroligt.

Jag har berättat för min chef, två kollegor samt min familj och de närmaste vännerna. Behöver stödet då det varit en tuff väg så här långt. Förra året gick jag på enanton i sju månader. Väldiga klimakteriebesvär hela långa varma sommaren. Gick inte att komma med dumma ursäkter över mitt genomkassa humör och att jag dröp av svett vid minsta lilla så var lika bra att vara ärlig till de som står mig närmst.

Tips är att ringa Vårdkansliet och använda dig av vårdgarantin om de beräknar att väntan är längre än 3 månader. Ring sjukhuset dit du blivit remitterad och hör efter.
  • bb2014

Det är inte Vårdkansliet som får remissen. Det är Huddinge så ring Huddinge. Det är de som kan ta tid på sig.

Gick iof på några veckor så fort remissen kommit in.

iVF Kliniken är jättebra. Vi har/hade Helene som huvudläkare och har trivts jättebra med henne.

• bb2014
    lucylight skrev 2014-07-21 01:47:20 följande:

Vi har fått brev om att vår remiss är behandlad nu. Dock kan man inte ringa/maila dem för de har semesterstängt precis som ivf-kliniken tom 4/8. Bara hålla tummarna nu inför aug. :)

Hur lång tid tog det för er att komma igång från att ni gick genom vårdgarantin? OM vi har tur, tror du vi hinner börja med sprutorna då i början av september på beräknad mens, eller brukar det ta tid? Du blev gravid på första försöket va? :) har för mig jag läst det i någon tråd, grattis i så fall :)

Har Vårdkansliet stängt? För annars är det dem du kan ringa :)

Vi var på infomöte och hade sån tur att min mens kom bara någon dag efter. Så vi kunde starta direkt :) Allt beror ju på ens cykel.

Kan ju vara så också att de har många som startar i augusti som gått på infosamtal tidigare och de har förtur.

Och japp jag är gravid och på första försöket :) Går in i vecka 7 idag.
  • bb2014

Så med andra ord, deras ambition är att man ska komma igång så snabbt som möjligt :)

• bb2014
    lucylight skrev 2014-07-21 09:38:41 följande:
    Vårdkansliet har inte stängt, om du tänker på dem man ringer göllande vårdgarantin? :p Dock har reproduktionsavd på karolinska semesterstängt 3/7 - 4/8, dvs avd som behandlat vår remiss. Ska hänga på luren direkt på morgonen 4/8 till vårdkansliet :D

Vilket flyt, hoppas på samma tur :D

Men då räcker det med att ringa Vårdkansliet så ordnar de allt. De vet att väntetiden är längre än 3 månader.

Jag ringde bara KS Huddinge för att kontrollera att de fått remissen och då sa det att de fått in den och att det bara var att ringa Vårdkansliet direkt.

• bb2014

Ni som använder vårdgarantin. Ni behöver inte vänta 3 månader. Det räcker att väntetiden på sjukhuset ni är remitterade till har längre väntetid än 3 månader. Det vet Vårdkansliet. Bara att ringa dit så fort ni kontaktat sjukhuset och fått klartecken på att de registrerat remissen.

Vårdgarantin säger att man ska få vård INOM 90 dagar, Inter efter 90 dagar.

Bara ett tips så ni inte sitter och väntar. För oss tog det 1-1,5 månad från utredning>remiss>vårdgarantin och kallad av kliniken igen där vi var på utredning.

• bb2014
    emeliearcen skrev 2014-07-26 20:26:57 följande:

Jag kontaktade kliniken direkt när vår remiss tagits emot, och de sa att jag skulle räkna med 3 månader då de har haft ungefär den väntetiden i det sista... Så jag antar att det inte går att komma till mycket tidigare. :/

Ah det är så. Att de har maximerad väntetid men inom 3 månader. Ja då är det inte mycket att göra. Går man genom Vårdgaratin ska de ha längre väntetid och man hamnar då på en annan klinik.

Förstår att det är jobbigt att vänta. Man vill ju komma igång så snabbt som möjligt! :)
  • bb2014
    Kikojo skrev 2014-07-27 20:05:20 följande:

Hej alla,

Är i samma situation som er andra, men ändå helt olika omständigheter. Gick på privat f-utredning, de skickade remiss till KS. KS meddelade att väntetiden för dem var 5-6 månader och om jag ville ta del av vårdgarantin skulle jag ringa vårdgarantikansliet. Gjorde detta och fick plats på St Görans, som öppnar åter 4 aug. De sa att jag ska ringa 4 aug och kolla så bollen är i rullning. De sa att det tar sedan 1-3 månader innan man sätter igång försöken. Jag hoppas på det bästa.

Nu till olikheterna:

Jag har valt att försöka skaffa barn med världens schysstaste människa: Min kompis.

Vi bor inte ihop, utan måste ljuga om samboende. Däremot är vi grannar. Känns rent diskriminerande att alla väntas följa samhällsnormen som råder. Som om inte jag och min vän skulle bli utmärkta föräldrar oavsett. Som om vissa konstellationer av föräldrar är lite bättre än andra, snarare än att se att vi är två människor som älskar varandra( måhända inte romantiskt, men som människor) och vill ha barn ihop. Vi har försökt ett år att bli gravida utan resultat. Min egen pappa är sjuk och har max 2 år kvar att leva, och jag vill att mitt barn dka lära känna sin morfar. Har inte tid att dra ut på barnafödande direkt(dessutom 37 år i vinter). Så ser början på min resa med ivf ut. Lite mer komplicerad än normen, men lika viktig ändå, anser jag.

Lycka till allihopa!

Stort lycka till och ni gör helt rätt! Det är väldigt gammeldags regler, en familj kan ju se ut hur som helst!
Svar på tråden IVF hösten 2014