• Speck

IVF hösten 2014

Hej, jag hoppar också in här! Vi har ett barn sen tidigare, kom till genom IVF (icsi). På torsdag 21/8 ska vi till fertilitetscentrum på konsultation inför syskonförsök.

Vårt första försök gav 9 ägg, 7 mogna, 5 befruktade. Utav de 5 blev det ett till frusen och ett in i mig. Det blev tidigt missfall och sen inför FET styrd ägglossning med ovitrelle spruta. Det lyckades. Men det betyder att jag nu i höst måste börja om från början med hormonbehandling etc. Är lite nervös inför det eftersom jag inte hanterar hormoner särskilt bra, mår jättedåligt av hormonbaserade preventivmedel tex. (blir deppig, lynnig etc).

Vi har huvudsakligen manlig infertilitet (lågt antal o dålig rörlighet) men jag har också problem med sköldkörteln vilket jag medicineras för förstås.

Ang bruttolöneavdrag, vem frågar man sånt om? Har ni frågat personalavdelningen, löneavdelningen eller hur gick ni till väga? Det skulle ju vara intressant att spara pengar, men vill helst inte att det ska komma ut på jobbet att vi försöker bli med barn igen.

• Speck

Calabalic : tack vilket bra tips! Men det blir alltså en faktura som skickas till arbetsgivaren? Jag jobbar på ett större företag som har massa procedurer kring betalning av fakturor, om det är en engångsbetalning så måste den godkännas av jättehöga chefer och sen betalas den från utlandet så den läggs in i ett online system, och jag vet inte om jag vill skylta med dels att vi försöker bli gravida eller dels att vi behöver IVF. Jag skäms inte över det, men vill för den delen inte att alla ska veta..

Jag vet inte hur jag tänkte mig att betalningen skulle ske men jag trodde typ det skulle regleras på annat vis. Ordnas via skatteverket el nåt.

• Speck

Miamorot: du betalar fortfarande skatt men bara på de pengar som du får i lön. Alltså, 30000 före skatt, 10000 går till fakturan, 20000 blir din lön före skatt, då dras ca 30% i skatt och du får ut kanske 13000 på lönekontot . I vanliga fall hade du fått ut runt 20000. Så du sparar genom att du slipper skatta på de pengarna innan fakturan betalas.

• Speck

Lucylight: va härligt att ni fått er kallelse! Vet ni redan nu att ni kör korta metoden?

Miamorot : det gjorde jätteont på mig med och jag fick en hel del morfin. Ser inte fram emot det jättemycket. Men det är bara fokusera på varför man gör det så känns det bättre :)

• Speck

Bubby : vilken tur att IVF finns så ni ändå har chansen till ett syskon! va skönt att du börjar med sprutorna nu då, då mår du snart bättre.

Sama : så det här blir ert första IVF försök? Och du får köra det korta protokollet? Undrar vad jag kommer få göra, blir säkert långa igen för mig med den jobbiga nässprayen.

Nickidocka: klart man ska hoppas. Och att inte tänka för mycket när man är i en sån sits är ju nästintill omöjligt :)

• Speck

Nickidocka : ja jag med. Och efter vi fått vårt efterlängtade barn så fick jag höra att "nästa gång blir ni gravida "naturligt " för nu slappnar ni av mer", bah! Eller "nu vet din kropp hur den ska bli gravid ". Som att det har med det att göra. Jag har inte haft preventivmedel sen 7 år tillbaka och inte en gång blivit gravid "naturligt ". Alla förståsigpåare kan göra mig helt matt, därför jag inte berättar vitt och brett om att vi behöver IVF.

• Speck

Sama: ja, vi har ett barn sen tre år som kom till genom IVF. Han är en frysis så jag har bara gjort en hormonbehandling förut.

Även om jag vet lite mer vad som kommer så är jag ändå spänd och tänker en del på det.. Frågor som hur kommer det gå den här gången, kommer min kropp reagera likadant, hur många försök kommer det ta innan det tar sig.. Listan är lång.

• Speck

Sama: ja precis, vi betalar själva. Ska fråga på jobbet imorgon om de beviljar bruttolöneavdrag.

• Speck

Chasingdreams: åh härligt! Nej jag gör inget speciellt, lyssnar på min kropp och försöker vila så man orkar. Äter vitamin och mineral tablett varje dag för att lagra upp folsyra..

Moolie : spännande! Håller tummarna att du ska slippa fler äggplock :D

Imorgon ska vi dit för konsultation och jag ser fram emot det samtidigt som jag är lite nervös.. Jag frågade min arbetsgivare om bruttolöneavdrag och de höll på att se över sin policy om det så de kunde inte svara just nu :( verkar som vi får stå för kalaset med skattade pengar.

• Speck

Nassu : efter återföring mår du som vanligt, det gör inte ont.

Tindra: jo men hellre vänta 25 dgr än ett misslyckat försök. Se det så :)

Ego: Varit på konsultation nu, vi får långa protokollet igen och jag börjar spruta om ca 11dgr. Känns nervöst och spännande! Förväntansfullt!

Svar på tråden IVF hösten 2014