• Moolie

IVF hösten 2014

Väntar på telefontiden imorgon. Vi ska göra vårt andra försök, en FET, under aug eller sept. Den här avslappningen vi fått under sommaren behövde vi. Acceptera och gå vidare. Gråter inte över förlusten längre....

• Moolie

Fy så tråkigt sesanka!!! Hade med varit rasande!!

Den 11 ska jag få mens och ska på ultraljud 10 dagar efter. :) Så nu är bollen i rullning!

• Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-12 05:55:51 följande:

Har faktiskt inte kollat upp så mycket gällande bruttolöneavdrag då det känns som att väldigt få arbetsgivare går med på det (?) Själv jobbar jag inom landstinget och vad jag läst mig til är det få inom landstinget som fått göra bruttolöneavdrag, och sambon jobbar på en mindre privat firma.. så jag vet inte. Är det värt att fråga? 

På din makes jobb är det ABSOLUT värt att fråga!! Jag blev nekad, är kommunalt anställd.
  • Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-13 04:44:20 följande:

Nja alltså jag fattar ändå inte riktigt.. jag må vara korkad, för du har ju förklarat jättetydligt! I min värld låter det fortfarande som att det blir mer eller mindre gratis eftersom man använder pengar som ändå aldrig syns? Pengarna som i vanliga fall går till skatt använder man till att betala fakturan? Men vad händer sen med pengarna som ska ramla in på kontot av lönen? Blir man utan lön en månad eller får mycket mindre den månaden/månaderna? Isf har jag svårt att se hur man tjänar på det? Jag ska förklara hur jag trott att det funkar. . Säg att sambon brukar betala 10000 i skatt, och brukar få 20000 netto. Behandlingen kostar 30000, så då görs avdrag motsvarande skatten (alltså 10000) under tre månader för att betala fakturan. Men sambon kommer fortfarande få 20000 in på kontot dessa månader. Jag har tyckt att det låter för bra för att vara sant, och det ät det kanske också?

Man kan säga att företaget betalar räkningen och tar bort momsen (det är ju ingen moms men för att förenkla). Det som blir kvar av räkningen kommer ni få betala via avdrag på din mans lön. Så man kan säga att ni har en avbetalning hos din mans chef. :)

Det är nu som era sparpengar kommer till användning! :)
  • Moolie
    calabalic skrev 2014-08-14 17:03:38 följande:

Då låter det ju väldigt lovande för att det ska funka igen för er. :) Alltid lika härligt att höra om personer som har lyckats med IVF, det ökar ju hoppet för oss andra också. Vet ni vad som orsakar infertiliteten?

Vi är oförklarligt barnlösa och har gjort två IVF-försök som inte lyckats. Vid första IVF:en fick vi inget till frysen men vid andra fick vi 5 till frysen! Så det känns ju bra, vi kommer nog nöta på med FET-försök varje månad under hösten om ägglossningen funkar som den ska. Den har strulat lite sen senaste IVF, innan dess har den alltid funkat perfekt. 

För min del har äggplocket gått jättebra båda gångerna, kände ingenting. Men däremot blev jag rejält sjuk efter förra IVF:en, låg hemma i sängen med hög feber, lunginflammation m.m och har fortfarande problem med värkande äggstockar. Jag tror inte att jag tål hormoner så bra, för jag blev sjuk även vid första IVF:en fast inte lika illa.

Inte bara jag som har ont alltså... Såg ut att ha varit i 6e månaden sist... Värker emellanåt ännu...
  • Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-14 21:23:29 följande:

Jag fick 2 panodil någon timme innan. sen satte de bara en infart, ifall att det skulle behövas mer. Och när jag nästan skrek rakt ut när de började plocka äggen, och tårarna sprutade så fick jag en skvätt morfin, och sen gick det iaf lite bättre. Men jag blev mest yr tyckte jag.

Denna gång ska jag säga till innan att jag upplevde förra gången som väldigt smärtsam och hoppas jag kan få mer bedövning innan, i förebyggande syfte..

De gav mig maxdos i allt. Jag var klarvaken och kände ALLT. Lika så för min man som skulle plocka ut han med... Nu, 8 månader senare har han fortfarande ett blåmärke. Jag vill inte veta hur min livmoder ser ut... :'(
  • Moolie
    TreTriss skrev 2014-08-15 09:30:45 följande:

Hej!

Kan jag hoppa in här?

Påbörjar sprutstart imorgon (korta protokollet, oförklarlig barnlöshet) på Huddinge!

Kört tre inseminationer på Sophiahemmet innan, så är lite inne i det, men ändå nervöst!

Det är nog lika nervöst varje gång!! Välkommen hit! :)

Vill du berätta om din resa såhär långt...?
  • Moolie
    Bubby skrev 2014-08-15 21:13:33 följande:

Hejsan.

Tänkte om man kunde hoppa in här.

Jag har sprayat i 4 veckor med synarela och ska börja med gonal-f imorgon.

Mår ganska piss av sprayen, men är glad att jag haft semester.

Jag och min sambo har en dotter på 6 år, hon är tillverkad på "normalt " sätt ;).

Sen har vi försökt med ett syskon ett par år men har inte lyckats vilket vi tänkt att jaja, det blir när det blir.

Sen i vintras blev vi äntligen gravida!! Vi blev överlyckliga, som vi väntat och längtat, hela familjen.

Men i v 10 fick jag ont, förbaskat ont. Åkte in till akuten och orden av doktorn har etsat sig fast "- ja graviditeten sitter inte i livmodern iallafall "

Jag hamnade i chock. Det var utomkvedshavandeskap och akut operation.

Blev ganska dålig och krävde mycket smärtstillande i ett par dagar.

När jag skulle fara hem och läkaren som hade opererat kom in för att berätta hur operationen hade gått förstod jag nånstans att allt inte stod rätt till.

Jag hade såklart blivit av med äggledare som ägget fastnat i men dessutom var min andra äggledare helt förstörd.

Våran dotter var ett mirakel för troligtvis var den bortopererade lika förstörd.

Där är vi nu, tacksamma för att det ändå finns goda chanser för oss och tacksamma för möjligheten.

Men också oerhört oroliga.

Jag känner ett stort behov av att "prata" med kvinnor i samma sits för ibland känner jag mig så ensam...

Åh så tråkigt!! Vi är många som fått missfall i de veckorna och en del av oss har fått utomhavandeskap. Har för mig att det ska finnas fler trådar om enbart det om du söker den typen av stöd. Önskar att jag hade kunnat föreställa mig hur det känns...! :( Kramar till er!!
  • Moolie

Jag har redan ångest inför äggplocket om detta försöket inte skulle hjälpa... :( Hjälp....!!!

• Moolie
    pco skrev 2014-08-18 16:11:22 följande:

Hej tjejer. Vart på vul idag. Måndag nästa v gör jag FET av en blastis. Efter lite tjat idag och med påläst med info av en annan här på fm fick jag äntligen utskrivet fragminsprutor inför detta försök :) fick även efter ytterligare tjat byta från Lutinus till crinone då med extra dos ð?? tjat lönar sig ibland :p

Åh, berätta mer!! Ska på VUL imorgon!
Svar på tråden IVF hösten 2014