• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • vampyria2

Sexotiotalisten: när det gäller att barnet egentligen inte vill så är det faktiskt förälderns ansvar att känna sitt barn och veta vad det är redo för och inte, den stora massan bör inte få stå tillbaka för den enskilde individen, det är så det fungerar i samhället och det är så det bör vara anser jag.

• Piala

Man får gärna ha regler att inte äta godis mitt i veckan men varför inte unna sitt barn detta för en gång skull. Ibland måste man släppa på sina regler och jag tror inte det medför att ditt barn tror att den nu ska få det varje dag framöver. Jag tycker du verkar hemskt gnällig som inte ser det positiva med denna övernattning. Vad är det du är så emot? Barnen kommer tycka det är jätte roligt och för deras skull kan väl du rucka lite på dina principer. Slappna av och släpp dina krav på allt som inte blir som du tänkt dig där hemma för att barnet är borta och dina aktiviteter blir annorlunda för en dag. Har barnet syskon som måste hoppa över sin aktivitet den kvällen så är det så livet fungerar. Man ställer upp för varandra och en annan gång får det andra barnet stå över.

• sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-05-22 11:12:32 följande:
    Sexotiotalisten: när det gäller att barnet egentligen inte vill så är det faktiskt förälderns ansvar att känna sitt barn och veta vad det är redo för och inte, den stora massan bör inte få stå tillbaka för den enskilde individen, det är så det fungerar i samhället och det är så det bör vara anser jag.
    Det var inte jag som skrev att barnet inte vill
    Så jag tar det en gång till
    Har man arr som involverar föräldrarna och även deras fritid som t.ex en övernattning, så ska dettas förankras hos föräldrarna innan man peppar barnen.
    Om det är så att man på förväg vet att några, av olika skäl, inte kan delta, då kanske man inte ska prata om det hela tiden, om det är barn som inte fixar att sova över, då kan man också hantera det.
  • UniqueSnowflake
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:13:25 följande:
    Så förskolepersonalen ska vänja barn att sova borta? det är väl ändå något som föräldrarna ska göra när de anser att det är dags.
    Men eller hur!?!?!

Jag blir galen på dagis som tar på sig ansvaret att fostra barn - det är FÖRÄLDRARNAS jobb. Dagis är ett "day-care-center" och inget annat.
  • UniqueSnowflake
    Fruarna Svensson skrev 2014-05-22 09:42:02 följande:
    Godis - går fetbort.

Och att inte stämma av innan - det är ju bara löjligt.
  • UniqueSnowflake
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:11:35 följande:
    Det är klart att barnen ser fram mot det, men frågan är vad som händer efter kl 20 när alla föräldrar ska åka hem? en del kommer säkert bli ledsna när det blir "allvar" och det är dags att sova. Jag skulle inte tyckt det var ok med övernattning på dagis.
  • UniqueSnowflake
    Indigo skrev 2014-05-22 09:26:39 följande:
    Jag hade varit ett sådant barn som fått genomlida detta och  mått dåligt av påputtning. Min son också, tror jag. Det är långt ifrån alla barn som tycker att kollektiva aktiviteter är skojsiga.

För övrigt tycker jag det verkar väldigt tidigt att anordna övernattning redan på dagis, i så tidig ålder menar jag. Min första "kollektiva" övernattning på det viset var en lägerskola i fjärde klass. Minns att det var spännande men också läskigt och då var jag ändå 9-10 år och hade sovit över hos kompisar förr.
    Med skolan var det dock nåt annat, mer tvång, liksom. Skola/dagis går man inte bara hem från hur som helst om man ångrar sig och vill sova hemma. Jo, man kan förstås göra det, men känslan av att på dagis gör man som fröknarna säger kan vara stark. De har ju en annan auktoritet och makt över en än t.ex en kompis föräldrar (om man sover över hos en kompis).

Jag hade aldrig velat sova borta på det sättet när jag gick på dagis, varken med eller utan godis, och jag hade antagligen känt mig tvingad (påputtad).

Tycker det är viktigt att tänka på att alla barn inte tycker att sådana här evenemang är toppen. Man kan inte bara förutsätta det.
    Känner likadant, är numera "allergisk" mot allt vad "kollektivt" heter. Just det där att andra ska pusha en till att göra saker man inte vill, det gör mig galen.
  • Hypnotica
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-22 11:42:29 följande:
    Men eller hur!?!?!

Jag blir galen på dagis som tar på sig ansvaret att fostra barn - det är FÖRÄLDRARNAS jobb. Dagis är ett "day-care-center" och inget annat.
    Det är en pedagogisk verksamhet. Fostran ingår också, svårt annars.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • CitronGul
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:13:25 följande:
    Så förskolepersonalen ska vänja barn att sova borta? det är väl ändå något som föräldrarna ska göra när de anser att det är dags.
    Med tanke på hur många barn som blir totalt söndercurlade av sina separations(från barnet!)-ångestföräldrar, så är det utmärkt med detta iniativ fån dagis!
  • UniqueSnowflake
    Hypnotica skrev 2014-05-22 11:45:48 följande:
    Det är en pedagogisk verksamhet. Fostran ingår också, svårt annars.
    yeah yeah, you say potato
Svar på tråden övernattning på dagis!!