• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • snöblask

Handlar väl egentligen inte så mycket om godis veckodag etc utan säkerhetsaspekten? Om barn blir ledsna, gör illa sig, det börjar brinna. Kanske inte så troligt att det händer en jättekatastrof men ett säkerhetstänk som förskolor brukar ha...

• Hallonbåt02

Det går att säga nej, visst att du går och blir upprörd om dem pratar om det till barnen och så är det inte alla som får sova över, då är det ju inte så bra för dem barnen som faktiskt blir ledsna över det .
    Men annars ser jag inte det som en väldig sak att bli upprörd av.

• Radhuspinglan
    MotvilligaMamman skrev 2014-05-23 14:25:19 följande:
    Låter skitroligt! Mina ungar äter vanligtvis inte godis mitt i veckan, men ibland gör man ju undantag. En barnfri kväll mitt i veckan är ju vardagslyx!

Oj... För mig är lyx att få vara med mitt barn. Se så olika det kan vara.
  • Ellie
    snöblask skrev 2014-05-23 17:45:25 följande:
    Handlar väl egentligen inte så mycket om godis veckodag etc utan säkerhetsaspekten? Om barn blir ledsna, gör illa sig, det börjar brinna. Kanske inte så troligt att det händer en jättekatastrof men ett säkerhetstänk som förskolor brukar ha...
    De skall ju vara på den plats där många tillbringar större delen av sina dagar, tillsammans med de personer som tar hand om dem då. Det händer väl säkert dagligen att barn blir ledsna och gör illa sig. Jag antar att om det är en mindre händelse tröstar personalen som vanligt, men gäller det något större ringer man föräldrarna som vanligt.
  • Radhuspinglan
    MotvilligaMamman skrev 2014-05-23 21:37:28 följande:
    Ja verkligen. Jag spenderar tillräckligt mycket tid med ungarna så jag är gärna utan dem en natt i veckan.

Okej, där ser man.
  • Lillusen
    Ellie skrev 2014-05-23 19:22:46 följande:
    De skall ju vara på den plats där många tillbringar större delen av sina dagar, tillsammans med de personer som tar hand om dem då. Det händer väl säkert dagligen att barn blir ledsna och gör illa sig. Jag antar att om det är en mindre händelse tröstar personalen som vanligt, men gäller det något större ringer man föräldrarna som vanligt.

Precis, och det sover massor av barn där dagtid, ingen har dött av det. Många föräldrar vill inte tro det men vi känner era barn rätt så väl . När det är dags för övernattning så har jag oftast tillbringat över 7 000 timmar med barnet och då lär man känna den personen ganska så bra. Vi vet redan när vi informerar om det vem som kommer backa ur eller vilken förälder som kommer vara orolig, men det är helt okej att vara orolig och ängslig och vi tar hand om det precis som vi tar hand om liknande situationer under dagtid. Är mamma orolig då ringer jag och säger att nu sover Lisa, det gick jättebra. Är barnet orolig då har jag en kommunikation med barnet och föräldern, någon gång har vi bestämt att barnet är med på aktiviteten och sen åker hem. Någon gång har vi bestämt detsamma men att barnet har med sina saker om den skulle ångra sig. Och det finns inget härligare än att se ett barn övervinna sin rädsla och se glädjen och stoltheten i dess ögon efteråt.
  • Vinterankan

Det låter ju hur kul som helst, men det var väldigt mycket godis. Har inga problem med godis mitt i veckan men vi handlar för ca 15-20 kr när vi handlar till hela familjen så jag gissar att mitt barn skulle börja må rätt dåligt om hon skulle trycka i sig nästan dubbelt så mycket helt själv. Fast hon skulle nog spara det så det räckte hela veckan.

• Lovizas Mamma

Mina går på helgdagis 1-2 ggr i månaden, jag lämnar dom på fredagkväll eller lördagmorgon och sen hämtar jag dom på söndag eftermiddag. Dom har gått där sen 1 år resp. 2,5 år och dom ÄLSKAR sin "sovskola" som dom kallar det.

Så jag ser inte problemet med att ett vanligt dagis vill göra en kul övernattning med barngruppen. Jag skulle inte se det som en jobbig grej heller att behöva avsätta min fritid åt att ägna mig åt en dagisaktivitet på kvällen heller, all min tid fram till kl 21 går iaf åt till mina 4 barn, sen om tiden spenderas hemma, ute eller på nån aktivitet gör det samma, ang godis mitt i veckan nån gång så tvivlar jag på att det kommer ge några livsfarliga konsekvenser.

• Linafina

Är det något nytt med dagisövernattningar? Har aldrig varit med eller hört om det. 

• missan75

Vilken trist inställning du har! Tycker det låter som väldigt engagerade pedagoger och att din 5 åring kan komma att få en jättekul kväll. :)

• Julligulli

Det låter väl trevligt! Jag förstår inte alls upprördheten hos ts och vissa andra här. Jo, det kanske låter som mycket godis men de har kanske inte tänkt på att det blir så mycket utan bara satt en summa på måfå, så att inte ett barn kommer med massor och en annan med en liten tablettask typ. 

En gång på hela förskoletiden kan man väl få lov att göra något utanför rutinerna, även om det innebär godisätning en vardag. Om det talas om i hyfsad tid så man hinner lösa eventuella dubbelbokningar så borde man väl som förälder kunna ställa upp på det extrapyssel det innebär också, i alla fall om man är två föräldrar. 

Visst att man vill vara med sitt barn, men EN ENDA dag av flera års dagar borde man väl kunna klara att vara utan det?

• UniqueSnowflake
    Linafina skrev 2014-05-24 16:42:25 följande:
    Är det något nytt med dagisövernattningar? Har aldrig varit med eller hört om det. 
    Det måste vara lika nytt som tvåtusentalet.
  • Lillusen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-26 23:51:10 följande:
    Det måste vara lika nytt som tvåtusentalet.
    Vi har haft det sen 1984 då förskolan öppnade, skulle nog säga att sånt var mer vanligt på den tiden
Svar på tråden övernattning på dagis!!