När jag var liten hade vi övernattning på dagis innan vi skulle sluta och börja lekis, på lekis innan vi skulle sluta där och börja skolan och på mellanstadiet i sexan innan vi skulle börja på ny skola och klassen delas (vi hade även en klassresa då vi var borta tre nätter då).
Vi hade med oss en liten peng, typ 10-15 kronor som vi gav till en fröken som köpte något gott som vi sen fick dela på. Gissar att de gjorde så dels om alla kanske inte hade möjlighet att köpa godis själva och dels gör att en kille i klassen var väldigt allergisk mot nötter så de vågade väl inte riskera att det fanns i rummet.
Alla stannade inte över natten utan det bestämdes att sänggående skulle ske 22:30, de som inte ville sova över fick hämtas då och var välkomna att komma tillbaka till frukost 7:30 om de ville.
Jag var med på dagis och lekis samt vissa gånger på fritids, i sexan avstod jag från övernattningen (var med en stund på aktiviteterna som hölls på kvällen). Var ingen som kommenterade något om det.
Mins brorsbarn går/gick på en privat förskola. De är totalt 18-20 barn, 4-5 pedagoger och barnen är 1-5 (/6) år gamla. De har bara en avdelning men har två gruppindelningar på barnen, en där de delas in i ålder (1-3 och 3-5/6) och en där de delar gruppen i två grupper oberoende av ålder.
I slutet av maj eller början på juni har de en familjekväll. Förskolan bjuder förskolebarnen, deras föräldrar och eventuella syskon på middag (vid 17:30) som förskolebarnen har hjälpt till att laga under dagen/veckan. Varmrätt och lite enkel efterrätt brukar det vara. Efter maten anordnas någon liten aktivitet (ute om vädret tillåter) som alla deltar i. Vid 19:15 är det dags för föräldrar, syskon och barnen i den "lilla" gruppen att åka hem. "Stora" gruppen hjälps att att plocka undan eventuellt framtagna leksaker, bädda sina madrasser och när det är gjort får de en liten skål med något godis/snacks (någon bit choklad, lite popcorn, ostbågar eller så) samtidigt som en av fröknarna läser en saga. När sagan är slut är det dags för pyjamas och tandborstning och därefter lägger sig barnen och får se på en film. Vissa av barnen somnar under filmen, andra när den är slut. En gång har ett barn valt att åka hem efter att filmen slutat och då har en av pedagogerna ringt föräldrarna och sagt ifrån och därefter kört barnet hem så att föräldrarna inte ska behöva ge sig iväg igen.
Den här förskolan startade 00/01/02- någonting och aldrig att det har tagits via föräldrarna först och kollats av vad de säger/tycker.
I deras planering (som alla kan ta del av både innan och efter barnen börjat på förskolan) finns "temadagar" med, varav familjemiddag och övernattning på förskolan är en. Vill man inte att ens barn ska sova över finns det ju naturligtvis möjlighet att bara delta på middagen, hämta efter filmen eller helt enkelt inte vara med alls. Det är ju upp till var förälder att besluta.
Barnen verkar i alla fall tycka att det är jätteroligt. På den här förskolan brukar de ha övernattningen torsdag till fredag, eftersom många föräldrar slutar tidigare på fredagar och det därför generellt blir kortare dagar för barnen efteråt då en del är lite tröttare än vanligt.
Jag passade mins brorsbarn en gång när det var en sådan här familjedag (föräldrarna var på förlossningen) och jag som egentligen inte har någon relation till förskolan (förutom mina brorsbarn) tyckte att det bar supertrevligt och det verkade de flesta föräldrar också tycka.
Det som var tråkigast var väl de som inte var tillräckligt gamla för att ha bytt grupp och ändå ville stanna men inte fick, men så är det. Någonstans måste gränsen dras.
Jag hoppas verkligen att mina framtida barns förskola har liknande upplägg!
Kan tillägga att på brorsbarnens förskola har de öppet hus för familj (inklusive mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar etc) en gång i april, en i september samt lucia-firande i december. För barnen och deras familjer har de dessutom julpyssel i december, framträdande i mars samt mors- respektive farsdagsfirande i maj respektive november (fredagen innan mors- respektive farsdag) då föräldrar och syskon är välkomna på middag till en kostnad av 20 kronor per person (varmrätt och efterrätt som barnen hjälpt till att göra) och då även en gjord present till föräldern som firas. Detta då utöver övernattningsdagen.
Alla aktiviteter är självklart frivilliga, men givetvis diskuterar pedagogerna vad som ska hända de olika dagarna med barnen. Förstår inte alls varför de inte skulle göra det?
Jag hoppas, som sagt, på liknande upplägg på mina framtida barns förskolor eftersom jag tycker att det verkar toppen (min bror och svägerska känner också så). Är inne på att flytta längre åt deras håll bara för att kunna ha mina eventuella barn på samma förskola.
Jag förstår att man kan ha annat för sig, äldre eller yngre syskon etc - men ett par gånger om året så tycker åtminstone jag att dagisbarnet bör prioriteras så att h*n köpt delta på "efterdagisaktiviteter". Dagisbarn har sällan fritidsaktiviteter som äldre barn, där kan man ofta verkligen tala om saker som tar upp mycket tid.