• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • Penida
    Flygfotogen skrev 2014-05-22 21:35:18 följande:
    Ja? Barn som går på förskola har sina egna sociala nätverk där. Sociala nätverk som de ofta både vill och behöver lära sig att vårda. De har vänner. Som räknas. De räknas. Fånigt? Inte ett dugg.
    Avskyr CIO-metoder
  • Flygfotogen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-22 21:37:36 följande:
    Håller med. Vänta med det tills man är 8-9 då man faktiskt har RIKTIGA vänner samt KOMMER IHÅG det inträffade.
    Jag har tydliga minnen från det att jag var 2 år. Är du en av de där som ser på barn som något slags förstadium till människa också? Som inte anser att barn är folk?
  • fröet2015
    Flygfotogen skrev 2014-05-22 21:42:47 följande:
    Jag har tydliga minnen från det att jag var 2 år. Är du en av de där som ser på barn som något slags förstadium till människa också? Som inte anser att barn är folk?
    Jag har också minnen från att jag var två. Kunde beskriva en man vi träffat på en restaurang när jag var så gammal, mor trodde knappt sina öron. Så att det är fan så viktigt att låta barnen uppleva saker!
  • UniqueSnowflake
    Flygfotogen skrev 2014-05-22 21:42:47 följande:
    Öh nä men jag har åtminstone inga minnen från före jag var 3,5
  • Mamma till 5 underbara barn
    Ellie skrev 2014-05-21 20:34:30 följande:
    Det låter ju jättekul! Särskilt som barnen ser fram emot det. Vad spännande att få övernatta i en miljö de är vana vid, tillsammans med dagiskompisarna! Det händer ju knappast varje vecka. Sannolikt inte mer än 1 gång under alla dagisåren. Då kan jag inte se att det är så jobbigt med allt extra runtomkring. Visst, vanliga aktiviteter kanske inte går att ha som vanligt. Det blir godis 1 vardagskväll under särskilda omständigheter (knappast någon vana eller oerhört skadligt). Det blir lite extra bilåkning fram och tillbaka, samt en kväll på dagis för er. Men vad mycket det kan ge barnet! Som sagt, är det knappast mycket tid det handlar om totalt sett på alla år. Fantastiskt att personalen ställer upp på detta.

• Flygfotogen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-22 21:50:50 följande:
    Öh nä men jag har åtminstone inga minnen från före jag var 3,5
    Men det har jag och många med mig!

Jag jobbar med barn 1-3 år och våra allra yngsta värdesätter tydligt sina erfarenheter på sitt sätt precis som jag värdesätter mina på mitt sätt. Våra barn i vår barngrupp lär sig oerhört mycket av varandra. Gör vi något så enkelt som att gå till skogen för att kolla på myror så kan den röda tråden bli milslång och ett halvår senare kan vi kanske knyta ihop den på samma plats igen.

Om man minns vad som hände idag om 30 år, vad spelar det för roll när vi lever här och nu? Vi kanske inte är här om 30 år. 
  • Penida

Jag har minnen från tidig ålder och när jag gick på dagis som det hette då. Sedan gör man väl inte allt för att barnen ska ha tydliga minnen av det utan också för att de ska ha roligt i detta nu?

Avskyr CIO-metoder
  • jolenee

Haha jäääävlar.. Låt barnen vara barn, det kommer tider då dagis inte existerar. Förstå vad de ska prata om i åratal om du är så principfast? Om ungarna är bjudna på kalas, får de inte gå då? Eller de kanske får gå men de får sitta bredvid och inte äta något innehållande socker? Det ger knappast någon skada.. Och so what om du får åka och hämta det lilla livet mitt i natten? Det hör till. Fan släpp på spärrarna och din unge kommer uppskatta det eller rentav behåll honom/henne hemma och denna krabat kommer förevigt komma ihåg det. I D i o ti

Gräset är bara grönare på andra sidan om du glömmer att vattna ditt eget
  • Lillusen
    sextiotalist skrev 2014-05-22 11:07:35 följande:
    Det kan ju vara lämpligt att saker som involverar föräldrarna mer än annars samt på deras fritid, att man förankrar detta innan man pratar med barnen om det.

I dag så anordnade föräldraföreningen xxx skolans dag.  Måttligt kul tycker jag, men sonen har verkligen sett fram emot det, barnen har verkligen peppar varandra. Detta arrangemang påverkade om något min fritid, jag var tvungen att gå tidigare från jobbet, lägga ut en massa pengar och själv stå i klassens aktivitet tills klockan kvart över sex.

Gör föräldraföreningen fel som inte frågar föräldrarna till skolans 1 000 elever? Vad skulle dom gjort om jag sa att jag tyckte att det var en dålig idé , skulle dom ställt in då? Skulle fritids hindrat dom att sätta upp lappar på skolan? Dom skulle kanske hindrat barnen att prata om det? Min son pratade om det hemma långt innan jag såg lappen.

Om jag nu hade valt att jag mäktar inte med det här/jag kan inte gå/ så hade min son blivit grymt besviken, han hade nog gråtit. Skulle jag i så fall anklagat föräldraföreningen och tyckt att dom gjort fel? nej jag hade tyckt samma sak som jag tyckte i dag, att det var ett trevligt arrangemang och jag är glad för att det finns dom föräldrar som orkar engagera sig för att mitt barn ska få något kul, även om jag inte älskar det och även om det inkräktar på min fritid.
  • hemljuvahem

Ganska roligt kan jag tycka :D Det är väl en avslutningsgrej för dem barnen som ska gå i förskoleklass sen?

På vår förskola har alla 08:or börjat umgås och ha middagar, äventyrsdagar med dem stora skolbarnen osv osv för att bli mer sammansvetsade som grupp.

Svar på tråden övernattning på dagis!!