• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • cey
    Radhuspinglan skrev 2014-05-21 22:37:26 följande:

Yes, efter den branden så förbjöds alla aktiviteter i skolbyggnader under kvällstid (nattetid?). Fast det kanske är ändrat nu? När jag gick i skolan och vi ville övernatta, så fick vi inte det pga Göteborgsbranden som varit några år dessförinnan.
    Det var nog en egenpåhittat regel på din skola iaf.

Jag spelade Gothia cup i Göteborg 1999, dvs mindre än ett år efter diskoteksbranden. Då sov vi, precis som tiotusentals andra deltagare, på luftmadrass i skolklassrum. Det fanns bestämmelser om max antal personer i lokalen osv, men tillåtet var det. 
  • Penida
    Carolina01 skrev 2014-05-22 23:28:01 följande:
    Nä inte ok enligt mig!
    Vad är inte okej?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Det finns olika barn och olika föräldrar. Förskolan kan omöjligt anpassa sig efter varje enskilt barn och föräldrarnas åsikter när de planerar aktiviteter som dessutom i det här fallet är fullt frivilliga. Om man är av åsikten att det är hur dumt som helst med en övernattning, låt bli? Om man är av åsikten att barn aldrig får äta godis på veckodagar, skippa det? Jag hade aldrig låtit mina principer styra om jag var TS men hon kan välja att göra det och ge barnet en förklaring till varför det får stanna hemma. Andra barn vars föräldrar inte är TS ska givetvis få övernatta.

Avskyr CIO-metoder
  • LillaLinan80
    Flygfotogen skrev 2014-05-22 21:35:18 följande:
    Ja? Barn som går på förskola har sina egna sociala nätverk där. Sociala nätverk som de ofta både vill och behöver lära sig att vårda. De har vänner. Som räknas. De räknas. Fånigt? Inte ett dugg.

Varför ska det stressas med allt?

Nåväl, väldigt beundransvärt att personalen ställer upp på dylikt! Jobbar som lärare på låg/mellan så har sovit med större mellanstadiebarn på skolan. Det är väääldigt påfrestande och alltid ett par stycken som vill hem. Trött i en vecka efter. I höstas sov fritids över på skolan men då var det gräns från år 2 och uppåt.

Förstår verkligen inte syftet med att sova på dagis? (Förstår egentligen inte syftet att sova på skola/fritids heller men då VILL barnen och TJATAR om det)
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Jackie85

Åh va skoj! Det hade vi på mitt dagis en gång också. Kommer ihåg det än idag. Fröknarna läste godnattsaga för alla och man fick äta godis etc. Kan ha varit "fritids" också för jag tror jag var äldre än 5 år. 

• sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-05-22 22:06:48 följande:
    I dag så anordnade föräldraföreningen xxx skolans dag.  Måttligt kul tycker jag, men sonen har verkligen sett fram emot det, barnen har verkligen peppar varandra. Detta arrangemang påverkade om något min fritid, jag var tvungen att gå tidigare från jobbet, lägga ut en massa pengar och själv stå i klassens aktivitet tills klockan kvart över sex.

Gör föräldraföreningen fel som inte frågar föräldrarna till skolans 1 000 elever? Vad skulle dom gjort om jag sa att jag tyckte att det var en dålig idé , skulle dom ställt in då? Skulle fritids hindrat dom att sätta upp lappar på skolan? Dom skulle kanske hindrat barnen att prata om det? Min son pratade om det hemma långt innan jag såg lappen.

Om jag nu hade valt att jag mäktar inte med det här/jag kan inte gå/ så hade min son blivit grymt besviken, han hade nog gråtit. Skulle jag i så fall anklagat föräldraföreningen och tyckt att dom gjort fel? nej jag hade tyckt samma sak som jag tyckte i dag, att det var ett trevligt arrangemang och jag är glad för att det finns dom föräldrar som orkar engagera sig för att mitt barn ska få något kul, även om jag inte älskar det och även om det inkräktar på min fritid.
    För mig är det en viss skillnad att ordna ett arr med 1000 skolelever mot att ordna ett arr med ett fåtal förskolebarn.
    För det andra hade en föräldaförening placerat mig på en aktivitet utan att jag blivit tillfrågad samt krävt att jag skulle vara ledig. Då hade de troligen fått höra ett och annat.
  • Stårschan

Vad kul för barnen! Och vad roligt att det finns dagispersonal som orkar engagera sig för att sätta lite guldkant på barnens tillvaro! Om barnet vill gå så är det väl bara taskigt att säga nej. Det handlar ju om umgänge med barn och vuxna som barnet är tryggt med.

• SL1

varför är du så upprörd TS?
    träna på att säga nej om du inte tror att övernattningen passar ditt barn, jag förstår att sådana här aktiviteter inte passar alla barn. Och jag förstår att det är jobbigt att säga nej till ett barn som ser fram emot något... men sånt är livet och ibland kan det vara nyttigt att stå ut med att göra sitt barn besviket... besvikelse är ingen farlig känsla i sig...
    Jag hade tyckt det va toppen om vår förskola anordnade detta som en avslutningsgrej =)

Svar på tråden övernattning på dagis!!