• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • finskatjejen

Vi har övernattning för HELA dagiset varje år. Det är på en fredag och man skall hämta barnet/barnen lördag senast kl 12. Övernattningen ordnas bara om alla föräldrar går med på det men hittils har alla gått med på det! Barnen tycker det är jättekul! Dock serveras inget godis och föräldrarna är inte med under kvällen (man lämnar barnet alltså på fredag morgon till dagiset och hämtar först på lördag).

Min dotter var bara 2 år när hon var med på övernattning första gången, allt gick jättebra. Nu när hon är 4 år väntar hon ivrigt på nästa gång! Nu på hösten ordnas det antagligen igen och då är även min 1,5 år gamla son med Glad

Pga övernattningen är dagiset stängt vissa dagar t.ex mellan jul och nyår.

• Levande
    finskatjejen skrev 2014-05-22 12:17:34 följande:
    Vi har övernattning för HELA dagiset varje år. Det är på en fredag och man skall hämta barnet/barnen lördag senast kl 12. Övernattningen ordnas bara om alla föräldrar går med på det men hittils har alla gått med på det! Barnen tycker det är jättekul! Dock serveras inget godis och föräldrarna är inte med under kvällen (man lämnar barnet alltså på fredag morgon till dagiset och hämtar först på lördag).

Min dotter var bara 2 år när hon var med på övernattning första gången, allt gick jättebra. Nu när hon är 4 år väntar hon ivrigt på nästa gång! Nu på hösten ordnas det antagligen igen och då är även min 1,5 år gamla son med Glad

Pga övernattningen är dagiset stängt vissa dagar t.ex mellan jul och nyår.
    Detta låter ju som ett bättre upplägg :).

Det känns ganska så grundläggande att prata med föräldrarna först, och är ju bra att få godkännande från alla, ja.. Annars väcker man ju förväntan på något som inte alla barn kan vara med på... Nu kan det ju finnas barn som inte vill, men det är ju en annan sak. 
  • Carrod

Åh det låter jättekul! Önskar att vårat dagis också anordnade nåt sånt!

• jamenvafan

Helt klart dåligt om barnen får höra det före er föräldrar. Nog för att barnen också måste förberedas men det måste såklart föräldrarna med. Är du helt säker på att inga lappar varit uppe om det tidigare? Alla förskolor jag varit med om har tagit upp sådant tidigt... Annars låter det superkul! Om det blir jobbigt att köra fram och tillbaka kanske ni kan stanna i närheten av dagis alternativt fråga någon annan föräldrar om de kan ta ditt barn under den tiden?

• Maxine

Enda anledningen att ditt barn inte skulle få delta är om DITT BARN av någon anledning inte vill sova över. Att det krockar med schemat, godis mitt i veckan mm tycker jag är löjligt. Man ska ha tydliga regler och struktur, men flexibel måste en förälder kunna vara. 

• Maddi
    Mosen skrev 2014-05-22 10:24:24 följande:
    Men hur tråkig och negativ får man bli? Barnen tycker ju att det är jätteroligt, är det hela världen att äta godis EN GÅNG mitt i veckan vid ett speciellt tillfälle?
    Stackars barn som har en så tråkig morsa.
  • Hen
    Maxine skrev 2014-05-22 14:18:46 följande:
    Enda anledningen att ditt barn inte skulle få delta är om DITT BARN av någon anledning inte vill sova över. Att det krockar med schemat, godis mitt i veckan mm tycker jag är löjligt. Man ska ha tydliga regler och struktur, men flexibel måste en förälder kunna vara. 
  • Dagisfröken

Ååååå så kul!
    På min förra arbetsplats sov 5-7 åringarna över en natt på våren.
    Apan pongo kom på besök och hade en lekrunda som vi gick. Dvs äta en gurka som hängde i taket, leta godis i en mjölskål, pennan i flaskan osv. sedan var det en rolig "ny" film och läggdax.
    Barnen älskade det, och längtade till denna enda kväll.
    Ofta grillade vi med föräldrarna innan dom lämnade barnen, men i bland lagade vi 3 rätters ihop med barnen.
    Minst en pedagog/ 3 barn.
    Inte en enda gång gick något barn hem, men de hände att dom busade hela natten! (längtar tillbaka!)
    De blev en toppenstart på att dom skulle börja förskoleklass ihop.

• Starkast
    Mirre85 skrev 2014-05-21 20:03:17 följande:
    Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!
    Vilket kul initiativ av dagis! Vilket äventyr!

Det är trots allt en väldigt speciell kväll och varken tänder eller rutiner förstörs av EN gång. Hur skulle du göra om det var kalas på en vardag? Skulle ditt barn inte få äta tårta då?

Om det inte passar dig så får du väl tacka nej till det. Det är inget tvång att din barn ska delta.
Svar på tråden övernattning på dagis!!