• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • TreFantastiskaBarn

Varför? Mina barn skulle inte våga och ingen av oss skulle vara intresserad av att barnen skulle sova på dagis. Låt den som som vill haka på men tacka nej om det inte är rätt för er.

• Radhuspinglan
    cey skrev 2014-05-22 22:55:20 följande:
    Det var nog en egenpåhittat regel på din skola iaf. Jag spelade Gothia cup i Göteborg 1999, dvs mindre än ett år efter diskoteksbranden. Då sov vi, precis som tiotusentals andra deltagare, på luftmadrass i skolklassrum. Det fanns bestämmelser om max antal personer i lokalen osv, men tillåtet var det. 

Det var inte skolan som satte den regeln, det var brandförsvaret.
  • Gaby 01

Det är ett tillfälle det handlar om! Slappna av! Se det som en roligt grej för barnet. Ställ upp om inte annat för att det blir en rolig händelse som barnet kommer minnas lång tid framöver. 

• UniqueSnowflake
    Gaby 01 skrev 2014-05-23 11:22:23 följande:
    Det är ett tillfälle det handlar om! Slappna av! Se det som en roligt grej för barnet. Ställ upp om inte annat för att det blir en rolig händelse som barnet kommer minnas lång tid framöver. 
    Så... det är obligatoriskt? Obestämd
  • Camilita

Vad är problemet? Aaaah, du är en sån som bara ser problem i allt istället för "oj, vad kul!". Det är väl inget tvång så skit i det då.

• MMMR
    Camilita skrev 2014-05-23 13:39:53 följande:
    Vad är problemet? Aaaah, du är en sån som bara ser problem i allt istället för "oj, vad kul!". Det är väl inget tvång så skit i det då.

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Flygfotogen
    LillaLinan80 skrev 2014-05-23 08:20:37 följande:
    Varför ska det stressas med allt?

Nåväl, väldigt beundransvärt att personalen ställer upp på dylikt! Jobbar som lärare på låg/mellan så har sovit med större mellanstadiebarn på skolan. Det är väääldigt påfrestande och alltid ett par stycken som vill hem. Trött i en vecka efter. I höstas sov fritids över på skolan men då var det gräns från år 2 och uppåt.

Förstår verkligen inte syftet med att sova på dagis? (Förstår egentligen inte syftet att sova på skola/fritids heller men då VILL barnen och TJATAR om det)
    Jag tror inte någon hos oss ser det som någon stress alls faktiskt. Det har, vad jag hört, fungerat klockrent i alla år. Men så är kanske inte en grupp femåringar fullt lika stojiga och kvällspigga som en grupp åttaåringar..?
  • MadlenA

Jag kan förstå om man vill ha information om övernattning ett bra tag i förväg, men annars är du bra gnällig TS. Om ditt barn ser fram emot det så mycket får du väl göra lite uppoffringar? Ja, resten av familjen också.

Vårt dagis ordnar också övernattning för fem-sexåringarna och min dotter älskade det. Det var inget som involverade föräldrarna dock, vi lämnade på morgonen den tiden vi brukade och hämtade dagen efter vid den vanliga tiden.

Tycker det är fint av fröknarna att arrangera speciella tillfällen för barn, speciellt när det finns föräldrar som bara ser problem och jobbigheter i allt.

• snorkan

Blir du upprörd över detta så tycker jag synd om dig när det dyker upp något VERKLIGEN jobbigt att bli upprörd över...

Svar på tråden övernattning på dagis!!