• Flygfotogen

övernattning på dagis!!

Våra femåringar har som tradition en gemensam avslutning varje sommar. I regel då en övernattning i ett hus man kan hyra/låna billigt på orten. Två-tre av femåringarnas pedagoger ställer upp och är med dem och då är det oftast fre-lör dessutom så ja, de bjuder av sin tid!

Det brukar vara otroligt roligt, givande och uppskattat, vad jag har hört både från barn, pedagoger och föräldrar. Alla vågar inte sova över och då hämtas de av föräldrarna. Godis tror jag förskolan bjuder på lite då och så lagar de middag tillsammans allihop efter vad barnen fått önska.

Jag vet inte vilka försäkringar man ska kika extra på men det vet nog mina kollegor och min chef och föräldrarna som alla godkänt aktiviteten. 

• Flygfotogen
    LillaLinan80 skrev 2014-05-22 21:23:39 följande:
    Lite fånigt! Ok att sova över på skola/fritids men dagis? Hallå?
    Ja? Barn som går på förskola har sina egna sociala nätverk där. Sociala nätverk som de ofta både vill och behöver lära sig att vårda. De har vänner. Som räknas. De räknas. Fånigt? Inte ett dugg.
  • Flygfotogen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-22 21:37:36 följande:
    Håller med. Vänta med det tills man är 8-9 då man faktiskt har RIKTIGA vänner samt KOMMER IHÅG det inträffade.
    Jag har tydliga minnen från det att jag var 2 år. Är du en av de där som ser på barn som något slags förstadium till människa också? Som inte anser att barn är folk?
  • Flygfotogen
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-22 21:50:50 följande:
    Öh nä men jag har åtminstone inga minnen från före jag var 3,5
    Men det har jag och många med mig!

Jag jobbar med barn 1-3 år och våra allra yngsta värdesätter tydligt sina erfarenheter på sitt sätt precis som jag värdesätter mina på mitt sätt. Våra barn i vår barngrupp lär sig oerhört mycket av varandra. Gör vi något så enkelt som att gå till skogen för att kolla på myror så kan den röda tråden bli milslång och ett halvår senare kan vi kanske knyta ihop den på samma plats igen.

Om man minns vad som hände idag om 30 år, vad spelar det för roll när vi lever här och nu? Vi kanske inte är här om 30 år. 
  • Flygfotogen
    LillaLinan80 skrev 2014-05-23 08:20:37 följande:
    Varför ska det stressas med allt?

Nåväl, väldigt beundransvärt att personalen ställer upp på dylikt! Jobbar som lärare på låg/mellan så har sovit med större mellanstadiebarn på skolan. Det är väääldigt påfrestande och alltid ett par stycken som vill hem. Trött i en vecka efter. I höstas sov fritids över på skolan men då var det gräns från år 2 och uppåt.

Förstår verkligen inte syftet med att sova på dagis? (Förstår egentligen inte syftet att sova på skola/fritids heller men då VILL barnen och TJATAR om det)
    Jag tror inte någon hos oss ser det som någon stress alls faktiskt. Det har, vad jag hört, fungerat klockrent i alla år. Men så är kanske inte en grupp femåringar fullt lika stojiga och kvällspigga som en grupp åttaåringar..?
Svar på tråden övernattning på dagis!!