• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • 20140522

Ja men det är väl frivillig?

• sextiotalist

Är det inte något man förankrar hos alla föräldrar och i min värld så är det en sådan aktivitet som samtliga föräldrar ska vara med på.
    Det är inte heller alla dagisbarn som klarar av att sova borta.
    Och 25-30 kronor godis. Det äter inte vi (två vuxna och en tonåring) på en helg, om det inte är choklad. Men smågodis, icke

• Tow2Mater

Ar personalen där hela natten på obetald tid? Det får man ju hoppas.

Hur funkar forsäkringar mm ifall nåt händer under deras "obetalda" tid..?

• viseversa

Eh är det tvång eller? Och varför så upprörd? Det är väl jättekul för barnen? Jag förstår inte att du är så upprörd. Dom avlider knappast av en övernattning med GODIS mitt i veckan.

• Mirre85

Nej antar att det inte är "tvång" MEN!!!   Barnet vill ju ditt då de ser fram i mot detta Pga vad fröken putat i dem varje dag, så här en vecka i förväg, så vi hör ju inget annat än om just detta!

Och ja , jag tycker inte att barn i den åldern ska äta eller i detta fall bli mutade av godis mitt i veckan. De kan ha kul utan!!

Ingen aning om fröknarna ska få Ob ersättning, de ska iallafall befinna sig på plats.
    Detta handlar om två fröknar på 15-18 barn.

• uglygodcilla81

Oj vad roligt, det gjorde mitt dagis också när jag var liten! Då byggde man kojor som man sov i :) kommer inte ihåg så mkt detaljer, men spännande var det! Viktigt att kolla att det finns brandlarm bara där övernattning sker!

• Ellie

Det låter ju jättekul! Särskilt som barnen ser fram emot det. Vad spännande att få övernatta i en miljö de är vana vid, tillsammans med dagiskompisarna!
    Det händer ju knappast varje vecka. Sannolikt inte mer än 1 gång under alla dagisåren. Då kan jag inte se att det är så jobbigt med allt extra runtomkring. Visst, vanliga aktiviteter kanske inte går att ha som vanligt. Det blir godis 1 vardagskväll under särskilda omständigheter (knappast någon vana eller oerhört skadligt). Det blir lite extra bilåkning fram och tillbaka, samt en kväll på dagis för er. Men vad mycket det kan ge barnet!
    Som sagt, är det knappast mycket tid det handlar om totalt sett på alla år. Fantastiskt att personalen ställer upp på detta.

• Schack73

Det gjorde de på sonens dagis hans sista år. Det är dels för att ha ett ordentligt avsked och dels vänja de vid att sova borta. De flesta barn är trygga med lokalen och personalen så det är ett bra ställe att börja på. Vi tyckte det var en jätterolig grej i vår familj!

• RubyRed

Jag kommer också ihåg övernattning på dagis när jag var liten. Vi klädde ut oss med, jag var ett troll :) jag var ännu mindre än 5 men oh så skoj det var.

Svar på tråden övernattning på dagis!!