• UniqueSnowflake

övernattning på dagis!!

Hmmm det här låter skumt och jag hade helst INTE velat lämna mitt barn på dagis en kväll. Det är skillnad om de åker ut på klassresa och tältar när de är typ 9 år gamla.

Nej, det här låter som ett märkligt jippo. Är det inte så att Reinfeldt anser att alla ska ha minst två jobb snart? Då kommer vi inte se våra barn alls, utan då kommer vi VERKLIGEN behöva natt/kvällsdagis....

Det låter som ett skumt jippo, jag säger nej!

• UniqueSnowflake
    Radhuspinglan skrev 2014-05-21 22:19:21 följande:
    Oj, jag trodde inte att man fick sova på skolor efter branden...
    Vilken brand?
  • UniqueSnowflake
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:13:25 följande:
    Så förskolepersonalen ska vänja barn att sova borta? det är väl ändå något som föräldrarna ska göra när de anser att det är dags.
    Men eller hur!?!?!

Jag blir galen på dagis som tar på sig ansvaret att fostra barn - det är FÖRÄLDRARNAS jobb. Dagis är ett "day-care-center" och inget annat.
  • UniqueSnowflake
    Fruarna Svensson skrev 2014-05-22 09:42:02 följande:
    Godis - går fetbort.

Och att inte stämma av innan - det är ju bara löjligt.
  • UniqueSnowflake
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:11:35 följande:
    Det är klart att barnen ser fram mot det, men frågan är vad som händer efter kl 20 när alla föräldrar ska åka hem? en del kommer säkert bli ledsna när det blir "allvar" och det är dags att sova. Jag skulle inte tyckt det var ok med övernattning på dagis.
  • UniqueSnowflake
    Indigo skrev 2014-05-22 09:26:39 följande:
    Jag hade varit ett sådant barn som fått genomlida detta och  mått dåligt av påputtning. Min son också, tror jag. Det är långt ifrån alla barn som tycker att kollektiva aktiviteter är skojsiga.

För övrigt tycker jag det verkar väldigt tidigt att anordna övernattning redan på dagis, i så tidig ålder menar jag. Min första "kollektiva" övernattning på det viset var en lägerskola i fjärde klass. Minns att det var spännande men också läskigt och då var jag ändå 9-10 år och hade sovit över hos kompisar förr.
    Med skolan var det dock nåt annat, mer tvång, liksom. Skola/dagis går man inte bara hem från hur som helst om man ångrar sig och vill sova hemma. Jo, man kan förstås göra det, men känslan av att på dagis gör man som fröknarna säger kan vara stark. De har ju en annan auktoritet och makt över en än t.ex en kompis föräldrar (om man sover över hos en kompis).

Jag hade aldrig velat sova borta på det sättet när jag gick på dagis, varken med eller utan godis, och jag hade antagligen känt mig tvingad (påputtad).

Tycker det är viktigt att tänka på att alla barn inte tycker att sådana här evenemang är toppen. Man kan inte bara förutsätta det.
    Känner likadant, är numera "allergisk" mot allt vad "kollektivt" heter. Just det där att andra ska pusha en till att göra saker man inte vill, det gör mig galen.
  • UniqueSnowflake
    Hypnotica skrev 2014-05-22 11:45:48 följande:
    Det är en pedagogisk verksamhet. Fostran ingår också, svårt annars.
    yeah yeah, you say potato
  • UniqueSnowflake
    LillaLinan80 skrev 2014-05-22 21:23:39 följande:
    Lite fånigt! Ok att sova över på skola/fritids men dagis? Hallå?
    Håller med. Vänta med det tills man är 8-9 då man faktiskt har RIKTIGA vänner samt KOMMER IHÅG det inträffade.
  • UniqueSnowflake
    Flygfotogen skrev 2014-05-22 21:42:47 följande:
    Jag har tydliga minnen från det att jag var 2 år. Är du en av de där som ser på barn som något slags förstadium till människa också? Som inte anser att barn är folk?
    Öh nä men jag har åtminstone inga minnen från före jag var 3,5
  • UniqueSnowflake
    Gaby 01 skrev 2014-05-23 11:22:23 följande:
    Det är ett tillfälle det handlar om! Slappna av! Se det som en roligt grej för barnet. Ställ upp om inte annat för att det blir en rolig händelse som barnet kommer minnas lång tid framöver. 
    Så... det är obligatoriskt? Obestämd
  • UniqueSnowflake
    Linafina skrev 2014-05-24 16:42:25 följande:
    Är det något nytt med dagisövernattningar? Har aldrig varit med eller hört om det. 
    Det måste vara lika nytt som tvåtusentalet.
Svar på tråden övernattning på dagis!!