• sagström

Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?

Hej.

Tänkte se om det är någon som börjar närma sig slutet som vill följas åt? Jag har bf 23 maj och har senaste veckan tyckt att det börjar bli riktigt jobbigt, tålamodet är dåligt och jag är väldigt trött.

• Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?
  • sagström

Kul att vi är några som ska ha samtidigt.

Bluegrass; ja de är jämngamla, kul. Min stora är född i mars och den lilla i december. Lilly (stora) var 3 1/2 när lillasyter Vinga kom men nu är Vinga snart 2 1/2 och väldigt bestämd så blir nog lite tuffare för mig. Tur att det är semester snart så man får lite uppbackning.

Jag har väldigt lite känningar tyvärr. Hade en dag för ca två veckor sen med onda värkar nästan en hel dag och den tror jag lite av slemproppen kom i omgångar under två dagar men efter det ingenting.

Min bebis lite rätt och var ruckar sist så jag hoppas hon håller sig där. Har för mig att de fixerar sig senare när man är omföderska, tror tom att bebis kan vänta ända till förlossningen.

Emmelina; hoppas den vänt sig rätt nu

• MårranTre

Tack bluegrass!

sagström: wow långa förlossningar du fått stå ut med :O men det verkar ju som om de ändå blir kortare för varje gång! Och din kompis förlossning låter verkligen som en dröm!

emmelina: min bebis var i tvärläge/sätesläge ännu 36+6 men vände sig själv under natten förra lördagen! Skulle på vändningsförsök nr 2 i onsdags (första lyckades inte alls) och då låg bebis rätt. Om du har små bebisar så har den säkert mycket plats ännu att vända sig själv. Jag provade att trycka lite själv på bebis när den ännu låg fel. Tryckte lätt på huvudet och försökte vara i ställningar där jag märkte att den fick fart i rätt riktning. Man kan också prova att stå på alla fyra med rumpan högt upp så man liksom är uppochner med magen och då kan man "lura" bebis att vända sig rätt. Jag gjorde det lite förra lördagen, men vet inte om det var det som gjorde tricket. Det var lite som om den vände sig precis före det blev för trångt att göra det. Nu känns den jättestor där inne...

Det trycker förresten mycket mer neråt när huvudet är ner. Har mer ont i fogar och bäcken nu också. Och det är obekvämt att ligga på sidan på natten (men inte kan man ju ligga på rygg heller, kan inte andas då)... :/

Har inte haft förvärkar än. Med de tidigare barnen kom förvärkarna i sjok den sista veckan före förlossningen och då lossnade också slemproppen... Det ända jag har nu är det där tryckandet och stickandet neråt pga huvudet nere i bäckenet. Vet inte om bebis är fixerad eller ruckbar nu, måste boka ny till till mvc på måndag, för behöver ju inte gå till förlossningen mer för ultraljud och vändningsförsök. Är 3 cm sluten men tappen är mjuk, men det var redan en och en halv vecka sedan. Men det är rätt lika som de tidigare gångerna. Gissar alltså på 41 veckors graviditet igen för mig...

• Tiger grr

Hej,
    Hoppar in här. :) Jag har BF 21 maj med mitt tredje barn. Denna väldigt efterlängtad då vi fått flera missfall på rad innan.
    Är det ngn som jobbar fortfarande? Jag har varit helt sjukskriven sen mitten på april. Skönt att få lite tid att ta det lugnt, inte stressa mer, och vara med killarna innan nedkomsten. Pojkarna födda jan -06 och aug -08.

Glor ganska mkt på min gravidapp. haha 18 dgr kvar nu. :)
    Första gick jag över 4-5 dgr och med andra fick jag ngra dgr tidigare. Spännande! hoppas hon inte dröjer alltför länge, längtar enormt! Solig

• MårranTre

Tiger grr: jag började trappa ner jobbet i mitten av april. Men eftersom jag har ett lugnt sittjobb hemma framför dator och frilansar (fast ibland är jag ute och föreläser och sånt, men det gör jag absolut inte mer nu) så kommer jag att göra små uppdrag ännu hela maj och juni... får se hur det funkar, men tänker mig att bebis pappa får rycka in lite efter födseln, och om allt går bra med den egna kroppen så orkar jag nog jobba 2-3 timmar enstaka dagar... Det är svårt att sluta helt när man frilansar, vill inte säga upp vissa samarbeten. Men samtidigt är det inte ett fysiskt krävande jobb jag har heller.

Men det är otroligt skönt att ha många lediga dagar nu innan förlossningen. Känner att jag har ett enormt behov av att bara vila och få vara för mig själv. Också jättefint att hänga med de äldre barnen (pojke f. 05 och flicka f. 08) Längtar verkligen mycket till att de ska få träffa sitt nya syskon Alla är väldigt ivriga nu...

• bluegrass

Kul att vi blir fler och fler!
    Jag slutade jobba för en vecka sedan och njuter så mkt av ledighet! Blev eg sjukskriven i v 34 pga blodtrycket, men kände inte att jag kunde sluta jobba då, hade för mkt på jobbet som jag inte kunde delegera på ett bra sätt. Hade därför mkt dåligt samvete för att jag jobbade mot rekommendation, så det var väldigt skönt att sluta på ett bra sätt sedan.
    Denna v har iofs mest gått åt till att fixa släktkalas och barnkalas för min dotter som fyllde sex. Idag hade vi barnkalaset, det blev bra! Men ganska skönt att ha det avklarat! Nästa v ska jag mest slappa ( utom ti då jag ska på en kurs) och börja fixa för bebisen vilket jag inte gjort än. Ska fixa skötbord, ta fram kläder, göra i ordning vagnen, packa BB-väskan etc. Ska bli mysigt!

Mårran- förstår att det är svårt att sluta helt som frilans. Men säkert också kul att kunna jobba lite även när bebisen kommit om man inte är för trött.

• bluegrass

Förresten- har ni lust att göra en lista med BF så att man har bättre överblick?

15/5 Bluegrass tredje barnet

• sagström

Jag ska jobba två veckor till så slutar exakt en vecka innan beräknad förlossning. Tog några dåliga beslut under de där veckorna man mådde bra, bl a att jag skulle jobba så länge. Jag hade inte räknat att bli så påverkad av mina hormoner så här på slutet, minns inte att jag blev det de andra gångerna. Jag mår lite illa hela tiden, trött och känner mig nedstämd dvs lite som de första 5-6 månaderna. Det har vända efter påsk för mig, innan dess hade jag ett par bra månader. Mina värden är ju bra så känner mig så otacksam för att jag inte mår bättre. Nästa vecka ska vi bl. a anordna föreläsningsdag och jag ska vara med på 13 intervjuer. Inte nog med det, jag har satt upp mig på att jobba ideelt på lördagen från 8-16, vet inte hur jag ska orka. Jag är tacksam att få skriva av mig lite här i alla fall. Tiger grr, grattis till er efterlängtade graviditet, blir ett väldigt välkommet barn kan jag tänka mig, välkommen hit.

• MårranTre

Fyller på listan:

15/5 Bluegrass, tredje barnet
    18/5 MårranTre, tredje barnet
    23/5 Sagström, tredje barnet

• MårranTre

sagström: undrar om det inte också kan vara trycket på tarmarna som orsakar illamående? Min matsmältning är väldigt känslig just nu, kan inte äta riktigt vad som helst (åt chilisås på onsdag och mådde pyton). Tror också att nedstämdheten kan ha att göra med att man blir så inåtvänd och frånvarande när man förbereder sig för förlossningen. Trötthet gör ju också att man blir lite nere... Fast i och för sig är det förstås hormoner som orsakar det också!

Nyss hade jag något som liknade förvärkar. Bebis var vild i magen och tryckte ner huvudet oct hade en molande sammandragning samtidigt... Hoppas det betyder att livmodertappen blir lite kortare när det känns så...

Svar på tråden Ca 3 veckor kvar till syskonet kommer, nån som vill följas åt?