• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • RockTheRebell

För mig kommer o går molvärken. Igår var jag säker på det var mensvärk så ont det gjorde. Sen försvann det o imorse stegrade fortfarande stickan.

Vad kul med Kub! Vi ska med få det pga senaste. För vi får på inga vis vara oroliga eller känna oss osäkra med graviditeten fast vi är för unga för Kub för vårt landsting. Längtar!

• marsmamma87
    RockTheRebell skrev 2014-04-30 07:35:13 följande:

Ja det är jätte bra med de där vatten flytningarna. Hihi vänj dig och skaffa trosskydd. :)

meuuran skrev 2014-04-29 21:42:50 följande:Oj oj oj idag har tröttheten slagit till mig.

Har varit grymt seg hela dagen, ungefär som när man är påväg att bli sjuk. Tung i kroppen och ingen ork till något. Är idag i v 3+6 så ska bli spännande att se hur det här slutar. I övrigt så mår jag illa ca 30 min om dagen (lagom! Kan de stanna där så är jag nöjd) och brösten är svullna till mannens lycka då jag är ganska plattbystad, men det är se men inte röra som gäller då de är väldigt ömma. Har dock märkt att de känns mindre ömma då jag använder en sportbh! Kan vara värt att testa om ni har samma problem :)

Då det är första barnet och ändå så pass tidigt så kan jag inte sluta tänka på risken för missfall. Hur tänker och resonerar ni om det?

Jag lever efter att jag tror oro gör det sämre, men utan bevis så klart. Som nämnt har vi ju förlorat en kille utan att det var mf. Jag hade onda aningar jag slog bort. Men den här gången ska det gå bra! Summan blir så mycket bättre om man tar det lite lugnt för i änden får vi på något vis de barn vi ska ha. Jag börjar njuta av graviditeten från första dagen! För ledsen har jag varit tillräckligt. Och det räcker med att vara ledsen när man får fakta i ansiktet. Inte sagt att jag inte kommer vara orolig inför ul och så men det känns ändå bättre i helhet.
    Klokt skrivet!

Så ska jag också försöka tänka. Är supernojig för missfall eftersom allt gick så problemfritt förra gången, vet ju att missfall är vanligt och undrar väl om man kan ha lika tur en gång till. (Även om jag vet att det är klart att man kan!)

Har också jättemycket flytningar, känns nästan som det rinner ibland, måste springa å kolla så det inte är blod stup i kvarten.

Men nä, nu ska jag försöka tänka som du skriver och NJUTA istället.
  • marsmamma87

Jag har kvar min molvärk och min mage är SÅ svullen hela tiden. Ser redan ut som en liten kula men det är väl lite tidigt ?? Vecka 5 liksom, var ska det då sluta? Men första barnen fick jag inte riktig mage förrän vecka 18 ungefär.. Hur tidigt kom magen med andra barnet för er som har fler??

• bejb

Hoppar in här. Jag har bf 8.1.2015 och vi har en dotter född i maj 2012. Förra gången tog det ett halvår till plusset nu tog det sig på första försöket!

• MillaPo
    bejb skrev 2014-04-30 08:32:12 följande:
    Hoppar in här. Jag har bf 8.1.2015 och vi har en dotter född i maj 2012. Förra gången tog det ett halvår till plusset nu tog det sig på första försöket!

Välkommen :)
  • MillaPo

Jag går o nojjar nu över att ja mår så.mycket bättre än ja gjorde med dottern i v 5...molvärk lite nu o då e typ enda ja känner. Mådde lite illa i går kväll men det va typ i 15 min...nojjar att det e nått fel bara för det fast ja vet att ingen graviditet e den andra lika..Nån mer som känner sig ogravid ?:/ Föresten dricker ni kaffe? Med dottern drack ja bara rött o grönt te, nu dricker ja 1 till 2 koppar kaffe om dagen va e max rekomenderad intag av kaffe?

• Tingeliiiing
    MillaPo skrev 2014-04-30 08:38:25 följande:

Jag går o nojjar nu över att ja mår så.mycket bättre än ja gjorde med dottern i v 5...molvärk lite nu o då e typ enda ja känner. Mådde lite illa i går kväll men det va typ i 15 min...nojjar att det e nått fel bara för det fast ja vet att ingen graviditet e den andra lika..Nån mer som känner sig ogravid ?:/ Föresten dricker ni kaffe? Med dottern drack ja bara rött o grönt te, nu dricker ja 1 till 2 koppar kaffe om dagen va e max rekomenderad intag av kaffe?

Jag känner mig oxå väldigt ogravid! Lite smått illamående annars inget! Inga genomskinliga flygningar mer beigha tjockare flytningar.. Hmm!
  • MillaPo
    Tingeliiiing skrev 2014-04-30 08:43:48 följande:
    Jag känner mig oxå väldigt ogravid! Lite smått illamående annars inget! Inga genomskinliga flygningar mer beigha tjockare flytningar.. Hmm!

Jag har typ inga flytningar alls...kan ila i brösten nu o då men det försvinner ju lika fort som det kom...men skönt att höra att nån mer e "symptomfri" ;)
  • bejb

Varnar känsliga läsare :)

Förra gången fick jag en j*vlig halsbränna som började några dagar innan jag plussade och höll på till förlossningen..dag och natt.. not so nice!
    Sen kom ju det vanliga illamåendet och spyandet i v6 och höll på till halva graviditeten(men bara nån enstaka spya sista veckorna) jag jobbade ju på bageri så de gick helt enkelt inte med dendär lukten av nykokta grisar och munkar hela tiden :/
    Blev sjukskriven i v 28 pga foglossning och tidiga sammandragningar och här hade jag riktigt besvärligt med halsbrännan minns jag. Ingenting hjälpte... sen de sista veckorna innan bf tryckte de upp allting i halsen och då började jag med nån medicin som dämpade halsbrännan men istället fick jag sura uppstötningar nattetid.
    Dottern föddes i vecka 38+5 och förlossningen från första värkarna tills hon var ute tog 12h.
    Förlossningen gick relativt smidigt och jag kunde uthärda smärtan bra,men då jag skulle börja krysta började jag kräkas vid varje krystvärk. Det såg ut som kaffesump/blod :/ 50 min senare föddes hon. En riktig 10poängare sa de 3520g och 50 cm. Hon fick fullpott i apgar poängen.

Några veckor efter förlossningen åkte jag på gastroskopi undersökning (BLÄÄÄ) och de såg att jag hade ett bråck på magmunnen så det var därför jag mått som jag mått. De sa troligtvis blir det samma rumba nästa gång,men då kan jag ju få rätt medicin från början. De ville ju f*n inte skriva ut nån ordentlig medicin åt mig för dendär halsbrännan.

En dryg månad efter förlossningen fick jag riktigt ont i bröstet.. alla trodde de var mjölkstockning då man kände en knut där. Men hur vi än försökte kom de inte bort. Käka antibiotika i 4 kurer men inget hjälpte så de sluta med en massa sjukhusspring och så fick de lägga drän i bölden. Jag hade alltså en bröstböld. Efteråt var allt frid och fröjd igen men hela bröstgrejen tog ju nästan 2mån före det var bra igen så nu i efterhand har jag mått så dåligt för det tog ju så mycket av den första bebistiden då jag måste springa hit och dit på olika undersökningar. Tiden går ju så fort när de är så små :(

Hoppas verkligen det går bättre denna gång! *undrar vad hon gett sig in på igen*

Ni flerbarnsmammor..Har era graviditeter skillt sig mycket från varandra?

Svar på tråden BF Januari 2015