• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2015-02-27 08:32:47 följande:
    Jodå, man hittar även med google och du och alla andra kommer åt det. Ibland får man ju kanske lägga en slant på att komma åt det, men det är inte samma sak som att "inte komma åt det".
    Det har du givetvis rätt i, men jag tvivlar på att det är lätt att komma åt dessa avhandlingar och studier
  • Iarwain
    sextiotalist skrev 2015-02-27 08:38:02 följande:
    Det har du givetvis rätt i, men jag tvivlar på att det är lätt att komma åt dessa avhandlingar och studier
    Jag använder mig ofta av scholar.google.com för att hitta intressanta studier.

Sedan tar jag mig antingen genom universitets- eller företags-proxy för att få tillgång.
    Är man inskriven på någon av sveriges större universitet har man tillgång till de flesta stora publikationerna.
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-02-27 07:23:50 följande:

Läkemedelsboken 2014 påpekar att det saknas hållbart stöd för att vacciner som används än idag fungerar.

"Enligt principerna för evidensbaserad medicin räknas i allmänhet endast väl genomförda, randomiserade, kontrollerade prövningar ha högt evidensvärde, och sådana saknas för dessa vacciner.

Att det finns övertygande dokumentation av sjukdomsförekomst före och efter införandet av allmän vaccination hjälper inte eftersom sådana analyser räknas som kohortstudier med historiska kontroller, vilket är en studietyp som har lågt evidensvärde.

En systematisk litteraturutvärdering av t ex poliovaccin skulle alltså ge låg evidensgrad för vaccinets skyddseffekt, samtidigt
    som det vore oetiskt att kräva nya moderna studier.

Att idag genomföra en randomiserad, kontrollerad prövning av poliovaccin skulle t ex innebära att man först undanhåller stora barngrupper från vaccination och sedan utsätter dem för poliosmitta, för att kunna jämföra vaccinerade och ovaccinerade.?

/ Sida 199 i Läkemedelsboken 2014

Ladda ner som PDF (1524 sidor)

Det är därför man skriver att läkekonsten skall följa vetenskap och beprövad erfarenhet.

Detta faller under beprövad erfarenhet.
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2015-02-27 21:02:18 följande:
    Det är därför man skriver att läkekonsten skall följa vetenskap och beprövad erfarenhet.

Definiera gärna beprövad erfarenhet?
  • Iarwain
    Anonym (Vad pågår) skrev 2015-02-27 21:43:34 följande:
    Definiera gärna beprövad erfarenhet?
    Svårt att definiera då detta inte är ett absolut begrepp.

Jag ser på det så här:
    Vi har provat något utfallet blev positivt, däremot vet vi inte till 100% att det är kausalitet istället för korrelation.
    En otroligt stor mängd människors liv förändrades, "don't rock the boat".

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt citat egentligen. Det är lite plockat ur sitt sammanhang. Om du läser hela texten förklarar den varför beprövad erfarenhet är viktigt.
  • Bjoer
    Iarwain skrev 2015-02-27 21:02:18 följande:

Det finns väl även rätt mycket forskning som visar på mekanismerna bakom vaccin. Via den vägen lär man kunna peka på en kausalitet, även om kohortstudier endast visar korrelation.
  • emmakatta

Om jag vet vad författaren eller titeln heter så går det ofta utmärkt med en vanlig googling. Men annars är det lättare att gå genom en forskningsdatabas. Google scolar borde väl kanske vara lättast om du inte är ansluten till en stor forskningsdatabas via skola/jobb. *lutar mig tillbaka och läser den avhandling jag senast skrev ut, och som jag hittade via vanliga google*

• Anonym (Vad pågår)
    "En systematisk litteraturutvärdering av t ex poliovaccin skulle alltså ge låg evidensgrad för vaccinets skyddseffekt, samtidigt
    som det vore oetiskt att kräva nya moderna studier.

Att idag genomföra en randomiserad, kontrollerad prövning av poliovaccin skulle t ex innebära att man först undanhåller stora barngrupper från vaccination och sedan utsätter dem för poliosmitta, för att kunna jämföra vaccinerade och ovaccinerade..."

Då kan man undra....

Hur oetiskt är det då inte att fortsätta vaccinera, med alla de risker och biverkningar som finns beskrivna, när det inte ens finns vetenskapligt bevis för att vaccinerna har effekt??
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"