Boken "Vaccinationer: risker och skador"
Läs den!!
Du kommer att känna dig så lurad...det gör jag
Läs den!!
Du kommer att känna dig så lurad...det gör jag
Ett program från kalla fakta som här granskat vaccinet Gardasil, för den som är intresserad:
www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/kalla-fakta-del-7-2335799
Utdrag ur en artikel i läkartidningen:
? Det är ett verkligt problem när företaget manipulerar data innan huvudförfattarna får se manus. Då vet jag inte vad man ska göra åt det. Det är ju snudd på bedrägeri, säger Måns Rosén på SBU.
Hur ska en enskild kliniker kunna få någon rätsida i denna djungel av manipulation, utbytta effektparametrar och undangömda studier? Hur ska en läkare kunna bedöma nyttan och riskerna med ett läkemedel utifrån de studier som publiceras i de vetenskapliga tidskrifterna eller presenteras av läkemedelsföretagens konsulenter?
? Det är väldigt svårt för en enskild läkare att se hur effekt- och biverkningsprofilen verkligen ser ut för ett läkemedel, säger Björn Beermann.
Hans råd är att alltid läsa det europeiska läkemedelsverket EMEAs dokument European Public Assessment Report, EPAR, som görs för alla centralt godkända läkemedel och som går att ladda ned från deras webbplats. På samma sätt bör de monografier som Läkemedelsverket själva ger ut om de medel de godkänner användas i värderingen.
? Dessa dokument ger en objektiv och bra information om de studier som finns, både publicerade och opublicerade, säger han.
? Att bara titta på Fass-text och publicerade artiklar kan ge en bild som är snedvriden. Man kan få en överdriven tro på effektstorleken och man kan få en uppfattning att läkemedlen har färre risker än de i själva verket har, säger han.
Här kan man läsa mer.
www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx