• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • Bebislängt

Det där med problem med sömnen på nätterna har vi tack och lov klarat oss utan. Det var några nätter de första två veckorna som han kunde vara vaken ett par timmar i stöten på natten, men då skrek han aldrig utan låg liksom bara vaken. Från tre veckor sov han från 23-07, så skönt! Men de ändrades ju. När han är i utvecklingssprång vaknar han flera gånger per natt och tidigt på morgonen men annars så kan han nu sova från 20-09 med två uppvak. Det är väldigt skönt att ha fått tillbaka kvällarna lite grann :)

Nu är han i språng men han lär sig massor av nya grejer så det är kul. Nu väntar vi på det första skrattet som fortfarande inte har kommit. Och i nästa vecka ska vi prova morotspuré! Usch, vad snabbt de blir stora.

• Bebislängt

Beklagar verkligen sorgen LuPeRo! Förstår att det måste vara alldeles vansinnigt jobbigt. Men skönt ändå att hon han träffa sitt barnbarn innan. Kram.

• Mon bébé 81

Tack för input LuPeRo! Har pratat ihop mig med maken som förstår mig, och nu ska vi hjälpas åt att sätta gränser och vara supertydliga!

Bebislängt: vad skönt att det har fungerat med sömnen för er! Hur mkt sover er bebis på dagen?

Vår flicka somnar i sängen mellan 23-01 (dessförinnan sover hon någon timme i bärsele hos mig eller maken innan hon äter det sista kvällsmålet). Sedan vaknar hon och äter 2 ggr under natten. Vid ett av uppvaken är hon ofta vaken/orolig i 1-2 h och vill ligga på någon av oss och sova/vila. Vid 7-8 vaknar hon och äter frukost. Sedan brukar hon ligga vaken och mysa och leka med någon av oss tills vi går upp. Detta känns helt fantastiskt i jämförelse med de första 6 veckorna :).

• Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-01-18 22:49:35 följande:

Tack för input LuPeRo! Har pratat ihop mig med maken som förstår mig, och nu ska vi hjälpas åt att sätta gränser och vara supertydliga!

Bebislängt: vad skönt att det har fungerat med sömnen för er! Hur mkt sover er bebis på dagen?

Vår flicka somnar i sängen mellan 23-01 (dessförinnan sover hon någon timme i bärsele hos mig eller maken innan hon äter det sista kvällsmålet). Sedan vaknar hon och äter 2 ggr under natten. Vid ett av uppvaken är hon ofta vaken/orolig i 1-2 h och vill ligga på någon av oss och sova/vila. Vid 7-8 vaknar hon och äter frukost. Sedan brukar hon ligga vaken och mysa och leka med någon av oss tills vi går upp. Detta känns helt fantastiskt i jämförelse med de första 6 veckorna :).

Vår somnade också vid 23 fram till tre månaders ålder ungefär, så det blir bättre! :)

Han sover inte så mycket på dagarna. Skulle tippa på 2-3 timmar uppdelat på tre eller fyra lurar beroende på om han bara sover halvtimmar eller om han lyckas sova lite längre. Idag har jag lyckats få honom att somna inne nu på förmiddagen så det är en vagnpromenad man slipper :D
  • LuPeRo

Tack för er omtanke Hjärta
    Det har varit (och är) jättetufft alltihop. Men tack vare barnen så går det runt. Men nu är det färdigt med Fonus och vi håller på och tömmer mammas lägenhet. Så ledsamt att "rota" i alla sakerna Rynkar på näsan I början på februari blir det begravning.

Ang sömnen. Tösen är nu snart 6 veckor och nu är hon mer vaken än innan.
    Hon har en lång sömnperiod vid denna tiden, mellan 19-23 men ibland längre. Ibland blir det 21-03 kanske. Mat och sedan sover hon 3-4 timmar till. På dagarna brukar hon äta, vara vaken 30 min till en 1 timme och sedan sova 1-2 timmar på det.

Men numer på kvällarna är hon helt övertrött och skriker mycket. Tar mycket på krafterna att vyssja och lugna henne. Brukar vara runt 16 tiden hon sätter igång och sedan går det i perioder. Ska prata med BVC om det igen. Hon har ingen kolik, Minifom och Sempers magdroppar funkar inte. Så vi tror att hon är lite mörkrädd eller något.

• Mon bébé 81
    Bebislängt: det låter bra att det blir ännu bättre med nattsömnen! :). Å andra sidan låter det även som att det blir betydligt mer vakentid på dagarna istället....hihi. Jag tycker att min flicka sover väldigt mycket på dagarna nu, även om hon sover mycket på natten också. Men jag har aldrig räknat ihop vare sig sovtiden eller vakentiden, så jag har lite dålig koll känner jag. Finns aldrig någon tid till att fundera ordentligt över något ;). 

LuPeRo: precis så där var det med vår bebis också. Hon satte igång vid 16-tiden och man fick trava fram och tillbaka med henne i famnen eller i bärsele. Höll på hela kvällen (och ibland hela natten). Vår bebis hade iofs ont i magen, men vi kom till bukt med det - men mycket av skrikigheten var kvar. De flesta har väl en jobbig skrikperiod där runt sex veckor :/. Hursomhelst så blev det mycket bättre runt sju veckor, och sedan har det faktiskt blivit lite bättre hela tiden sedan dess. 

Har ni babysitter till era bebisar? När använder ni dem isf?
    Vi har inte köpt någon, och har inte känt att vi behöver någon heller. Dock ska min man börja jobba om en månad, och då tänker jag att jag skulle behöva en "barnvakt" när jag duschar eller lagar mat. Har flickan i bärsele nästan jämt (om hon inte är vaken - för då är vi på golvet eller i soffan och myser/leker. Men är det rimligt att tro att en bebis håller sig nöjd en stund i en babysitter vid tre månaders ålder och framåt några månader? Jag har tittat lite på bumbo också, men det verkar som att många är missnöjda med dem (även om de är sjukt söta...hihi). 
  • Bebislängt
    Mon bébé 81 skrev 2015-01-26 21:37:54 följande:

Bebislängt: det låter bra att det blir ännu bättre med nattsömnen! :). Å andra sidan låter det även som att det blir betydligt mer vakentid på dagarna istället....hihi. Jag tycker att min flicka sover väldigt mycket på dagarna nu, även om hon sover mycket på natten också. Men jag har aldrig räknat ihop vare sig sovtiden eller vakentiden, så jag har lite dålig koll känner jag. Finns aldrig någon tid till att fundera ordentligt över något ;). 

LuPeRo: precis så där var det med vår bebis också. Hon satte igång vid 16-tiden och man fick trava fram och tillbaka med henne i famnen eller i bärsele. Höll på hela kvällen (och ibland hela natten). Vår bebis hade iofs ont i magen, men vi kom till bukt med det - men mycket av skrikigheten var kvar. De flesta har väl en jobbig skrikperiod där runt sex veckor :/. Hursomhelst så blev det mycket bättre runt sju veckor, och sedan har det faktiskt blivit lite bättre hela tiden sedan dess. 

Har ni babysitter till era bebisar? När använder ni dem isf?
    Vi har inte köpt någon, och har inte känt att vi behöver någon heller. Dock ska min man börja jobba om en månad, och då tänker jag att jag skulle behöva en "barnvakt" när jag duschar eller lagar mat. Har flickan i bärsele nästan jämt (om hon inte är vaken - för då är vi på golvet eller i soffan och myser/leker. Men är det rimligt att tro att en bebis håller sig nöjd en stund i en babysitter vid tre månaders ålder och framåt några månader? Jag har tittat lite på bumbo också, men det verkar som att många är missnöjda med dem (även om de är sjukt söta...hihi). 

Jo, det blir ju en del vakentid men ofta kan han sysselsätta sig lite själv i babygymet. :) Vi har en babysitter och den har vi använt en del men han vill inte sitta längre stunder men den är bra när vi ska äta (fast nu börjar han kunna sitta i barnstol) eller han sitter och tittar medan jag diskar eller lagar mat. Sen tycker jag att den har varit bra eftersom han är en kräkis så kan han sitta där en stund efter han har ätit.

Vi fick en Bumbo men den har vi knappt använt. Han verkar inte alls gilla att sitta i den men han är kanske för liten än. Men den kommer vi nog i alla fall skänka vidare för det känns bara som den tar plats. Och han kan lika gärna sitta i barnstolen istället.
  • Mon bébé 81
    Bebislängt: tack! Jag ska försöka att få tag på en billig babysitter tror jag. Men bumbo hoppar jag över. Fick ärva en barnmatstol (antilop) i helgen, men det tar nog ett tag innan lillflickan kan sitta i den. 

Lillflickan blev 10 veckor i måndags. Nu ler hon jättemycket, och skiner upp bara hon ser oss. Hon vänder sig från rygg till mage och från mage till rygg. Förra veckan fick hon första dosen rotavirusvaccin, och om knappt tre veckor är det dags för nästa dos + den första sprutan. Jag börjar bli lite nervös inför sprutan, tur att hon är lyckligt ovetande! Tiden går förövrigt galet fort, jag förstår inte var den tar vägen?! Jag bär runt min lilla bebi i bärsele flera timmar om dagen och tar varje tillfälle i akt att gosa med henne, för snart är hon ju stor Gråter Flört
  • Mon bébé 81

Tredje utvecklingssprånget nu, enligt wonderweeks. Märks tydligt att det är något som händer. Mycket gnäll och plötslig gråt - som vi inte riktigt kan se vad det beror på. Tiden bara rusar iväg! Kan bli lite nostalgisk när jag tänker tillbaka på de första veckorna, men samtidigt blir det bara roligare ju mer som händer.

Har dock problem med vagnen. Bebis gillar inte alls att åka, och det slutar nästan alltid med att jag får bära bebis istället. Ganska så tröttsamt....

Hur går det för er?

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn