• Acire94

ömma bröst!

Hej!
    Jag slutade med p-piller för ca 2 veckor sedan och mensen har alltså inte hunnit komma än. Jag har läst om folk som blivit gravida innan mensen kommit så därför undrar jag nu, mina bröst är jätteömma och jag har blivit extremt trött de senaste dagarna. Både grav-test och äl-testen var negativa. Vad kan vara på gång? Finns det någon chans att jag kanske är gravid ändå?

Tack på förhand för svar!:)

• Svar på tråden ömma bröst!
  • Acire94

Ja men det skulle vara kul! Förutsett att vi båda är gravida nudå ;) Jag har märkt att jag är väldigt gråtfärdig hela tiden idag, tror inte att det ska komma så här tidigt eller? Gråter i alla fall åt allt, både glatt och ledsamt :P

• Acire94

Juste, äter ni folsyra? Jag har ätit det sen jag slutade med p-pillren! Om ni inte vet varför man ska äta det:

"Folsyra/folat behövs för att fostret ska utvecklas normalt. Under de första veckorna efter befruktningen bildas det tidiga anlaget till centrala nervsystemet, neuralröret, hos fostret. B-vitaminet folsyra/folat spelar en viktig roll för att neuralröret ska utvecklas normalt."

• Johannah01

Jag är också jätte lipig och kräver uppmärksamhet haha. Hoppas ja är gravid annars måste de va andra hormoner som håller på ;)

Jag äter kosttillskott KVINNA från Apoteket, innehåller allt man behöver järn folsyra m.m ja e så dålig på att äta grönsaker å sånt så tänker att de kan vara bra att veta att man får i sig öka vitaminer och mineraler :)

• Johannah01

Har hört att man ska äta folsyra 1 månad innan graviditet och de första 3 månaderna av graviditeten.. Men vet ni hur mycket man ska ta per dag?:)

• dahlia92

Ja men det är vi :) Jag är inte gråtfärdig :O Var det väldigt mycket när jag åt p-piller men inte nu. Dåligt tecken .. haha..

Jag äter TillVal Folsyra från apoteket. Gjort det sen 4 mars då jag slutade med p-piller. Man ska ju äta det någon månad innan men vi hade ju tänkt börja i Maj egentligen men det ska väl gå ändå hoppas jag. :) Tänkte köpa "kvinna" sen när dessa är slut då jag säkert behöver äta järn, alltid haft dåligt järnvärde..

• Acire94

Trollhättan är ju inte så långt bort heller! Jag förväntade mig mer norrland eller längst ner i skåne, tyckte inte oddsen var så stora för att det skulle vara i närheten, haha!

Man ska ha i sig 500 mikrogram tror jag! Jag får i mig mer än det just nu för jag köpte först folsyra tabletter och sen något liknande av vad du har :) Läste precis att det är 50% större risk att man får missfall om man inte tar folsyra/folat!!

• dahlia92

Tror rekommenderat är 500 mg(?)/tablett och det är det i TillVal. Mitt Val kvinna har mindre och därför kan det vara bra att äta båda eller bara TillVal och MittVal senare sen. Läste att får man i sig mer än 500mg så kissar man ändå ut överskottet då kroppen inte behöver det. Så jag tänkte köra med TillVal tills jag är i 12e veckan och efter det börja med MittVal. Fast sen läste jag också att man inte skulle ta andra kosttillskott än folsyra då det är blandat med så mycket annat i. Har noll koll men detta är vad jag förstått när jag läst på. Haha!! Gäller att vara redo. :)

• dahlia92

Jaha du hann före :) Men då är det 500 som gäller och det är det i TillVal :) Har järntabletter hemma så kan ta det också så får jag i mig både. :)

• Acire94

Nu blev jag lite fundersam, jag brukar ta alla möjliga tabletter (låter som värsta knarkarn ;)) som typ C-vitamin, hårkontroll, något för huden och så Tillval folsyra och så något som heter "Kvinna" eller liknande! Är det alltså dåligt att ta dem? Jag tänkte att det inte kan bli för mycket vitaminer o så, men kan ju absolut ha fel!

Svar på tråden ömma bröst!