• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Chaia: Ja visst är det?! Jag funderar på om det är samma person som är hemma hos mig och stökar ner när jag inte ser, och lägger mina nycklar och sånt på fel ställen så jag inte hittar dem på morgonen när jag skall till jobbet

• elims

inser att vissa betalar samma hyra varje månad som vi betalar i kvartalet, så visst, jag klagar inte... men nog skulle jag kunna tänka mig ibland att bo lite större!

Bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad.

• bubele

Nyb: Tack tack . Fast jag tror att du är smalare än vad jag är, jag har ju sett dig på kort

• Hattifnatt

fajga: det är nog en organiserad liga, de har nämligen varit här hemma hos oss också

elims: vill du verkligen göra aliyah, eller?
    Jag förmodar att om man verkligen vill leva judiskt fullt ut är det svårt i Sverige, och att aliyah då är ett seriöst alternativ (även om många storstäder i andra länder, Paris t ex, säkert erbjuder goda möjligheter. )

Jag bodde i Israel 1986 och trivdes oerhört bra, och just när jag åkte hem ville jag bara tillbaka, men väl hemma, med Bohuslän en junimorgon och en en snöig vinterdag i Småland inom räckhåll, glömde jag nog bort min längtan någon annanstans.

Nyb: ert radhus låter suveränt, och ett bra alternativ till att köpa, som bostadsmarknaden är i Gbg området just nu är priserna ruskigt höga, och med allt strul kring tomträtterna därtill, så nog klokt att ta det lugnt.

• En helt vanlig mamma

Elims, bostadsratt?? Not bad!! Har ni funderat pa att byta till storre da och kanske flytta ut ur staden? Men, da hamnar ni kanske langt borta fran synagogan o de ni firar shabbaten med??

Fajga, ahh min kjolar varierar fritt i stl, precis som jag

• elims

Hattifnatt

absolut! Det är inte längre en fråga om om utan när...
    Lever ett halvt liv här på ett sätt kan man säga, med allt vad det innebär att leva ett judiskt religiöst liv. Dessutom bor de flesta av våra vänner där.
    Det enda som riktigt håller oss tillbaka är våra familjer, men har vi tur kanske de också flyttar ner en dag!

Ha en fortsatt skön kväll allihopa, nu ska vi iväg!

• Monsa

mayasmama, 40 blommor klippta, blir nog ett gäng till
    Vet inte om jag ska sätta ihop dom med fiskelina eller ringar? Måste kolla så att det håller med fiskelina och att det inte blir allt för krångligt.

Vi betalar 5650 för vår trea på 90m2, då är det 110 kr inräknad för att vi har nya bänskskivor och nya köksluckor. Det är bara golven i våra sovrum som jag inte tycker är jättesnygga, annars är det relativt nya golv överallt och kaklat badrum uppe, målad toa nere men allt är mycket fräscht. uteplats både på framsidan och baksidan med staket

• Monsa

fajga, det är någon som vart här med och krymt mina kläder med

• Monsa

mayasmama, vill du att blommorna ska ligga lite uppe på kanten av ringen, gör en ring upptill som stomme fastän jag tror att originalet är en platta.

• mayasmama

oj monsa
    har ingen aning gör det osm funkar för dig.... blir säkert jättefint ni bor ju jättebilligt .. men det e väl en fördel med att inte bo i en "storstad"...

Svar på tråden Hey Jude!