• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

chaia

4090 g o 52 lång. o då är han född i v 38 så han är en liten klump men det kosntiga är att det inte syns på honom.

• Chaia

kidA

Jamen, det är ju inte så knubbigt.. han är ju ganska "lång". Min dotter vägde 3700 g och var 48 cm, så hon såg rätt knubbig ut fast hon inte vägde så mycket.

En sötnos är han iallafall

• Hattifnatt

Vilka knubbisar ni presterar! Min dotter vägde 3,1 och var 49 cm lång, storlek 50 var STOOOOR länge!

• Chaia

Hattifnatt

Det är konstigt det där med storlekar.. Dottern var ju ganska knubbig, men ändå hade vi storlek 50 i många veckor (i början var det för stort). Jag blir alltid så förvånad när jag hör om bebisar som inte kommer i vare sig 50 eller 56 i början.. Kanske längden är det som avgör mest?

• Chaia

Måste tipsa om en sida www.chabad.org/

Här står verkligen allt! Man kan lyssna på judiska sånger, melodier från synagogan, borsdbönen.. Det finns väldigt pedagogiska filmer om shabbat m.m. (tänk dokumentärer man fick se i skolan )

En liten varning för att det är ganska mycket moralkakor

• marcink

nu sover therese och noah. kanske lika bra, så får de ta igen sig lite. noah drog 56 när han kom ut, och det passade faktiskt rätt bra. synd bara att vi trodde att han skulle bli ännu större, så vår babygarderob framförallt är inriktad på 62, 68 och uppåt. :)

• Hattifnatt

Marcin - de växer fort, snart nog är han stor nog för 62 och 68, och sedan vips! är han en finnig tonårng
    Nej, skämt åsido, det allra första har de inte så mycket underhudsfett, men så fort de börjar lägga på sig drar de genast större storlekar.
    Skönt att mor och barn somnat sött....

Chaia - chabad-sidan är bra och informativ på många sätt, men jag måste skaffa högtalare till min dator här hemma bara, jag har lite svårt att ha på "rebben leder en sångstund" på hög volym på jobbet...

Tror också längden är avgörande, min dotter, 14 månader och genetiskt kort, drar fortfarande storlek 74.

• marcink

jo, de tar igen natten här. therese ligger och försöker sova, och noah gnyr och somnar om med jämna mellanrum. riktigt sött måste jag säga. allt medan ajg och agge leker nicke och nilla i vardagsrummet...

hattifnatt: jag tror också längden är avgörande. vi får se hur barnen utvecklas...

• Chaia

Hattifnatt

Menar du att folk skulle titta snett på dig om du lyssnade på "rebben leder en sångstund" ??

Svar på tråden Hey Jude!