• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

hej brudar (o marcin)

helt sjukt vad världen vänds upponed när man får bebis.
    noah är såå söt o snäll men livet blir verkligen annorlunda. just nu gör
    jag inte mkt mer än ammar o byter blöja o vilar o äter.. emellan där försöker jag umgås med resten av familjen. har sjukt dåligt samvete mot agnes, känns som hon hamnar åt sidan hela tiden.. men jag lär mig väl att anpassa tiden sen så jag hinner m henne oxå.

nu ska jag gå o sova. noah har redan somnat i vår säng.
    natti!

• marcink

jag är mycket som fajga. i min familj har vi firat channuka, rosh hashana, purim och pesach, men mest av tradition. vi är rätt liten släkt, men det är på det sättet vi håller vårt judiska arv levande. nu när jag skaffat egen familj skulle jag vilja fira lite i smyg här med, men då måste jag lära mig mer. det är det jag börjat med nu, judetråden är en del av just det. :)

kiralves: ursäkta en pantad fråga, men hur kommer det sig att man går med i en så pass liten kyrka, och därefter stannar i den. :)

• elims

Kiralves
    med cohen och Levi är det lite annorlunda...men ändå samma princip.
    man är inte bara "David ben Isak" utan man är också Kohen, Levi eller Israel. Det är en slags titel kan man säga, som man ärver från sin far. Det har att göra med vilka man härstammar ifrån ursprungligen, om man härstammar från tex prästerna (du vet, de som tex ledde offringarna i Templet när vi hade det....ursprungligen härstammande från aaron och hans söner) då är man Kohen.

De som härstammar från Kohen eller Levi tog ofta då efternamn som Cahn, Cohen, Cohn, Katz, Levin, Levine, Levi osv när de var tvugna att ta sig efternamn. De som härstammar från Israel (vilket var majoriteten av folket) tog andra namn.

Känner inte till den där rabbinen du talar om... men det finns en regel som säger att en Kohen inte ska vistas på en begravningsplats (eftersom en kohen var tvungen att vara rituellt ren hela tiden för att få utföra gudtjänsterna och offringarna i templet och kontakt med döda ledde till rituell orenhet) så det kan ha haft någonting att göra med det...

• elims

uups, var visst till fajga det där! *skyller på ont i ögonen ikväll*

• bubele

Sov gott KidA! Jag tycker det är fantastiskt att du över huvud taget tar dig in hit nu de första dagarna med lille Noah . Agnes tycker säkert oxå bara att det är spännande med lillebror så försök hoppa över det dåliga samvetet. Lättare sagt än gjort, jag vet, men försöka kan man ju alltid

• bubele

Elims
    Tack! Det var ungefär det jag visste men inte kunde uttrycka ordentligt . Och det var anledningen att det var rabalder kring rabbinen. Visst är det så att Kohen var prästerna och Levi "hjälparna"..dvs de som oxå stod högt i rang men inte var lika heliga eller vad man nu skall kalla det....?

• Chaia

Sov gott kidA! Bäst att passa på att sova när tillfälle ges

• elims

Kiralves
    vi har hittills inte fått lov att bygga vår egen lövhydda på gården för
    vår styrelse i huset så vi går till vänner och äter i deras istället.

• Kiralves

marcink, för att jag håller med om vad kyrkan tror på...trots att den är liten:) Jag växte upp i Svenska kyrkan, men jag kunde bara inte stå för vad de tror på. Jag jobbae i Linköpings domkyrka uner flera år, men slutade...det blev ju inte riktikt praktiskt att fira Sabbaten och sluta fira jul när man jobbade där:)
    Det är jättekul för oss när vi reser utomlands och träffar andra i vår församling..typ under lövhydohögtiden, påsken ska vi fira i Storbrittanien...tyvärr hos min svärmor...hon gillar inte vad vi gör, får passa henne så hon inte ger mina barn oren mat....hon bjöd min man på kalkon en gång med fläsk som "stuffing" så jätte äckligt....fast jag tror min man upptäckte det innan han smakade....men hon steker gärna saker i djurfett....aaaaaaah jag vill inte åka dit

• marcink

själv är jag en lewi, bara så ni vet. alla män i modern tid har det som mellannamn, och längre tillbaka är det efternamnifierat till lewonski/a.

Svar på tråden Hey Jude!