• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Kiralves

Elims, jag får försöka forska lite mer, .

• bubele

Elims:
    Hur är det då med namnen som härrör från Cohen, Levi etc? Om jag inte minns fel har de något med heligheten att göra..blev t ex rabalder här i Gbg när vi hade en rabbin som hette Cahane som egentligen inte borde få göra det han gjorde vid begravningar etc och det berodde på hans ursprung och heligheten...nu tror jag att jag rör till det men du kanske förstår vad jag menar? I vilket fall så borde det ju i så fall vara efternamn eller tilläggsnamn som man hade tidigt? Jag hade ju kunnat ta reda på lite mer själv men vänder mig till dig i egenskap av expert *fjäskar*

• Kiralves

Hur firar ni lövhydohögtiden, stannar ni hemma eller reser ni bort? Bygger alla hyddor?

• bubele

Kiralves: Har din kyrka något namn? Är det svårt att vara så få i Sverige?

• bubele

Kiralves: Jag är väldigt dålig på att fira de judiska högtiderna, måste bli bättre. Som det är nu blir det typ pesach, jom kippur och chanukka. Sen är jag ju inte religiös så det blir mest en anledning att samla familj och vänner och avnjuta god och traditionsenlig mat och varandras sällskap

Fast jag skall nog gå nån av kurserna på församlingen här vad det lider. NYB, hade du gått nån av dem?

• bubele

Jag är knäpp ikväll. Önskar att jag brukade fira jom kippur oxå men det var Rosh Hashana jag menade.

• Kiralves

Ja den heter United Church of God www.ucg.org
    ja det är jätt tråkigt att vara så få i Sverige...som tur var fick vi tvillingar:)
    Tänk er tex att fira Åminnelsedagen (jag vet inte vad ni kallar den) (man firar att Israel lämnade Egypten) på tre personer....

• Kiralves

det trista för oss är att vi inte har några mer familjemedlemmar än vår egen kärnfamilj som firar dessa högtider...jag, min man, våra niomånaders pojkar, samt en kvinna i Stockholm
    som du säger Fajga så har det ju mycket med familj och tradition att göra också...

• Chaia

Kiralves

Oj, tre personer.. det är ju verkligen inte mycket! Hur lyckades du träffa din man egentligen (eller ni kanske gick med i församlingen efter ni träffats)? Förstår att det måste kännas ensamt..

• Kiralves

Chaia..när jag började kände jag ingen, hittade min man genom att jag letade efter folk som skulle fira lövhydohögtiden, han bodde på Isle of Man (han är altså inte svensk) och han och några till skulle hyra ett hus under festen och jag fick hänga på dem...på den vägen är det.

Svar på tråden Hey Jude!