• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

nyb
    vilken menar du? munich el konspirationsfilmen?

• marcink

grattis NYB!

kiralves: välkommen! kul att se ännu ett linköpingsansikte här i tråden. får man fråga hur det kommer sig att du firar högtider men inte är judinna? hur går det ihop? :)

och jag vill gärna höra om filmen. vilken av dom det en må vara. munich verkar bra, och konspirationer är väl det judar är bäst på? hehe.

• elims

marcink
    jo visst, vi ska ju ta över världen...har du inte hört det?!

nä men skämt åt sidan, munich fick vi av en kompis igår, men har inte hunnit se den. Har också hört en del om den, ska va lite kontroversiell.

konspirationsfilmen handlar om 9/11 - den är tydligen förbjuden att visas i USA, så vi har en olaglig kopia i våra ägor!! Min bror har lånat den av någon kompis och han tyckte vi skulle se den. hehe, man får ta allt med en nypa salt...men lite kul är det ändå: typ, varför fanns så lite rester kvar av planet som kraschade i pentagon, varför hördes det explosioner på olika ställen i WTC1 & WTC2 INNAN de sjönk till marken och varför lobbyn i byggnaderna såg ut att vara bombskadade när planen kraschade 100 våningar upp...

• marcink

elims: jo, jag har redan påbörjat världherraväldet här nu iom noahs ankomst. han ligger förövrigt här och kikar på vad vi gör, så snart börjar han väl data han med.

berätta gärna när du sett munich, det är ett allvarligt tema men filmen är gjord av speilberg så man kan väl ha en del positiva förhoppningar iaf.

konspirationsfilmer om 911 är alltid roligt, men rätt uttjatat. jag orkar inte.

• Kiralves

Marcink, jag tror att bibelns högtider gavs till alla folk (och en dag ska alla fira dem) men Israels stammar blev det folk som genom sitt exempel skulle lära alla folk att följa Guds bud. Alla stammar utom Judarna försvann ju sedan i diverse förskingringar, folkförflyttningar hit och dit, tillslut var det ju endast Judarna som behöll sin identitet och religion. Jag tror att de andra stammarna finns kvar men att dessa folk inte längre vet att de tillhör Israels stammar (om du förstår vad jag menar) men jag tror att man kan gissa sig till vilka dessa folk är. Det är bara bibelns högtider som kan förklara Guds plan för mänskligheten...ok att jag är kristen, men Julen, påsken med påskkärringar, midsommar och liknande har ingenting med varesig judendom eller kristendom att göra...
    Högtiderna Gud gav oss är de jag vill fira, inga andra skumma efterkonstruktioner.
    Fy vad jag låter torr...så här torr är jag inte:)
    Bor tyvärr inte i Linköping just nu men längtar tillbaka.

Hoppas du inte tycker att mitt inlägg låter helt bizarrt....min Lutherska familj tycker att jag är helkonstig...men som tur är är min man likadan:)

• Hattifnatt

Oj, 65 svar i tråden redan

NyB: stort G R A T T I S till radhuset! Vilken flax ni hade!!! Är det mycket att fixa på det elle rkna ni flytta in i det som det är och fixa allt eftersom?

Elims: tack för länken till kosherlistan!

Skall bli intressant att hör vad ni tycker om "Munich", konspirationsfilmen kände jag inte till sedan innan men den lät ju onekligen lite underhållande....

• marcink

kiralves: aha, då greppar jag det. vi har lite olika syn på det, men det kvittar. du verkar ju trevlig... jag la märke till att du skrev om lhc på din presentation, det var därför jag gissade på linköping. välkommen, återigen!

• elims

Kiralves

intressant teori Betyder det att ni äter matze (osyrat bröd) på pesach då?
    och bygger n i er egen succa (lövhydda)?

• elims

och hur gör du med tron på jesus som messias?

Svar på tråden Hey Jude!