• Anonym (?)

vad är ditt bmi?

Jag lade denna tråd i "anonyma diskussioner" eftersom vikt för de flesta är så pass känsligt och något man vill diskutera anonymt.

Frågan lyder alltså; Vad är ditt BMI?

På följande sidor kan du räkna ut ditt BMI:

www.bmitest.se/
    www.raknabmi.se
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/
    www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_bmi_int.aspx

Avrunda det värde du får till NÄRMASTE HELTAL.

Exempel:
    Ditt BMI är 27,1: avrunda ned till 27.
    Ditt BMI är 23,5: avrunda upp till 24.

Diskutera och skriv gärna kommentarer i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad är ditt bmi?
  • Skepparen
    La Lola skrev 2014-03-03 15:46:18 följande:
    Det tycks många tro att vi tjocka är eftersom det väldigt ofta måste påpekas hur farligt det är väga för mycket....
    Var glad, då har du ju bekanta som bryr sig om din hälsa.
  • choklad
    Skepparen skrev 2014-03-03 16:07:03 följande:
    Varför väljer de att fortsätta vara överviktiga då? 
    Det är som en rökare som envisas med att fortsätta röka.
    Ja du, kan väl bero på att de trivs och är nöjda med sitt liv? Att det är viktigare för dem att få leva som de lever nu än att ändra sin livsföring för att gå ner i vikt? Om vi nu pratar om de som inte har sjukdomar, fysiska eller psykiska, som leder till övervikten.
  • Anonym (Smal)
    choklad skrev 2014-03-03 14:38:08 följande:

Tack! Det var precis det här jag ville få fram. Att vi helt enkelt skulle sluta lägga oss i hur andra ser ut! Prova att vända på det du skrivit om dig själv till att gälla en överviktig istället, med kommentarer från okända på stan osv, och det inträffar hela tiden det också. Låt folk se ut som de vill, om de vill ha andras åsikt så ber de om den!
    Håller så med dig! Spelar ingen roll om man är tjock eller smal man ska kunna gå på stan utan att behöva höra en massa sjuka kommentarer. Upprepar det du sa för det är värt att sägas igen... "Låt folk se ut som de vill, om de vill ha andras åsikter så ber de om dem!"
  • Anonym (Smal)
    La Lola skrev 2014-03-03 15:46:18 följande:
    Det tycks många tro att vi tjocka är eftersom det väldigt ofta måste påpekas hur farligt det är väga för mycket....
    Det är stor skillnad på VEM som påpekar det och på vilket sätt.

Jag tex är tvärtom och väger för lite och kan säga att det är samma sak där med min nära och kära, dom påpekar hela tiden för mig hur farligt det är att vara underviktig och att jag måste göra si och så för att gå upp i vikt.Det är så klart för att dom bryr sig om oss och vill vårat bästa. Det är klart att det är jobbigt att höra men jag tycker det är stor skillnad på när mina nära och kära påpekar det för att dom bryr sig om mig än när nån pelle jöns mitt på stan kommer och påpekar det bara för att han/hon ska må lite bättre.

Tänk så här.... hade någon i din närhet varit nära på att bli allvarligt sjuk för nånting som han/hon gör mot sig själv och kan påverkas. Hade du inte lagt dig i? Eller hade du bara stått bredvid och tittat på dom bli sjukare och sjukare?

Kan tillägga att jag kände en kille i mina ungdomsår som hela skolgången var överviktig med ett bmi över 30+, han brydde sig inte alls och vi som vänner som stod honom nära sa inget om hans vikt. Inget skämt eller nåt påpekande att han skulle banta. Jag skriver kände för att innan hans 20 års dag så dog han pga övervikt.
    Än idag skäms jag att jag bara stod bredvid och aldrig sa nånting. Det finns ju bra sätt att påpeka det också och ser man nån i sin närhet sakta men säkert vandra mot sin död så måste man ju få säga nåt.

• choklad
    Anonym (Varför?) skrev 2014-03-03 16:02:41 följande:
    Hur kommer det sig att du väger så mycket som du gör, varför har du valt en identitet som överviktig?
    Är överviktig en identitet? För mig är vikten, oavsett antalet kg jag vägt, ungefär lika viktigt för min identitet som det faktum att jag är blond och har glasögon. Det är en del av min yta, och inte en del av min identitet. Min identitet är att jag är smart, rolig, envis, snabb att döma folk och ibland pratar innan jag tänker. Till viss del är min identitet också kopplad till min utbildningsnivå och till min familj. Men mitt utseende är inte en del av min identitet.  
  • SpanskaFlugan
    Skepparen skrev 2014-03-03 14:49:59 följande:
    No sht, Sherlockt?! Really?

Varför den otrevliga tonen? Personen vars inlägg jag svarade hade dragit slutsatser om befolkningen i helhet baserat på de staplarna så det var tydligen inte så uppenbart för alla.
  • La Lola
    Anonym (Varför?) skrev 2014-03-03 16:02:41 följande:
    Hur kommer det sig att du väger så mycket som du gör, varför har du valt en identitet som överviktig?
    För att jag är lat och äter fel. Vad menar du med valt en identitet som överviktig? Ja det må vara självvalt men jag har inga problem med att jag är tjock. Andra tycks dock ha ett problem med att jag är det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Skepparen skrev 2014-03-03 16:08:30 följande:
    Var glad, då har du ju bekanta som bryr sig om din hälsa.
    Bekanta? Det är på FL det inträffar.
  • Anonym (Smal)
    La Lola skrev 2014-03-03 16:36:45 följande:
    Bekanta? Det är på FL det inträffar.
    Det är ju helt sjukt att det finns folk som kommenterar din överviktighet här på familjeliv.
    Bra att du verkar ha pysket för att hantera det men det är ju sjukt tragiskt att det finns folk som gör det.
    Det är det här jag menade i mitt förra inlägg....det är så enorm skillnad på VEM som påpekar ens vikt.
    Nära och kära kan man förstå och inte säga emot.
    Alla andra.... Har du inget snällt att säga så ska du inget säga alls! Tänk om alla förstod det!!
  • La Lola
    Anonym (Smal) skrev 2014-03-03 16:42:12 följande:
    Det är ju helt sjukt att det finns folk som kommenterar din överviktighet här på familjeliv.
    Bra att du verkar ha pysket för att hantera det men det är ju sjukt tragiskt att det finns folk som gör det.
    Det är det här jag menade i mitt förra inlägg....det är så enorm skillnad på VEM som påpekar ens vikt.
    Nära och kära kan man förstå och inte säga emot.
    Alla andra.... Har du inget snällt att säga så ska du inget säga alls! Tänk om alla förstod det!!
    Ja vad folk påstår på nätet om mig skiter jag i.
    Det tog dock hårt när min syster (smalt träningsfreak) kallade mig tjockis under en period. Det är liksom inte rätt sätt att få en människa att vilja ta tag i sin vikt o gå ner.

Nu är jag på väg ner, minus 10 kilo hittils, men jag har inga planer på att bli normalviktig.
Svar på tråden vad är ditt bmi?