La Lola skrev 2014-03-03 15:46:18 följande:
Det tycks många tro att vi tjocka är eftersom det väldigt ofta måste påpekas hur farligt det är väga för mycket....
Det är stor skillnad på VEM som påpekar det och på vilket sätt.
Jag tex är tvärtom och väger för lite och kan säga att det är samma sak där med min nära och kära, dom påpekar hela tiden för mig hur farligt det är att vara underviktig och att jag måste göra si och så för att gå upp i vikt.Det är så klart för att dom bryr sig om oss och vill vårat bästa. Det är klart att det är jobbigt att höra men jag tycker det är stor skillnad på när mina nära och kära påpekar det för att dom bryr sig om mig än när nån pelle jöns mitt på stan kommer och påpekar det bara för att han/hon ska må lite bättre.
Tänk så här.... hade någon i din närhet varit nära på att bli allvarligt sjuk för nånting som han/hon gör mot sig själv och kan påverkas. Hade du inte lagt dig i? Eller hade du bara stått bredvid och tittat på dom bli sjukare och sjukare?
Kan tillägga att jag kände en kille i mina ungdomsår som hela skolgången var överviktig med ett bmi över 30+, han brydde sig inte alls och vi som vänner som stod honom nära sa inget om hans vikt. Inget skämt eller nåt påpekande att han skulle banta. Jag skriver kände för att innan hans 20 års dag så dog han pga övervikt.
Än idag skäms jag att jag bara stod bredvid och aldrig sa nånting. Det finns ju bra sätt att påpeka det också och ser man nån i sin närhet sakta men säkert vandra mot sin död så måste man ju få säga nåt.