• Anonym (?)

vad är ditt bmi?

Jag lade denna tråd i "anonyma diskussioner" eftersom vikt för de flesta är så pass känsligt och något man vill diskutera anonymt.

Frågan lyder alltså; Vad är ditt BMI?

På följande sidor kan du räkna ut ditt BMI:

www.bmitest.se/
    www.raknabmi.se
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/
    www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_bmi_int.aspx

Avrunda det värde du får till NÄRMASTE HELTAL.

Exempel:
    Ditt BMI är 27,1: avrunda ned till 27.
    Ditt BMI är 23,5: avrunda upp till 24.

Diskutera och skriv gärna kommentarer i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad är ditt bmi?
  • CrazyChristina
    k girl skrev 2014-03-02 14:40:12 följande:
    Hur lång man är spelar ju roll för spannet, för min längd är spannet mellan undervikt och övervikt 56 kg - 76 kg.

Och som Anton så finkänsligt påpekar är BMI inte så tillförlitligt på människor med stor muskelmassa. smile1.gif
    Jo sant jag har både lite mer muskler och mer "fläsk" men så fort jag försöker bygga mer muskler rasar jag i vikt istället. Så jag få nog va lite småhullig om jag ska hålla mig över gränsen och må bra.
  • Anonym (snabbis)

BMI är ett ganska dåligt instrument för att bestämma om en individ är över- eller underviktig. Dessutom är det ännu sämre på att avgöra huruvida individen är hälsosam eller inte. Man kan ha ett "godkänt" BMI men ha alarmerande värden och en fysik som en åttioåring, likaväl som man kan ha ett BMI som antyder fetma/övervikt, men vara kärnfrisk enligt sina värden och vara mycket vältränad/muskulös.

Jag anser att man kan lägga ner BMI-hysterin.

• k girl
    Anton Chigurh skrev 2014-03-02 14:44:57 följande:
    Jag är glad att du noterade finkänsligheten där, K-Girl.....shiny.gif

Och nej, du är verkligen inte på gränsen till undervikt, du är så nära idealet det går att komma. Och riktigt jävla grann, tillåter jag mig i all vänlighet att påpeka.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Man får tacka!
  • mr me

Apropå BMI, det Stockholms Läns Landsting skriver om BMI kan ju vara värt att tänka på:

"Helt friska och muskulösa personer kan ha ett BMI över både 25 och 30 utan att betraktas som överviktiga eller feta. Det beror på att muskler väger mer än fett.

För äldre är BMI-gränserna ofta lägre, snarare ligger "normalvikten" mellan 22 och 29. Ett BMI under 22 kan till exempel för en person i 70-årsåldern vara ett tecken på undernäring.

De gränsvärden som är framtagna för vuxna går inte att använda till
    barn. För barn 2-18 år används andra gränsvärden som inte visas här."

• choklad
    mr me skrev 2014-03-02 13:55:15 följande:
    Jag tror det var min "koppling" han syftade på och jag konstaterade krasst att det tycks finnas en ganska ordentlig "puckel" av individer som har ett BMI över 30, dvs fetma, i denna undersökning. Och det är inte mer än var femte svensk lider av fetma, tillskillnad mot vad som framgår av denna undersökning. Alltså var det mer ett krasst konstaterande jag gjorde av hur folk faktiskt har svarat på undersökningen. Men fakta och logik är inte sådant som folk på Familjeliv brukar ha det lätt för, tyvärr. Sedan kan man fråga sig, som du gör, om det möjligen kan finnas ett samband mellan övervikt och stillasittande framför datorn. Och det tycker jag verkar vara en ganska klok tanke.

Och när jag tittar nu är det 76 av 375 som har svarat att de har 30 eller högre i BMI, vilket är 20 %, en femtedel, och alltså precis som i befolkningen i stort och din teori faller därför platt.
  • mr me
    choklad skrev 2014-03-02 15:07:41 följande:

Och när jag tittar nu är det 76 av 375 som har svarat att de har 30 eller högre i BMI, vilket är 20 %, en femtedel, och alltså precis som i befolkningen i stort och din teori faller därför platt.
    En femtedel av befolkningen har inte ett BMI på 30 eller högre, var får du det ifrån?

www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K01_TI_05_A05ST0701.pdf
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/

Mellan 10-12 procent klassas som feta enligt SCB. Skrämmande utveckling hursomhelst.
  • mr me
    choklad skrev 2014-03-02 15:28:54 följande:

Det var du själv som skrev det i inlägg 158...
    Jag skrev att det INTE är mer än var femte svensk som lider av fetma. Dvs att det är (betydligt) färre svenskar än så som är feta.
  • choklad
    mr me skrev 2014-03-02 15:16:27 följande:
    En femtedel av befolkningen har inte ett BMI på 30 eller högre, var får du det ifrån? www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2007K01_TI_05... www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-va.../ Mellan 10-12 procent klassas som feta enligt SCB. Skrämmande utveckling hursomhelst.

Enligt samma statistik kan man konstatera att FL är överbefolkat av spinkisar, är 7,5 % i den här tråden, men bara 2,2 % av befolkningen... Eller så är det helt enkelt så att de är de som är extrema åt ena eller andra hållet som intresserar sig för en tråd om BMI. Inser att det du skrev i inlägg 158 kan tolkas olika beroende på hur man betonar orden. Jag tolkade det som att det var 20 %, men var uppenbarligen inte så (som väl är).
Svar på tråden vad är ditt bmi?