choklad skrev 2014-03-03 15:23:05 följande:
Oj, du har uppenbarligen inte så många människor omkring dig som är feta. Då skulle du veta att det är inte alls ovanligt att okända människor känner att de har rätten att kommentera att den feta personen äter en bulle eller nog borde börja träna lite. Det är inte ok att sparka på någon på grund av deras utseende, om de så är tjocka, smala, fula eller snygga. De enda utomstående som har ett ansvar att lägga sig i och diskutera personens vikt är läkare och annan sjukvårdspersonal som känner till deras hälsostatus, vi som allmänna medborgare ska inte göra det. Då skulle vi ha fullt upp med att kommentera rökare, folk som dricker läsk, de som går runt i converse och kan få problem med hålfoten etc etc.
Jo, det är en del av problemet och en av anledningarna till att jag vet att överviktiga får långt färre kommenterar om sin vikt än underviktiga. Jag känner många överviktiga personer. Vi satt hemma och räknade på bekantskapskretsen för ett tag sedan och fann att vi hade fyra personer i vår närhet som inte var överviktiga. Fyra av ett trettiotal individer!
Jag har alltid varit väldigt smal, hade en del hälsoproblem som gjorde att aptiten gick ned rätt hårt. Jag vet hur mycket jag har fått höra om att det ju bara är att äta lite mer etc.
Min fru har ett liv av övervikt bakom sig och hennes erfarenhet är att skolmobbing undantagen har _ingen_ kommenterat hennes övervikt. Så jo, jag tror nog att jag har rätt bra koll det detta.
Kommentarerna till mitt inlägg påvisar ju även att fler känner igen sig.
Folk som röker får stå ut med både det ena och det andra när det gäller kommentarer och så länge som kommentarerna håller sig på en anständig nivå ser jag inget som helst fel på det.