• Anonym (?)

vad är ditt bmi?

Jag lade denna tråd i "anonyma diskussioner" eftersom vikt för de flesta är så pass känsligt och något man vill diskutera anonymt.

Frågan lyder alltså; Vad är ditt BMI?

På följande sidor kan du räkna ut ditt BMI:

www.bmitest.se/
    www.raknabmi.se
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil---att-andra-en-vana/Sa-bedomer-du-din-vikt/
    www.viktvaktarna.se/health/asm/calc_bmi_int.aspx

Avrunda det värde du får till NÄRMASTE HELTAL.

Exempel:
    Ditt BMI är 27,1: avrunda ned till 27.
    Ditt BMI är 23,5: avrunda upp till 24.

Diskutera och skriv gärna kommentarer i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad är ditt bmi?
  • Anonym (orolig...)
    La Lola skrev 2014-03-03 12:26:00 följande:
    Tätt följt av BMI:t 22....
    Vilket är hälsosamt och bra! :)

Jag fasar över den förändringen som händer i världen, vi tjocknar till oss rejält. Vad är den egentliga orsaken? Mindre fysiska arbeten? Mer "färdiglagad" mat och mer konserveringsmedel osv? Vad ska man göra för att världen ska bli mer hälsosam? :(

Själv har jag en hälsosam vikt och mår lite dåligt över att många i min närhet är överviktiga - dvs "bantar" hela tiden och mår dåligt över sig själva... det påverkar ju samhället som helhet, tyvärr!
  • Anonym (Mi)

Riktigt tråkigt att se statistiken gällande BMI över 33. Lika många på över 33 som på 22. Ni som svarat över 33, vill ni gå ned i vikt? Vad har gjort er överviktiga osv.? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så överviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?

• choklad
    Anonym (Mi) skrev 2014-03-03 12:42:31 följande:
    Riktigt tråkigt att se statistiken gällande BMI över 33. Lika många på över 33 som på 22. Ni som svarat över 33, vill ni gå ned i vikt? Vad har gjort er överviktiga osv.? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så överviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?

Lite tråkigt att se statistiken gällande BMI på 18 och under. 8 %, jämfört med 2% hos befolkningen i stort. Ni som svarat under 18, vill ni gå upp i vikt? Vad har gjort er underviktiga osv? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så underviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?
  • choklad
    Anonym (kl) skrev 2014-03-03 12:24:41 följande:
    Om man ska tro den här undersökningen lider många av fetma på det här forumet. Mer än 33 får flest röster. lite sorgligt faktiskt.
    Om man ska tro den här undersökningen så är det 4 ggr fler underviktiga på FL än bland befolkningen i stort. Lite sorgligt faktiskt.
  • Anonym (2barnsmamman)

bmi 30.Längd 157vikt 76

• Anonym (Mi)
    choklad skrev 2014-03-03 12:54:37 följande:

Lite tråkigt att se statistiken gällande BMI på 18 och under. 8 %, jämfört med 2% hos befolkningen i stort. Ni som svarat under 18, vill ni gå upp i vikt? Vad har gjort er underviktiga osv? Inget dömande, men undrar bara hur man blir så underviktig :) Vad önskar ni vore annorlunda?
    Jo klart man kan ställa sig samma frågor till den andra kategorin! CoolMen om jag utgår från de som befinner sig i den kategorin bland mina vänner så beror det på sjukdom, oförmåga att gå upp i vikt, de är liksom gjorda och menade att vara smala oavsett vad de äter, hur de tränar osv. Vissa har till och med kämpat med att bygga på sig och gå upp i såväl muskler som fett men det går inte för alla. Av den anledningen ställer jag mig inte lika frågande till dessa då det kan vara en stor sorg att vara smalare än man vill. När jag tänker på kategorin över 33 så tänker jag att det mer är ett beteende man ålagt sig... Kanske en fördom, men jag undrar hur det kan gå så långt. Klart vissa sjukdomar kan bidra till övervikt också, men så pass? I så fall måste det väl gå att stävja. Om det visar sig att man har en sjukdom som gör att man lägger på sig vikt så måste man väl vara observant på detta. Och jag tror inte att alla av de som svarat "över 33" har en sjukdom som gör att man befinner sig just på ett BMI över 33.
  • Anonym (Smal)
    choklad skrev 2014-03-03 12:54:37 följande:

Att jag faktiskt skulle gå upp i vikt när jag äter och inte ner.
    Skulle också önska att jag kunde sluta bli dömd av 'alla' människor som är överviktiga.
    Det är precis som om dom har rätt att säga vad dom vill till mig bara för att jag är smal.
    Har tillex hört repliken "hur vore det om du skulle testa och äta nånting?" av en vilt främmande människa på stan.
    Kan tillägga att jag nyss hade kommit från McDonalds där jag hade ätit 2st big mac och co!!! 
    Det önskar jag vore annorlunda!
  • Anonym (hy)
    Anonym (orolig...) skrev 2014-03-03 12:34:58 följande:
    Vilket är hälsosamt och bra! :)

Jag fasar över den förändringen som händer i världen, vi tjocknar till oss rejält. Vad är den egentliga orsaken? Mindre fysiska arbeten? Mer "färdiglagad" mat och mer konserveringsmedel osv? Vad ska man göra för att världen ska bli mer hälsosam? :(

Själv har jag en hälsosam vikt och mår lite dåligt över att många i min närhet är överviktiga - dvs "bantar" hela tiden och mår dåligt över sig själva... det påverkar ju samhället som helhet, tyvärr!
    Skulle säga att det säkerligen beror mycket på hur vi tar oss fram till arbete, skola mm. Många tror jag åker bil eller buss istället för att gå eller cykla. Läste för ett tag sen att över hälften av alla bilister åker för en sträcka under 5 km. Det är alltså cykelavstånd. Många har helt enkelt blivit för bekväma av sig!

• choklad
    Anonym (Mi) skrev 2014-03-03 13:26:36 följande:
    Jo klart man kan ställa sig samma frågor till den andra kategorin! CoolMen om jag utgår från de som befinner sig i den kategorin bland mina vänner så beror det på sjukdom, oförmåga att gå upp i vikt, de är liksom gjorda och menade att vara smala oavsett vad de äter, hur de tränar osv. Vissa har till och med kämpat med att bygga på sig och gå upp i såväl muskler som fett men det går inte för alla. Av den anledningen ställer jag mig inte lika frågande till dessa då det kan vara en stor sorg att vara smalare än man vill. När jag tänker på kategorin över 33 så tänker jag att det mer är ett beteende man ålagt sig... Kanske en fördom, men jag undrar hur det kan gå så långt. Klart vissa sjukdomar kan bidra till övervikt också, men så pass? I så fall måste det väl gå att stävja. Om det visar sig att man har en sjukdom som gör att man lägger på sig vikt så måste man väl vara observant på detta. Och jag tror inte att alla av de som svarat "över 33" har en sjukdom som gör att man befinner sig just på ett BMI över 33.
    Det beror väl på vad man ser som en sjukdom. Precis som att en del av de som är smala är det för att de svälter sig själva så är en del av de som är feta det för att de tröstäter, i båda fallen finns nog en koppling till att inte vara lycklig och ha en stark självkänsla så man tar till olika sätt att försöka må bättre. Sen är det klart att det finns en stor andel som helt enkelt bara äter fel eller för mycket, men dessa personer behöver nödvändigtvis inte vara olyckliga med det och vilja förändra något i sitt beteende.  
Svar på tråden vad är ditt bmi?