• Skepparen

vad är ditt bmi?

SpanskaFlugan skrev 2014-03-02 08:40:25 följande:

FL utgör inte ett representativt utval av hela samhället så staplarna säger ingenting mer än hur för delningen är just här i tråden.
    No sht, Sherlockt?! Really?
  • Skepparen
    choklad skrev 2014-03-03 14:38:08 följande:

Tack! Det var precis det här jag ville få fram. Att vi helt enkelt skulle sluta lägga oss i hur andra ser ut! Prova att vända på det du skrivit om dig själv till att gälla en överviktig istället, med kommentarer från okända på stan osv, och det inträffar hela tiden det också. Låt folk se ut som de vill, om de vill ha andras åsikt så ber de om den!

Vadå, sluta att lägga oss i?

Så länge som våra skattepengar bekostar hälsovården av sjukligt under- och överviktiga så har vi alla moralisk rätt att ifrågasätta varför killen med BMI 16 inte sköter sin kost, och varför tjejen med BMI 33 äter så fel.

Det är en medborgerlig skyldighet att ta hand om sin hälsa.

Och nej, jag kan garantera dig att det inte händer överviktiga lika ofta som normal- eller underviktiga. 
    INGEN går fram till en främmande överviktig person och säger åt den att sluta äta så förbannat. 
    MÅNGA går fram till en främmande smal person och kommenterar utseende och näringsintag.

Som anekdot kan jag nämna att min fru har ett liv som överviktig bakom sig. Varit upp över BMI 30 och sedan kämpat sig ned till normalvikt. När hon passerade BMI 25 (vilket alltså är gränsen för att inte längre vara överviktig) så fick hon kommentarer från vänner, bekanta och arbetskamrater om att hon nu fick passa sig för att gå ner mer. Hon var så fin som hon var etc. När hon nådde sin målvikt (BMI 20,5) fick hon kommentaren att hon gått för långt att det inte längre var snyggt....

Hon är övertygad om att dessa kommentatörer inte bryr sig ett DUGG om hur hon mår. De är bar ute efter att rättfärdiga sin egen kroppsvikt. Hade de brytt sig på allvar hade de sagt ifrån när hon var uppe och snubblade på sjuklig fetma, men då var det ingen som lade en bekymrad hand på hennes axel och undrade om hon inte skulle ta och se över kosten...

Summa summarum: 
    Det är helt legio att sparka på smala individer men tjockisar skall man ta i med silkesvantar. Vilket är en smula sjukt  när övervikten är en gigantisk(!) samhällskostnad och belastning.

• Skepparen
    choklad skrev 2014-03-03 15:23:05 följande:
    Oj, du har uppenbarligen inte så många människor omkring dig som är feta. Då skulle du veta att det är inte alls ovanligt att okända människor känner att de har rätten att kommentera att den feta personen äter en bulle eller nog borde börja träna lite. Det är inte ok att sparka på någon på grund av deras utseende, om de så är tjocka, smala, fula eller snygga. De enda utomstående som har ett ansvar att lägga sig i och diskutera personens vikt är läkare och annan sjukvårdspersonal som känner till deras hälsostatus, vi som allmänna medborgare ska inte göra det. Då skulle vi ha fullt upp med att kommentera rökare, folk som dricker läsk, de som går runt i converse och kan få problem med hålfoten etc etc.    
    Jo, det är en del av problemet och en av anledningarna till att jag vet att överviktiga får långt färre kommenterar om sin vikt än underviktiga. Jag känner många överviktiga personer. Vi satt hemma och räknade på bekantskapskretsen för ett tag sedan och fann att vi hade fyra personer i vår närhet som inte var överviktiga. Fyra av ett trettiotal individer!

Jag har alltid varit väldigt smal, hade en del hälsoproblem som gjorde att aptiten gick ned rätt hårt. Jag vet hur mycket jag har fått höra om att det ju bara är att äta lite mer etc. 
    Min fru har ett liv av övervikt bakom sig och hennes erfarenhet är att skolmobbing undantagen har _ingen_ kommenterat hennes övervikt. Så jo, jag tror nog att jag har rätt bra koll det detta.
    Kommentarerna till mitt inlägg påvisar ju även att fler känner igen sig.

Folk som röker får stå ut med både det ena och det andra när det gäller kommentarer och så länge som kommentarerna håller sig på en anständig nivå ser jag inget som helst fel på det.
  • Skepparen
    choklad skrev 2014-03-03 15:38:21 följande:
    När du fick kommentarer om att det bara är att äta lite mer, kändes det bra för dig? Kändes det ok att okända människor la sig i ditt liv och kom med en massa kommentarer utan att ha en aning om ifall det fanns en anledning till smalheten? Om inte, varför tycker du att det finns en rätt för folk att kommentera tjockas kroppar och beteenden? Jag tycker, som jag sagt hela tiden, att det är fel att kommentera okända människors vikt och utseende oavsett åt vilket håll det är! Två fel blir inte ett rätt.
    Jag antar av dina frågor att du inte har läst mitt inlägg?

Jag anser att det är en medborgerlig plikt att hålla sig hälsosam. Varför ska en persons självframkallade övervikt belasta samhället med stora kostnader istället för att dessa pengar går till något annat viktigt?

När jag fick dessa kommentarer tänkte jag att "Jo, det är ju lätt att säga." 
    Jag visste ju att de hade rätt, jag var smal - inte förståndshandikappad.
  • Skepparen
    bitterkopp skrev 2014-03-03 16:01:58 följande:
    Världens fetaste man hade BMI 147. 194 cm och 556 kg. 
    Han var nog inte världens fetaste man utan världens tyngsta man - vilket är en ruskig skillnad och även anledningen till att BMI är en hyfsat bra mätmetod.
  • Skepparen
    choklad skrev 2014-03-03 15:53:58 följande:
     Och det är exakt samma sak med tjocka människor! De vet att de är tjocka, de är inte förståndshandikappade. Och det är en skillnad på att tycka att vi har en medborgerlig plikt att hålla oss hälsosamma, vilket jag delvis håller med dig om, och att tycka att vi har en medborgerlig plikt att påpeka för andra att de är tjocka eller smala.
    Varför väljer de att fortsätta vara överviktiga då? 
    Det är som en rökare som envisas med att fortsätta röka.
  • Skepparen
    La Lola skrev 2014-03-03 15:46:18 följande:
    Det tycks många tro att vi tjocka är eftersom det väldigt ofta måste påpekas hur farligt det är väga för mycket....
    Var glad, då har du ju bekanta som bryr sig om din hälsa.
Svar på tråden vad är ditt bmi?