vad är ditt bmi?
FL utgör inte ett representativt utval av hela samhället så staplarna säger ingenting mer än hur för delningen är just här i tråden.
Vadå, sluta att lägga oss i?
Så länge som våra skattepengar bekostar hälsovården av sjukligt under- och överviktiga så har vi alla moralisk rätt att ifrågasätta varför killen med BMI 16 inte sköter sin kost, och varför tjejen med BMI 33 äter så fel.
Det är en medborgerlig skyldighet att ta hand om sin hälsa.
Och nej, jag kan garantera dig att det inte händer överviktiga lika ofta som normal- eller underviktiga.
INGEN går fram till en främmande överviktig person och säger åt den att sluta äta så förbannat.
MÅNGA går fram till en främmande smal person och kommenterar utseende och näringsintag.
Som anekdot kan jag nämna att min fru har ett liv som överviktig bakom sig. Varit upp över BMI 30 och sedan kämpat sig ned till normalvikt. När hon passerade BMI 25 (vilket alltså är gränsen för att inte längre vara överviktig) så fick hon kommentarer från vänner, bekanta och arbetskamrater om att hon nu fick passa sig för att gå ner mer. Hon var så fin som hon var etc. När hon nådde sin målvikt (BMI 20,5) fick hon kommentaren att hon gått för långt att det inte längre var snyggt....
Hon är övertygad om att dessa kommentatörer inte bryr sig ett DUGG om hur hon mår. De är bar ute efter att rättfärdiga sin egen kroppsvikt. Hade de brytt sig på allvar hade de sagt ifrån när hon var uppe och snubblade på sjuklig fetma, men då var det ingen som lade en bekymrad hand på hennes axel och undrade om hon inte skulle ta och se över kosten...
Summa summarum:
Det är helt legio att sparka på smala individer men tjockisar skall man ta i med silkesvantar. Vilket är en smula sjukt när övervikten är en gigantisk(!) samhällskostnad och belastning.