• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • attlangta01

Vad kul att fler har hittat hit! Hoppas vi kan följa varandra här nu, så blir det i inte så ensamt! :)

melissa8601 skrev 2014-03-09 18:47:24 följande:

Hej!

Kul att hitta en sådan tråd :) Hoppar in här. Vi kör på Menopur och ovetrelle, sedan försöka själva.
    Jag har ingen egen ÄL eller mens, annars inget "fel" på oss Vi går på Sopihahemmet i Sthlm,

Försök 1: Dec 2013
    Sprutade 75 IE 6 dagar, sänkte till 37 IE, 5 dagar.
    1 ägg på 16mm. Ovetrelle. Fick ingen mens och negativt på stickan.

Försök 2: Jan 2014
    Sprutade 37 IE 6 dagar, inget alls hade hänt. Höjde till 75 i 11 dagar.
    2 ägg på 20mm.  Ovetrelle. Fick mens 8 dagar efter ÄL (wtf?!)

.Försök 3: Feb 2014
    Sprutade 75 IE 11 dagar,
    3 ägg på 14mm, 17 och 18 mm. Fick liggförbud. Tog ändå Ovetrelle.
    Fick mens 7 dagar efter ÄL (wtf igen?!) Hinner ägget ens fästa då????

Vi har bokat ny tid 31 mars, jag vet att det är lite fjantigt men vi vill inte att vårt barn ska riskera att födas på julafton...

Melissa, jag går också på Sophiahemmet och tar Menopur och Ovitrelle. Första försöket hade vi i januari. Jag sprutade sju dagar fick ett ägg på 16mm. Efter Ovitrelle, fick jag mens exakt 14 dagar efter förväntad ägglossning. Men självklart då, inget plus.

Andra försöket i feb, samma dos 75IE, men jag reagerade inte alls. Sprutade i över 3veckor innan de avbröt. Nu väntar vi på att få sätta igång igen. Måste vila kroppen. Ska på besök på torsdag och se om jag kan sätta igång direkt eller ta provera.....: (

LindaML skrev 2014-02-27 17:56:41 följande:

Jaha :) jag ska på VUL på måndag. Dag 7 med sprutorna. Hoppas på bra svar då :)

Ja min läkare sa till mig att ovitrellen borde fungerat på mig men som du säger så är kroppen ingen maskin så det är bara att rätta sig efter den.. Hur ologiskt det än må vara

Hur går det för dig LindaML? Fick du bra svar på VUL?
  • Nightrose

Hej tjejer! kul att det finns en sådan tråd! Vi gjorde ivf, efter 8 hormonbehandlingar utan grav. Ivfen gav oss en liten son den 24/4-13. Men nu är det dagd för syskonförsöj! Jag hade i måndags en 12mm blåsa som nu blivit mogen, samt fått 3andra mindre blåsor som inte kommer att släppa... har sprutat menopure 75IE måndag-lördag. Söndag tog jag halv dos. Nu idag är det dags för ovitrelle och makeinsimination på onsdag. Känner av att det är fler blåsor. Gått upp 2 kilo och det ömmar lite i magen... hoppas nu ägget är bra och vill ge oss ett syskon! Går också på sophiahemmet

• snövit

Hej allihopa!! hur går det för er? själv va jag på vul i går (fredag 28/3) efter ha gått på sprutor i nästan tre veckor och där upptävkte min gynläkare att jag fått tre äggblåsor, 2st på 16mm och en på 17mm.. så avbruten behandling ochsexförbud!! .. fast hon sa att jag kommer mest troligt att ha äl på sönd/månd och att vi avgör själv om vi ska "försöka" eller ej, att hon inte blir arg om jag skulle bli gravid, fast risken för tvillingar/trillingar ökar ju givetvis.. vi bestömde oss för att försöka och se vad som händer.. dock har jag påbörjat en proverakur igår som jag ska äta i 10dagar, hon sa att det inte skulle vara någon far om jag skulle bli gravid iallafall?! känner mig lite kluven, vad hade ni gjort i min situation?

• trina

Kan ju uppdatera om hur det gått för mig! Vi körde på med ivf, fick ut tre ägg varav ett blev befruktat. Fick tillbaka det igår så är på ruvardag ett idag :)

Snövit: Jag hade nog inte försökt. Tvillingar och trillingar är ju en risk inte bara för mamman utan även för barnen.

• snövit

trina : spännande, färre ägg ger ju orftast bättre kvalité!!
    håller tummarna för er..

har läst om en del som ändå kört på trots fler ägg och bara blivit gravid med en, (eftersom att alla äggblåsor inte har ägg) men är nog inte värt att chansa.. känns bara så bittert att gå på provera sen sprutor i flera veckor för att bli överstimulerad med ETT ägg för mycket och avbryta hela kuren..

• trina

Snövit: Det hände oss förra gången med sprutor. Det var två till tre större ägg så vi fick avbryta. Denna gången var det ännu fler och då kände vi att vi ändå kunde köra på med ivf. Det verkar vara väldigt svårt att hitta exakt dos som bara ger ett eller två ägg...

• attlangta01

Hej!

Trina: Jag hade nog försökt ändå. Jag hade nog tänk som så att med tanke på hur svårt vi har för att bli gravida så känns det som att chansen att tre ägg skulle befruktas (om nu ens alla släpper och har ägg i sig) är jätte små.
    Men det är bara jag. Födda tvillingar gör ju en del också.

Uppdatering från mig då : ) Vi fick avbryta vår förra behandling, efter tre veckors sprutande utan att något hände. Jag började spruta 2-3 veckor efter det. Jag sprutade i 7 dagar och hade då ett fint ägg som var klart, så ägglossningsspruta imorse, så nu ska vi bara sexa lite i helgen och sen hoppas vi på ett mirakel : )

• snövit

attlanta01 : åh, håller tummar och tår. så himla spännande:)
    vi kommer också att försöka fast jag hade 3 ägg :)

..däremot fick jag lite ångest över att jag påbörjade proverakuren inför nästa sprutbehandling eftersom att vi inte tänkte köra denna gång utan påbörja en ny sprutbehandling..
    min gyn menade på att även om jag blir gravid denna gång så skulle proveran jag ätit inte vara skadligt för barnet?!  googlade på de också men alla skriver så olika.. vill som inte låta denna gång (trots tre ägg) gå till "spillo" heller!!

trina : jo, förstod de, gick på 125e i 8 dagar när vi gjorde ivf och äggen fullkomligt sprutade, 22 äggblåsor blev det men dom fick bara ut 10ägg vid äp..
    4 befrukade men bara två som överlevde så ett till mig och ett till frysen! :) ..

• attlangta01

Oj jag menade självklart att svara Snövit, men skrev trina : )

Snövit, vad kul, då kan vi följas åt nästan på dagen. : )
    Jag har aldrig hört hört talats om provera isamband med graviditet. Vart går du någonstans? Har du gått länge så du känner att du har förtroende för läkarena. De brukar oftas ha ganska bra koll på vad de säger. Så om de säger att det inte är några problem, så är det nog inte det, skulle jag tro. Men annars ring en extra gång på måndag och fråga.

Trina: Lycka till nu, vi kan ju följas nästan hela vägen också. Jag antar att du har testdag lite tidigare än mig,men nästan : )

Hoppas på tre plus nu om två veckor! : )

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?