• Tom Araya

Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

1. Hur kommer det sig att det byggs så få bostäder?

2. Hur kommer det sig att det mesta som byggs blir så dyrt att köpa/hyra, när det uppenbarligen inte behöver vara så?

3.Hur kommer det sig att en fin 3:a i etage med stor uteplats på översta våningen, ca 5 år gammal, ca 15 minuters gångavstånd från Centralstationen i Göteborg kostar strax under 11 000 i månaden och en dåligt underhållen 3:a i ett sunkigt område från 70-talet, i en kommun utanför Stockholms stad (ca 20 min med kollektivtrafik) kostar strax under 8 000 per månad?
    Detta talar mot all logik.

4.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan tillåtas underhålla sina fastigheter så illa?

5.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan undlåta sig att underhålla till den grad att hyresgästen till slut ledsnar och går med på att byta ut det trasiga till nytt, som man kallar standardhöjning och höjer hyran för?

6.Vad hände med standardunderhållet för hyreslägenheter som ingick i hyran?

Svara gärna på detta, ni som är i branschen eller jobbar med bostadsfrågor.

Kom gärna med dina frågor i ämnet.

Sprid gärna tråden bland de i din kommun eller stad som jobbar med bostäder/bostadsfrågor samt till våra politiker.

• Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?
  • Bakslag

Varför måste alla bo i Göteborg och Stockholm?

Det är fint och jobben finns där säger många. Men, man måste sitta i bilköer eller åka kollektivt med en massa förkylda puckon varje dag.

Varför inte angripa problemet i sin linda!

Måste alla företag ha sina anställda att sitta på ett kontor tillsammans varje dag? Kan inte folk med dagens teknik sitta lite varstans i landet och sluta påverka miljön varje dag genom att resa till kontoret,

På köpet får vi en levande landsbygd.
    På köpet slipper vi bygga ringleder runt fjollträsk för miljarder
    På köpet kanske vi får tiden med våra barn istället för i en bilkö.

Hur många av dagens yrken kräver att man absolut måste sitta på plats varje dag?

Utnyttja hela landets resurser!

• Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-21 22:45:47 följande:

Det är fint och jobben finns där säger många. Men, man måste sitta i bilköer eller åka kollektivt med en massa förkylda puckon varje dag.

Måste alla företag ha sina anställda att sitta på ett kontor tillsammans varje dag? Kan inte folk med dagens teknik sitta lite varstans i landet och sluta påverka miljön varje dag genom att resa till kontoret,

Hur många av dagens yrken kräver att man absolut måste sitta på plats varje dag?

Inte för att jag lyssnade så noga, men jag tror det var det som Löven pratade om under sitt Jultal, att flytta/skapa fler jobb utanför storstadsområdena.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Bakslag
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 23:09:06 följande:
    Inte för att jag lyssnade så noga, men jag tror det var det som Löven pratade om under sitt Jultal, att flytta/skapa fler jobb utanför storstadsområdena.
    Det gjorde han säkert men jag skrev en långt brev till landbygdsbygdminister Bucht där jag föreslog lite åtgärder istället för snack... Fick inget svar av gubben!

Kortfattat handlar det om att man ser till att ungdomar som måste lämna landsbygden för att studera kan återvända hem efter studier och börja betala skatt i sin kommun där de fram till de lämnade för högskolan bara har kostat kommunen pengar.

Varför inte ge de stora företagen rabatt på anställningar som ligger i hemmet utanför strostadsområdena. Varför inte tvinga företag till att ge ett skäl varför ett möte inte kan hållas interaktivt. Inget skäl, direkt en miljöbot!
    Jag jobbade en gång på ett företag där man skulle skapa ett hållbart företag.
    Man ville att de anställda skulle komma med förslag.

Stora grejer va:

Skriva ut dubbelsidigt
    Porslinsmuggar istället för plast

Men för helvete, se till att utnyttja teknik som redan finns och slopa alla möten som inkluderar resor. Se till att folk inte reser till jobber varje dag istället.

Allt detta är fan så mycket viktigare än att södra länken blir bygd
  • Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-21 23:22:48 följande:
    Det gjorde han säkert men jag skrev en långt brev till landbygdsbygdminister Bucht där jag föreslog lite åtgärder istället för snack... Fick inget svar av gubben!

Kortfattat handlar det om att man ser till att ungdomar som måste lämna landsbygden för att studera kan återvända hem efter studier och börja betala skatt i sin kommun där de fram till de lämnade för högskolan bara har kostat kommunen pengar.

Varför inte ge de stora företagen rabatt på anställningar som ligger i hemmet utanför strostadsområdena. Varför inte tvinga företag till att ge ett skäl varför ett möte inte kan hållas interaktivt. Inget skäl, direkt en miljöbot!
    Jag jobbade en gång på ett företag där man skulle skapa ett hållbart företag.
    Man ville att de anställda skulle komma med förslag.

Stora grejer va:

Skriva ut dubbelsidigt
    Porslinsmuggar istället för plast

Men för helvete, se till att utnyttja teknik som redan finns och slopa alla möten som inkluderar resor. Se till att folk inte reser till jobber varje dag istället.

Allt detta är fan så mycket viktigare än att södra länken blir bygd
    Jag bara håller med.., nu blev du allt förvånad!

Jag har faktiskt tjatat en hel del om det du tar upp i nån annan tråd, minns inte vilken.
    Men så värst mycket medhåll fick jag inte, när jag påstod att det i dag inte finns några direkt hållbara argument för att företag måste finnas i storstäderna.
    Bl.a för att ny teknik gör det möjligt att  förlägga jobben nästan var som helst i Sverige, eller åtminstone delar av versamheten i ett företag.

Ställ krav på att företagen som vill etablera sig där det t.ex saknas bostäder, nödvändig service och infrastruktur, att dom måste vara med att betala för det, så ska du få se hur lättvindigt dom etablerar sig på annan ort.
    Alltså där det redan finns dom sakerna eller enkelt kan ordnas fram, men som p.g.a utflyttning inte längre används fullt ut.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Butterscotch
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 14:53:27 följande:
    Flash Gordon skrev 2016-12-21 13:02:17 följande:
    Krav av typen handikappanpassning, bullerkrav, miljökrav, krav på arbeträtt och lönenivåer osv. Allt kostar. Allt kan givetvis motiveras utfrån någn slags utgångspunkt men kanske är det dags att prioritera om?

NCC försökte bygga en "husfabrik" en gång i tiden. Hus på löpande band inomhus. Som bilar. De anställde då arbetslösa industriarbetare eftersom det var en helt ny typ av process och ett helt nytt tänk som krävdes. Något industriarbetarna kunde redan.

Då slog Byggnads till och hotade med strejk på andra NCC-byggen.

Det visade sig nämligen att industriarbetarna gick på industriavtalet vilket gav mindre än Byggnads avtal.

Så där rök de jobben och den möjligheten till att förbilliga processen. Facket var helt enkelt inte beredda att släppa makten om processen även fast det nu var en fabrik snarare än ett bygge. 

Så det där med konkurens ger inte så mycket så länge alla har samma krav på sig och så länge som alla inovativa idéer att förbilliga processen stoppas.

Vad som skall göras har komunen koll på via detaljplanen men när det skall göras kan de eventuellt bli bättre på att styra, som du skriver. Oklart om det är helt möjligt enligt lagar och regler, dock.
     varför ska vi bygga undermåliga boenden som inte kan användas av alla?
    Nu har jag inte läst alla era inlägg i den här tråden, så jag må ha missat något. Tyckte dock att ovan uttalande var intressant och vill fråga: är det självklart att alla boenden (inga ska vara undermåliga förstås = man ska inte behöva bli sjuk eller frysa t ex) ska kunna användas av alla? Om ja, varför är det i så fall självklart? 
  • Tom Araya

För jobben såklart. Vad spelar köer för roll om det är skillnaden mellan att ha jobb  och inte?

Långt ifrån alla kan jobba hemifrån. Chaufför, polis, sjukvård, byggndsarbetare, fastighetsskötare, lärare, bitiksbiträde, mekaniker...

Levande landsbygd och mer spridning av arbetstillfällen är överskattat. Vi ska trängas ihop i storsäder och åka kollektivt, det har regeringen bestämt. Flört

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 22:18:36 följande:
    Ja, och det är jag den 1:e att beklaga, för jag kan omöjligt förstå, när nån p.g.a en politisk ideologi sätter käppar i det egna hjulet.
    Man kan bara konstatera att det är nästan mer regel än undantag numera. Förbi är den tid och borta är de politiker som faktiskt såg Sveriges, svenskt samhälles och svensk befolknings bästa för ögonen på både lång och kort sikt. Nu är det bara snabba ideologipoäng och noll långtidskonsekvenstänk som gäller.
  • Världsmedborgare
    Butterscotch skrev 2016-12-22 08:39:28 följande:
    Nu har jag inte läst alla era inlägg i den här tråden, så jag må ha missat något. Tyckte dock att ovan uttalande var intressant och vill fråga: är det självklart att alla boenden (inga ska vara undermåliga förstås = man ska inte behöva bli sjuk eller frysa t ex) ska kunna användas av alla? Om ja, varför är det i så fall självklart? 
    I ett välfärdsland som Sverige är det för mig en självklarhet att ingen ska undantas p.g.a av handikapp när boenden projekteras.
    Jag pratar alltså här om nyproduktion, vid renovering eller liknande måste det förstås kunna göras undantag.
    Det är inte alltid som det rent praktiskt går att anpassa alla boenden så dom fungerar fullt ut för handikappade, eller så kan dom vara skyddsvärda av div orsaker, t.ex att dom är K-märkta.

Och idag så tänker nog få ens på att det är handikappanpassat, eller utfört så att det lätt kan ändras till det. 
    Det är ju inte så att lägenheter ska se ut som vårdsalar, utan det mesta, för att inte säga allt, avser tillgänglighet.
    Att tillgängligheten är god, tycker säkert alla bara är bra, trånga trapphus, dörrar och hissar, höga trösklar, avsaknad av eller knöligt placerade eluttag och liknande, har säkert de flesta av oss svurit över nån gång.

Anpassning: goo.gl/DiHPY2

Och påståendet som ibland framförs, att det skulle vara fördyrande, det tror jag inte alls på.
    Det påståendet gällde förstås tidigare, för då fanns inte produkter med de mått som behövs för att t.ex rullstolar skulle kunna användas i en lägenhet, byggstandarden och byggtekniken såg annorlunda ut än idag.

Men i nutid, så är det snarare så att att det är billigare att bygga handikappnassat, allt som behövs finns i standards ortimentet.
    Och med öppnare planlösningar så minskar materialkostnaderna, så det uppväger troligen den merkostnad som ev tillkommer senare, för lösningar som är väldigt speciella och individanpassade.
    ---------------------------
    Har jag missat nåt du vill ha svår på, så fråga igen.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-22 10:15:42 följande:
    Man kan bara konstatera att det är nästan mer regel än undantag numera. Förbi är den tid och borta är de politiker som faktiskt såg Sveriges, svenskt samhälles och svensk befolknings bästa för ögonen på både lång och kort sikt. Nu är det bara snabba ideologipoäng och noll långtidskonsekvenstänk som gäller.
    Och det värsta av allt, politiker m.fl makthavare verkar se alla dessa pajas-konsulter och utredare, som några slags gudar som måste tillfredställas och följas till varje pris.
    Att vi gräsrötter tar oss för pannan och protesterar mot uppenbara felaktigheter verkar sällan nå fram.
    Så när det senare konstateras, efter att miljonerna av våra skattepengar fått rulla fritt åt alla håll, att det inte alls blev bra, om det ens blev nåt alls.
    Då jävlar ska det bortförklaras och skyllas ifrån sig, och givetvis så har plötsligt alla ansvariga drabbats av kollektiv minnesförlust.

• Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-12-22 10:02:10 följande:

Långt ifrån alla kan jobba hemifrån. Chaufför, polis, sjukvård, byggndsarbetare, fastighetsskötare, lärare, bitiksbiträde, mekaniker...

Fast jag som är lantis, måste själv vara allt det där idag och lite till, då allt är nerlagt eller har flyttats till "stan".., och jag jobbar ju nästan alltid hemifrån.

Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?