• Tom Araya

Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

1. Hur kommer det sig att det byggs så få bostäder?

2. Hur kommer det sig att det mesta som byggs blir så dyrt att köpa/hyra, när det uppenbarligen inte behöver vara så?

3.Hur kommer det sig att en fin 3:a i etage med stor uteplats på översta våningen, ca 5 år gammal, ca 15 minuters gångavstånd från Centralstationen i Göteborg kostar strax under 11 000 i månaden och en dåligt underhållen 3:a i ett sunkigt område från 70-talet, i en kommun utanför Stockholms stad (ca 20 min med kollektivtrafik) kostar strax under 8 000 per månad?
    Detta talar mot all logik.

4.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan tillåtas underhålla sina fastigheter så illa?

5.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan undlåta sig att underhålla till den grad att hyresgästen till slut ledsnar och går med på att byta ut det trasiga till nytt, som man kallar standardhöjning och höjer hyran för?

6.Vad hände med standardunderhållet för hyreslägenheter som ingick i hyran?

Svara gärna på detta, ni som är i branschen eller jobbar med bostadsfrågor.

Kom gärna med dina frågor i ämnet.

Sprid gärna tråden bland de i din kommun eller stad som jobbar med bostäder/bostadsfrågor samt till våra politiker.

• Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?
  • Bakslag
    Världsmedborgare skrev 2016-12-22 11:07:54 följande:

Fast jag som är lantis, måste själv vara allt det där idag och lite till, då allt är nerlagt eller har flyttats till "stan".., och jag jobbar ju nästan alltid hemifrån.

Har du fått någon batong,siren och polissticker till bilen skickad på posten än?  

Jag väntar fortfarande på mitt survivalkit...
  • Världsmedborgare
    Bakslag skrev 2016-12-23 00:10:58 följande:
    Har du fått någon batong,siren och polissticker till bilen skickad på posten än?  

Jag väntar fortfarande på mitt survivalkit...
    Jag ska leta fram grabbens gamla leksaker, tror det ska finnas nåt där som skrämmer bajset ur buset..
    Sen sen ska jag sätt upp en hemsk lapp med flera Död och texten, Varning för frugan, det kommer garanterat att avskräcka alla från att göra nåt dumt {#emotions_dlg.djavulsk}
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Fennyxx

Jag tror det beror på att de som har makten inte märker av bostadsbristen. De och deras vänner sitter på bostadsrätter och villor som stadigt skenar i värde och behöver inte bekymra sig jättemycket över att de som flyttar till städerna för jobb och unga som flyttar hemifrån får betala ockerhyror.

Självklart hade det gått att lösa detta o man bara ville. I stället för att vräka 30 miljarder årligen över bostadsägare i ränteavdrag (kombinerat med avskaffad fastighetsskatt) hade man kunnat använda de pengarna till att bygga hyresrätter. Kommunerna äger massor av byggbar mark som bara inte byggs. De kommunala bostadsbolagen gör stora vinster, men istället för att investera i fastigheterna lappar använder man pengarna till annat..

Man kunde kräva av byggbolagen att sluta bygga kontorsöknar och i stället bygga blandat.

Man borde också göra något för att minska mängden "övernattningslägenheter" och att lägenheter behålls i spekulationssyfte trots att man inte egentligen har behov av dem.

• Tom Araya
    Fennyxx skrev 2016-12-23 20:30:35 följande:

Jag tror det beror på att de som har makten inte märker av bostadsbristen. De och deras vänner sitter på bostadsrätter och villor som stadigt skenar i värde och behöver inte bekymra sig jättemycket över att de som flyttar till städerna för jobb och unga som flyttar hemifrån får betala ockerhyror.

Självklart hade det gått att lösa detta o man bara ville. I stället för att vräka 30 miljarder årligen över bostadsägare i ränteavdrag (kombinerat med avskaffad fastighetsskatt) hade man kunnat använda de pengarna till att bygga hyresrätter. Kommunerna äger massor av byggbar mark som bara inte byggs. De kommunala bostadsbolagen gör stora vinster, men istället för att investera i fastigheterna lappar använder man pengarna till annat..

Man kunde kräva av byggbolagen att sluta bygga kontorsöknar och i stället bygga blandat.

Man borde också göra något för att minska mängden "övernattningslägenheter" och att lägenheter behålls i spekulationssyfte trots att man inte egentligen har behov av dem.

Här vill kommunen lyfta ut det allmännyttiga bostadsbolagets vinst för att täcka budgetunderskott. Till saken hör även att bolaget sålt av en del av sina fastigheter till privata värdar.
  • Fennyxx
    Tom Araya skrev 2016-12-23 23:26:16 följande:

Här vill kommunen lyfta ut det allmännyttiga bostadsbolagets vinst för att täcka budgetunderskott. Till saken hör även att bolaget sålt av en del av sina fastigheter till privata värdar.

Vilket jag tycker är superfeltänkt. Möjigen kan man sälja för att få in pengar till nybygge, men då de äldre fastigheterna är ganska lönsamma är det lite synd. Det är i princip gratis att låna nu, så bygg! Jag kan förstå att de privata bolagen tycker att det tar för lång tid att få igen pengarna vid nybygge, men kommunen har tid. Det är en extremt lönsam investering på lite sikt, dessutom har kommunen inte råd med bostadsbrist!
  • Tom Araya

För de som tvivlar på bostadsbristen eller bara vill veta mer...

Nio av tio bor där det är bostadsbrist
    hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/

Kommunerna: Bostadsbristen är rekordstor

Rekordmånga kommuner säger att de har bostadsbrist, på fem år har antalet bristkommuner fördubblats. Enligt en sammanställning som SVT Nyheter gjort är det nu bostadsbrist i närmare 250 av landets 290 kommuner.

www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-bostadsbristen-ar-rekordstor

Bostadsbristen i Stockholm
    bostadsbrist.nu/

Boverket slår larm om bostadsbristen

Boverket slår nu larm om att behovet av bostäder de närmaste åren kommer att vara mycket större än man tidigare räknat med. Det kommer att framgå av den prognos som verket publicerar i januari. Boverket menar att läget är akut.

www.svt.se/nyheter/inrikes/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen

Bostadsbyggandet lågt under lång tid
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Bostadsbyggandet-lagt-under-lang-tid/

Bostadsbristen i hela landet
    Nyheter Över hälften av Sveriges kommuner har brist på bostäder, enligt en undersökning från Boverket. På Hem & Hyras karta kan du se hur bostadsläget ser ut i just din hemkommun.

www.hemhyra.se/nyheter/bostadsbristen-i-hela-landet/
    Allt värre bostadsbrist drabbar de nyanlända
    Publicerat torsdag 28 januari 2016 kl 16.32
    "Vi ska inte skapa speciella bostäder för nyanlända"
    (5:11 min)

Nu letar regeringen lösningar över blockgränsen för att få fart på bostadsbyggandet. Och det är nödvändigt att något händer, säger Peter Karpestam på Boverket.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6356086

Bostadsbristen skenar i kommunerna
    Publicerad 22 feb 2016 kl 09.28

250 av Sveriges 290 kommuner har för få bostäder. Det är fler än dubbelt så många som för fem år sedan, enligt SVT Nyheter.

? Troligen kommer ytterligare kommuner säga att de har bostadsbrist, säger Bo Söderberg på Boverket till SVT.

www.expressen.se/dinapengar/bostad/bostadsbristen-skenar-i-kommunerna/

• Tom Araya

Lite om bostadsbristens konsekvenser...

Bostadsbristen sänker Stockholm

Bostadsbyggandet i Stockholmsregionen släpar efter. Enligt Stockholms Handelskammares beräkningar saknas det nära 73000 bostäder och läget förvärras varje år. Idag skriver representanter för Handelskammaren och föreslår åtgärder mot den akuta bostadsbristen.

www.svd.se/bostadsbristen-sanker-stockholm

Bostadsbristen pressar de svagaste grupperna

I takt med att bristen på bostäder ökar stiger konkurrensen om lägenheterna i alla områden ? och då är det alltid de svagaste grupperna som trängs undan, skriver Barbro Engman, Hyresgästföreningen, och Hans Lind, KTH.

www.svd.se/bostadsbristen-pressar-de-svagaste-grupperna

Lena Wedlund, läkare på Södersjukhuset. Foto: Dennis Andersson

Larmar: Bostadsbristen slår mot vården

Bostad / Sjukvård 

Runt 600 vårdplatser i Stockholm är stängda. Det främsta skälet till det är personalbrist. Lena Wedlund, läkare på Sös, ser att bostadsbristen slår mot rekryteringen.

mitti.se/nyheter/bostad/larmar-bostadsbristen-varden/

Bostadsbristen påverkar företagens utveckling

Varberg Flera stora varbergsföretag upplever bostadsbristen som ett problem vid rekrytering av ny personal. ? Det kan hämma företagets utveckling, vi behöver specialkompetens som vi inte kan hitta på orten, säger Bildepåns vd Anna Andersson.

www.hn.se/nyheter/varberg/bostadsbristen-p%C3%A5verkar-f%C3%B6retagens-utveckling-1.4115858

Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?