• Tom Araya

    Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

    1. Hur kommer det sig att det byggs så få bostäder?

    2. Hur kommer det sig att det mesta som byggs blir så dyrt att köpa/hyra, när det uppenbarligen inte behöver vara så?

    3.Hur kommer det sig att en fin 3:a i etage med stor uteplats på översta våningen, ca 5 år gammal, ca 15 minuters gångavstånd från Centralstationen i Göteborg kostar strax under 11 000 i månaden och en dåligt underhållen 3:a i ett sunkigt område från 70-talet, i en kommun utanför Stockholms stad (ca 20 min med kollektivtrafik) kostar strax under 8 000 per månad?
    Detta talar mot all logik.

    4.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan tillåtas underhålla sina fastigheter så illa?

    5.Hur kommer det sig att hyresvärdar kan undlåta sig att underhålla till den grad att hyresgästen till slut ledsnar och går med på att byta ut det trasiga till nytt, som man kallar standardhöjning och höjer hyran för?

    6.Vad hände med standardunderhållet för hyreslägenheter som ingick i hyran?

    Svara gärna på detta, ni som är i branschen eller jobbar med bostadsfrågor.

    Kom gärna med dina frågor i ämnet.

    Sprid gärna tråden bland de i din kommun eller stad som jobbar med bostäder/bostadsfrågor samt till våra politiker.

  • Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?
  • Tom Araya

    Lite olika idéer om hur man bäst ger förutsättningar för att lös bostadsbristen...


    Så löser experterna bostadsbristen

    Det finns många förslag, men nu måste ni välja effektivaste vägen till fler bostäder! Det var uppgiften till tio av branschens företrädare i Fastighetstidningens unika enkät. Ändrad hyra och flyttskatt var alternativen de tror mest på. Hur skulle du valt? Gör dina egna val i vår enkät!


    fastighetstidningen.se/den-enskilt-basta-vagen-till-fler-bostader-ar/


     


    Felaktig bild av bostadsbristen i Stockholm


    Ur tidningen nr 43, 2014. Storstockholms befolkning växer dramatiskt. Men halva befolkningstillskottet har begränsade inkomster och svag köpkraft, vilket i sin tur hämmar nybyggandet. Bostadsbristen i Stockholm kommer inte att kunna byggas bort, framgår av en ny rapport från WSP som DS tagit del av.


    Av: Thord Eriksson


    Publicerad: 4 december 2014 kl 00:05


    Marknaden kan inte lösa bostadsbristen
    SSU och S-kommunalråd: Sedan Alliansen tog över makten har byggandet minskat med hela 74 procent

    www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article18129495.ab
  • Tom Araya
    Nyheter
    Clara, 22, bor på sju kvadratmeter ? så skapades den svenska bostadskrisenSkenande bostadspriser, dyra andrahandskontrakt och busslaster med nyinflyttade ? men alldeles för få bostäder. Hur hamnade vi här? Metro går till botten med bostadskrisen.

    www.metro.se/artikel/clara-22-bor-p%C3%A5-sju-kvadratmeter-s%C3%A5-skapades-den-svenska-bostadskrisen
  • Tom Araya

    Detta inlägg kom upp i en debatt om bostadsbristen och bostadspolitiken på Facebook, jag tycker det är otroligt bra skrivet och formulerat med stor portion humor och fyndiga citat.
    Jag har fått tillåtelse att dela det här.

    Kjell-Erik Andersson Jojo, så går det som lilla Ida sa i Emil i Lönneberga.
    Under rubriken "Systemfel" ska jag be att få anföra att vi har under lång tid slimmat vårt gemensamma samhälle, så till den milda grad, citat Martin Ljung i sketchen Viking, att det inte tål särski
    lt stora påfrestningar.

    Det går igen i bostadspolitiken, vården, utbildningsväsendet etc. etc...

    Och det alldeles oavsett partipolitiska kulisser.

    Särskilt inom bostadssektorn som det nu gäller. Den allmänna bostadsbristen leder till att den översta klicken i bostadspyramiden, de som har förmåga att skuldsätta sig mest, definierar prisnivån som vi alla har att förhålla oss till, om vi vill ha tak över huvudet vill säga....
    Nu är ju detta iofs frivilligt, för som Picassos far sa i filmen Picassos Äventyr: Det är inte jag som sätter priset på konsten, och inte fisken heller.
    Nu är det också så att, som så riktigt har påpekats i tråden, kommunen har befolkningsansvaret, dvs den måste se till att dess innevånare har erforderlig tillgång till skola, hälsa, och även tak över huvudet.

    I de kommuner där marknadens lag råder, där de tre vise männen, som Claes Eriksson i Galenskaparna så riktigt konkluderar, visar sig komma från Harley Davidson motorcykelklubb, finns en förhärskande ideologi att människor som äger sin bostad skulle på nåt sätt besitta en högre moral när det gäller tillsynen av bostaden, och i konsekvensens namn säljer man då alltså ut allmännyttans bostäder, kanske till de som redan bor där och över tid också har betalat byggnaderna flera gånger om, mot erbjudande att köpa densamma, till marknadspris. (Se ovan ang bostadspyramiden)
    När det sedan gäller befolkningsansvaret så gäller det alla som lagligen, och vissa också olagligen alldeles uppenbart, vistas i landet. I Sverige föds mycket grovt räknat ca 100 000 barn. Under de första 18-20 levnadsåren förväntas de allra flesta av dem ha ordnade förhållanden när det gäller mat och husrum. Detta under rubriceringen "Solidaritet" som vanligen tillgodoses inom den närmaste familjen.

    Under samma tidsrymd, några år utslaget över tid, anländer, på olika personliga och systemfelaktiga grunder (här avses då i första hand faktorer som krig, Soros arméer, förföljelse, naturkatastrofer med mera...) ungefär samma mängd människor i olika åldrar. Och pga samhällets allmänt bräckliga tillstånd anses de utgöra en samhällelig risk.

    Här inträder nu den förträffliga partipolitiken, i detta specifika fall samma förträffliga krafter som, enligt egen utsago, på allmänmoraliska grunder först sålt ut allmännyttans bostäder, och sedan erbjudit återköp enligt marknadsvärde.

    Nu är det ju så olyckligt att de nyanlända inte har den medförda förmågan till hög personlig skuldsättning, så då får ju samhället, dvs vi alla, i stället träda in som borgenärer. Man köper helt sonika upp ett antal bostadsrätter, som redan är sålda men som råkar vara lediga för tillfället, till marknadspris (varpå man då i allra högsta grad bidrar till den allmänna prisökningen på bostäder), och upplåter dem tillfälligtvis till de arma satar vars far inte äger nåt varuhus. (citat Karl-Bertil Johnssons jul).

    Läsaren kanske nu undrar över de rikliga litterära referenserna. Till mitt försvar ska jag hör be att få anföra att det underlättar högst avsevärt med lite humor i en annars galen värld.

    Och avslutningsvis ska jag också be att få påminna om att det är Wallenberg som via kreditgivning, och indragning, efter eget behag, över tid fastställer den tillgängliga penningmängden i Sverige. Och det är detta finansiella system som sätter förutsättningarna för den reala ekonomi som i sin tur utgör förutsättningarna för partipolitiken.

    Och över alltihopa lyser just nu, i skrivandets stund, riksdagens allmänna pajkastningsövning under rubriken "Budgetdebatt"


    Go midda...

  • snedtak

    Jag pallar inte att läsa hela tråden. Har ni diskuterat de idiotiska minimikraven på parkering? Det är svindyrt att bygga garage, och om en kommun kräver tex. 1 parkeringsplats per lägenhet innebär det ett påslag på minst 200 000 per lägenhet i byggkostnad. Och då har man inte räknat drift och underhåll. Behöver man spränga, om marken är förorenad pga gamla industrier eller liknande blir det ännu dyrare, typ en halv miljon parkeringsplats.

  • Tom Araya
    snedtak skrev 2017-09-22 18:21:37 följande:

    Jag pallar inte att läsa hela tråden. Har ni diskuterat de idiotiska minimikraven på parkering? Det är svindyrt att bygga garage, och om en kommun kräver tex. 1 parkeringsplats per lägenhet innebär det ett påslag på minst 200 000 per lägenhet i byggkostnad. Och då har man inte räknat drift och underhåll. Behöver man spränga, om marken är förorenad pga gamla industrier eller liknande blir det ännu dyrare, typ en halv miljon parkeringsplats.


    Det är inte alls idiotiskt med minimikrav på parkering. Ju mer man bygger desto mindre plats för parkering och desto större blir samtidigt behovet av parkeringar. Därför måste man planera in det från början och där det är trångt måste parkeringarna för boende finnas under eller ovanpå husen.
    En parkeringsplats per lägenhet är dessutom lågt räknat. 1,2-1,3 per lägenhet är närmare behovet i de flesta områden utom i storstadskärnorna.

    Jag har nyligen flyttat från ett bostadsområde där kommunen inte ställt sådana krav och det är helt hopplöst att bo där om man behöver bil.

    Även många nya områden som byggts upp utan sådana krav har enorma problem där boende, besökare, hantverkare och kunder till närliggande affärsverksamhet ska samsas om ett mycket litet antal parkeringar då husen slagits upp på tidigare parkeringsplatser och utrymmet så blev över är några fåtal platser längs vägarna.
  • snedtak
    Tom Araya skrev 2017-10-18 16:03:27 följande:
    Det är inte alls idiotiskt med minimikrav på parkering. Ju mer man bygger desto mindre plats för parkering och desto större blir samtidigt behovet av parkeringar. Därför måste man planera in det från början och där det är trångt måste parkeringarna för boende finnas under eller ovanpå husen.
    En parkeringsplats per lägenhet är dessutom lågt räknat. 1,2-1,3 per lägenhet är närmare behovet i de flesta områden utom i storstadskärnorna.

    Jag har nyligen flyttat från ett bostadsområde där kommunen inte ställt sådana krav och det är helt hopplöst att bo där om man behöver bil.

    Även många nya områden som byggts upp utan sådana krav har enorma problem där boende, besökare, hantverkare och kunder till närliggande affärsverksamhet ska samsas om ett mycket litet antal parkeringar då husen slagits upp på tidigare parkeringsplatser och utrymmet så blev över är några fåtal platser längs vägarna.
    Vad räknar du som storstadsområden? Sundsvall? Där har man 1 plats/lägenhet. Östersund? Där har man mindre än en bil per lägenhet i centrum. Är nyfiken på var du bott för mer eller mindre alla kommuner har använt centraliserad, planekonomisk planering sen 50-talet.

    I Sverige bor det i genomsnitt 2 personer/lägenhet i hyresrätter och 1,8 personer/lägenhet i bostadsrätter. Bilinnehavet i Sverige är ca 0,47/person vilket ger ett innehav på 0,8-0,9/bostad som snitt i hela Sverige. Och då är bilinnehavet betydligt högre i villor, där tex. 1/4 av hushållen i lägenhet helt saknar bil. Det ÄR ett problem centralt för företag som vill bygga bostäder att inte lönar sig om man måste bygga p-garage. Borde inte människor själva få välja om de vill flytta in i ett hus med lite färre p-platser? Hyr en extern plats! Många BRF:er lyckas inte få sina platser uthyrda och får man det är det till priser som inte täcker kostnaderna. Allt resulterar i högre avgifter.
  • Tom Araya
    snedtak skrev 2017-10-18 18:59:19 följande:
    Vad räknar du som storstadsområden? Sundsvall? Där har man 1 plats/lägenhet. Östersund? Där har man mindre än en bil per lägenhet i centrum. Är nyfiken på var du bott för mer eller mindre alla kommuner har använt centraliserad, planekonomisk planering sen 50-talet.

    I Sverige bor det i genomsnitt 2 personer/lägenhet i hyresrätter och 1,8 personer/lägenhet i bostadsrätter. Bilinnehavet i Sverige är ca 0,47/person vilket ger ett innehav på 0,8-0,9/bostad som snitt i hela Sverige. Och då är bilinnehavet betydligt högre i villor, där tex. 1/4 av hushållen i lägenhet helt saknar bil. Det ÄR ett problem centralt för företag som vill bygga bostäder att inte lönar sig om man måste bygga p-garage. Borde inte människor själva få välja om de vill flytta in i ett hus med lite färre p-platser? Hyr en extern plats! Många BRF:er lyckas inte få sina platser uthyrda och får man det är det till priser som inte täcker kostnaderna. Allt resulterar i högre avgifter.
    Tidigare anlades fler parkeringsplatser än behovet, då man räknade på framtidsutsikter om ökat bilinnehav. Det överskottet på parkeringar är idag på många håll borta, men det är inte främst där problemet uppstår, utan när man bygger nytt, utan krav.

    Här har man på flera håll byggt nya bostäder, nya köpcentrum, nya industriområden/företagsparker mm på ytor som tidigare var parkeringar för pendlare, köpcenterkunder mm. Alltså ökat behov och färre platser.

    Man kan hävda att man väljer själv utefter sina behov om alla får den möjligheten, vilket inte ges på dagens bostadsmarknad. Man måste vara fullskiten med stålar för att ha möjlighet att välja.

    Det är svårt att hitta externa P-platser, eftersom parkeringar byggs utefter ett särskilt behov, såsom boende, kunder hos köpcenter, idrottsanläggningar, arbetsplatser e.t.c. Oftast är parkeringen begränsad i tider så att den inte kan nyttjas för boende.
  • snedtak
    Tom Araya skrev 2017-10-18 22:17:40 följande:
    Tidigare anlades fler parkeringsplatser än behovet, då man räknade på framtidsutsikter om ökat bilinnehav. Det överskottet på parkeringar är idag på många håll borta, men det är inte främst där problemet uppstår, utan när man bygger nytt, utan krav.

    Här har man på flera håll byggt nya bostäder, nya köpcentrum, nya industriområden/företagsparker mm på ytor som tidigare var parkeringar för pendlare, köpcenterkunder mm. Alltså ökat behov och färre platser.

    Man kan hävda att man väljer själv utefter sina behov om alla får den möjligheten, vilket inte ges på dagens bostadsmarknad. Man måste vara fullskiten med stålar för att ha möjlighet att välja.

    Det är svårt att hitta externa P-platser, eftersom parkeringar byggs utefter ett särskilt behov, såsom boende, kunder hos köpcenter, idrottsanläggningar, arbetsplatser e.t.c. Oftast är parkeringen begränsad i tider så att den inte kan nyttjas för boende.
    Vi skulle kunna enas om att vara oense om det är brist eller ej, men det är enormt ovanligt att bygga nytt utan p-platser. Jag känner till 1 pilotprojekt i Malmö och 1 i Göteborg utan parkeringsplatser. I Hammarby Sjöstad bygger man tex. 0,75 platser per lägenhet, vilket ändå får ses som storstad tycker jag.
Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?