Tom Araya skrev 2017-10-18 16:03:27 följande:
Det är inte alls idiotiskt med minimikrav på parkering. Ju mer man bygger desto mindre plats för parkering och desto större blir samtidigt behovet av parkeringar. Därför måste man planera in det från början och där det är trångt måste parkeringarna för boende finnas under eller ovanpå husen.
En parkeringsplats per lägenhet är dessutom lågt räknat. 1,2-1,3 per lägenhet är närmare behovet i de flesta områden utom i storstadskärnorna.
Jag har nyligen flyttat från ett bostadsområde där kommunen inte ställt sådana krav och det är helt hopplöst att bo där om man behöver bil.
Även många nya områden som byggts upp utan sådana krav har enorma problem där boende, besökare, hantverkare och kunder till närliggande affärsverksamhet ska samsas om ett mycket litet antal parkeringar då husen slagits upp på tidigare parkeringsplatser och utrymmet så blev över är några fåtal platser längs vägarna.
Vad räknar du som storstadsområden? Sundsvall? Där har man 1 plats/lägenhet. Östersund? Där har man mindre än en bil per lägenhet i centrum. Är nyfiken på var du bott för mer eller mindre alla kommuner har använt centraliserad, planekonomisk planering sen 50-talet.
I Sverige bor det i genomsnitt 2 personer/lägenhet i hyresrätter och 1,8 personer/lägenhet i bostadsrätter. Bilinnehavet i Sverige är ca 0,47/person vilket ger ett innehav på 0,8-0,9/bostad som snitt i hela Sverige. Och då är bilinnehavet betydligt högre i villor, där tex. 1/4 av hushållen i lägenhet helt saknar bil. Det ÄR ett problem centralt för företag som vill bygga bostäder att inte lönar sig om man måste bygga p-garage. Borde inte människor själva få välja om de vill flytta in i ett hus med lite färre p-platser? Hyr en extern plats! Många BRF:er lyckas inte få sina platser uthyrda och får man det är det till priser som inte täcker kostnaderna. Allt resulterar i högre avgifter.