Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

    Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?

    Jag pallar inte att läsa hela tråden. Har ni diskuterat de idiotiska minimikraven på parkering? Det är svindyrt att bygga garage, och om en kommun kräver tex. 1 parkeringsplats per lägenhet innebär det ett påslag på minst 200 000 per lägenhet i byggkostnad. Och då har man inte räknat drift och underhåll. Behöver man spränga, om marken är förorenad pga gamla industrier eller liknande blir det ännu dyrare, typ en halv miljon parkeringsplats.

  • snedtak
    Tom Araya skrev 2017-10-18 16:03:27 följande:
    Det är inte alls idiotiskt med minimikrav på parkering. Ju mer man bygger desto mindre plats för parkering och desto större blir samtidigt behovet av parkeringar. Därför måste man planera in det från början och där det är trångt måste parkeringarna för boende finnas under eller ovanpå husen.
    En parkeringsplats per lägenhet är dessutom lågt räknat. 1,2-1,3 per lägenhet är närmare behovet i de flesta områden utom i storstadskärnorna.

    Jag har nyligen flyttat från ett bostadsområde där kommunen inte ställt sådana krav och det är helt hopplöst att bo där om man behöver bil.

    Även många nya områden som byggts upp utan sådana krav har enorma problem där boende, besökare, hantverkare och kunder till närliggande affärsverksamhet ska samsas om ett mycket litet antal parkeringar då husen slagits upp på tidigare parkeringsplatser och utrymmet så blev över är några fåtal platser längs vägarna.
    Vad räknar du som storstadsområden? Sundsvall? Där har man 1 plats/lägenhet. Östersund? Där har man mindre än en bil per lägenhet i centrum. Är nyfiken på var du bott för mer eller mindre alla kommuner har använt centraliserad, planekonomisk planering sen 50-talet.

    I Sverige bor det i genomsnitt 2 personer/lägenhet i hyresrätter och 1,8 personer/lägenhet i bostadsrätter. Bilinnehavet i Sverige är ca 0,47/person vilket ger ett innehav på 0,8-0,9/bostad som snitt i hela Sverige. Och då är bilinnehavet betydligt högre i villor, där tex. 1/4 av hushållen i lägenhet helt saknar bil. Det ÄR ett problem centralt för företag som vill bygga bostäder att inte lönar sig om man måste bygga p-garage. Borde inte människor själva få välja om de vill flytta in i ett hus med lite färre p-platser? Hyr en extern plats! Många BRF:er lyckas inte få sina platser uthyrda och får man det är det till priser som inte täcker kostnaderna. Allt resulterar i högre avgifter.
  • snedtak
    Tom Araya skrev 2017-10-18 22:17:40 följande:
    Tidigare anlades fler parkeringsplatser än behovet, då man räknade på framtidsutsikter om ökat bilinnehav. Det överskottet på parkeringar är idag på många håll borta, men det är inte främst där problemet uppstår, utan när man bygger nytt, utan krav.

    Här har man på flera håll byggt nya bostäder, nya köpcentrum, nya industriområden/företagsparker mm på ytor som tidigare var parkeringar för pendlare, köpcenterkunder mm. Alltså ökat behov och färre platser.

    Man kan hävda att man väljer själv utefter sina behov om alla får den möjligheten, vilket inte ges på dagens bostadsmarknad. Man måste vara fullskiten med stålar för att ha möjlighet att välja.

    Det är svårt att hitta externa P-platser, eftersom parkeringar byggs utefter ett särskilt behov, såsom boende, kunder hos köpcenter, idrottsanläggningar, arbetsplatser e.t.c. Oftast är parkeringen begränsad i tider så att den inte kan nyttjas för boende.
    Vi skulle kunna enas om att vara oense om det är brist eller ej, men det är enormt ovanligt att bygga nytt utan p-platser. Jag känner till 1 pilotprojekt i Malmö och 1 i Göteborg utan parkeringsplatser. I Hammarby Sjöstad bygger man tex. 0,75 platser per lägenhet, vilket ändå får ses som storstad tycker jag.
Svar på tråden Bostad och bostadspolitik - Hur kommer det sig...?