chokladgroda skrev 2014-01-24 22:20:21 följande:
Alltså.. det är en sak som jag verkligen undrar. Ni som tror på alla konspirationsteorier får gärna svara på detta. HUR kan det överhuvudtaget spela någon som helst roll om människan landat på månen eller ej? Att myndigheter och andra organisationer lurat den "allmänna" mänskligheten otaliga gånger är ju redan bevisat. Så varför bry sig? Vad spelar det för roll vilka som låg bakom 9/11? Och om det nu var bomber utplacerade i husen, hur är det bevis för att USAs regering låg bakom det? Kan ju likväl varit "terrorister" bakom det också?
Jag börjar nästan tro att konspirationsteorier ska finnas. För det delar upp människor i två delar; dom som är så dumma att dom tror på precis allt dom hör och dom som är så dumma att dom tror på allt staterna säger. Dessa två grupper hamnar i krig med varandra och sen kan dom som är smarta nog att hålla sig utanför fiffla fritt utan att någonsin bli påkomna. Den ene kommer anklaga dom för allt möjligt medan den andre skyddar dom. Perfekt!
(Jag tror inte på allt jag hör. Varken på "nyheter" eller konspirationsteorier. För jag bryr mig inte. Jag har alltid i åtanke att jag aldrig kommer få 100% sanning oavsett vem jag tror på. Enda sättet är att själv se och uppleva. Då vet jag vad som är sant. Sen undviker jag ofta sådant som jag inte har 100% koll på. Exempelvis att låta mitt barn vaccineras, ta PKU-prover osv.)
Syftet med seriösa konspirationsteorier är ju att avslöja verkligheten.
På senare tid har konspirationsteorier i allt högre grad uppstått ur ironi eller som sociala experiment som fått snabb och stor viral spridning på grund av (eller tack vare) internet och dessa kan knappast räknas som seriösa.
Varför konspirationsteorier har ett värde är för att de, ifall de skulle stämma, skulle kunna förändra hela den plattform ur vilken de uppstod.
Skulle det till exempel visa sig att 9/11-attacken var ett insider-jobb så skulle hela USAs "war on terrorists" vara omotiverat. Ifrågasättandet av USAs verkliga agenda med intåget i Irak skulle få mycket större genomslag och avslöjande skulle förändra sammansättningen av hela den internationella politiska makten radikalt.
Konspirationsteorier viktiga ur den aspekten att de i de flesta fall hotar rådande makt-/beroendeförhållanden och vedertagna "sanningar" samt att de i idealfallen uppstår på gräsrotsnivå och inte hos de "höga hönsen" i regeringarna (även om en del konspirationsteorier givetvis fabricerats för att behålla/förändra det politiska läget med avstamp i att skapa sitt eget idealsamhälle) och därmed utmanar det hierarkiska samhället.
Sedan är det ju en helt annan sak ifall en tror på dem, men att hävda att de är oviktiga är att vara naiv.