• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • Gert

Pål. Däremot Paul är ett finare namn.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (kameleont)

Och svar på TS:

Vet inte, det står och väger mellan Kent-Jesus och Steve-Öjvind.

• Agdaa
    Anonym (kameleont) skrev 2014-10-19 14:18:58 följande:

Och svar på TS:

Vet inte, det står och väger mellan Kent-Jesus och Steve-Öjvind.

Ha ha, svårt val :D
  • Anonym (Fula/fina)

Hedvig, Paul och Pelle. 
    Gräsliga. Men fruktansvärt söta. 

Sen finns det en hel del namn som i mina öron skriker "WT" och som många uppfattar som gräsliga namn (I en svensk familj i sverige i alla fall) som jag ändå tycker är riktigt fina. T.ex. Vanessa, Kaitlin, Chloé, Nelson, Winston och Eddie. 

• Duckan

Ptja, finns många fula namn. Sprang på ett idag här på fl, Lewian. Vad är det för påhitt?
    Nova-Lee ger jag inte heller mycket för.

• Tihi
    Anonym (Lä) skrev 2014-10-18 19:03:35 följande:
    Ingrid går alldeles utmärkt att säga på engelska och många andra språk, inte sådana namn jag menar. Vi har till våra barn undvikit namn som passar bäst med svenska språkljud eller betyder något på engelska. De jag känner med internationalla konakter som heter sådant som Börje, Åsa, Bengt förbannar ibland sina föräldrar...Jag känner en Malin som kallar sig May vid affärskontakter, en Love som bytt namn helt och en Hampus som bor i Frankrike och använder sitt andranamn.
    Håller med dig om att det vore en mardröm att heta Åsa eller Börje i dagens internationella värld. Namnen kan varken stavas eller uttalas utomlands och jag skulle också förbanna mina föräldrar om jag hette något med å, ä, ö. Visst kan det vara kul att behålla genomsvenska namn som Åsa och Börje men då borde föräldrarna vara vänliga nog att sätta dom som andranamn och inte tilltalsnamn.

På tal om Hampus så såg jag en bloggare nyligen vars son hette Hampuz. Kräks
  • Kejkej91

Conny, Sonny, Tommy, Jonny, Börje, 

Ingrid, Hedvig, Isabell, Josefin, Jannika, Soraja

De är nog bland de gräsligaste jag vet, men ack ganska vanliga (vissa av dem) ;p 

• Centurione

Ska jag gå på ren fulhet, så tänker jag t.ex. på Hjördis, Hedvig, Åslög, Eulalia, Augusta, Alberta, Roberta, Bert, Gert, Hubert o.s.v. (allt som slutar på -ert), Sune, Urban, Sixten...

Vidare skulle jag aldrig någonsin ge mitt barn ett smeknamnsnamn. Alltså Lasse, Bosse, Kalle, Johnny, Ronny, Benny, Teddy, Freddie, Tom, Fred, Lisen, Lotta, Mia, Mimmi, Dolly, Molly, Bessie, Nelly, Penny, Tea, Tua... De förminskar en människa tycker jag. Tvingar in honom/henne i en evig barn- eller kompisroll - men utan vuxen värdighet.

Sedan finns det namn som egentligen är fina eller neutrala, men som jag av personliga skäl aldrig skulle ge mitt barn. För att de påminde om någon avskyvärd människa jag mött. Exempel: Madeleine, Rebecca, Ulrika, Annika, Ann-Christine, Sonja (ja alla mitt livs skräckfigurer har varit tjejer).

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?