• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • Tom Araya
    Apotheosis skrev 2014-02-02 09:45:09 följande:

Ni som ratar alla amerikanska namn, är det ett amerikanskt namn på en svensk som låter illa för er eller tycker ni alla amerikanska namn är fula även på amerikaner? :)

Gissa...
  • Anonym (Lä)

Ni som ratar alla amerikanska namn, är det ett amerikanskt namn på en svensk som låter illa för er eller tycker ni alla amerikanska namn är fula även på amerikaner? :)

Vissa amerikanska namn har så att säga låg status även där. Googla på "white trash names" så får du se, t ex Darlene, Shayne. När det gäller brittiska namn googla på "chav names".

I allmänhet kan man väl säga att populära engelskspråkiga namn från film/tv och ihop med svenskt efternamn är vanligare bland yngre föräldrar med lägre utbildning. Med lite erfarenhet och stilkänsla inser man att Jayden Olsson inte är så fint.
  • VIDE MI

Det finns massor av namn som är fula på sitt sätt. Carola, camilla, Marie och andra raggarbrud namn. Barbro, Margareta, Britt-Marie, Ros-Marie, Charlotte, Lotta, Siv, Agneta, Birgitta, Morgan,Sune, Åke, Jimmy,Sonny, Conny, Robert, Mårten, Torkel, Rune. cazzandra, Kevin, Anton! William,Liam, Jennifer, Melissa.

• VIDE MI

Nja, jag ratar nog lillebrors komplexet mot USA. Har flera vänner som resonerat att det är viktigt att det ska låta bra på engelska. Vilket jag inte alls kan relatera till. Vad spelar det för jävla roll hur namnet låter de gånger man åker utomlands som oftast inte är mer än högst en vecka vartannat år. Kära nån lixom. Sedan kan jag tycka om vissa engelska namn, men ratar hur det blir på svenska.
  • Anonym (Lä)
    VIDE MI skrev 2014-10-18 18:03:03 följande:

Nja, jag ratar nog lillebrors komplexet mot USA. Har flera vänner som resonerat att det är viktigt att det ska låta bra på engelska. Vilket jag inte alls kan relatera till. Vad spelar det för jävla roll hur namnet låter de gånger man åker utomlands som oftast inte är mer än högst en vecka vartannat år. Kära nån lixom. Sedan kan jag tycka om vissa engelska namn, men ratar hur det blir på svenska.

I dagens internationella värld är det inte helt fel om namnen går att uttala på engelska, alla mina barn/ungdomar chattar och spelar spel på engelska, de har utbyten med engelska skolor har redan rest en hel del. De är tacksamma för sina internationella namn typ David, Isabella, Emma. De har klasskamrater med namn med prickar och ringar som de tycker är besvärliga. Men internationella namn är något helt annat än anerikanska populärkulturnamn.
  • VIDE MI
    Anonym (Lä) skrev 2014-10-18 18:19:22 följande:

I dagens internationella värld är det inte helt fel om namnen går att uttala på engelska, alla mina barn/ungdomar chattar och spelar spel på engelska, de har utbyten med engelska skolor har redan rest en hel del. De är tacksamma för sina internationella namn typ David, Isabella, Emma. De har klasskamrater med namn med prickar och ringar som de tycker är besvärliga. Men internationella namn är något helt annat än anerikanska populärkulturnamn.

Håller inte alls med dej, jag tror det fungerar med namn som är mindre internationella med, man blir lite exotiskt svensk, som Ingrid exempelvis. Men visst David är oxå fint.
  • Anonym (Hmm)

Kan man inte helt enkelt bara råka tycka att engelska/amerikanska namn är finare och därför vill ge sitt barn de namnet?

Ett namn är ett namn...

• Anonym (: ))

Jag tror inte man skulle bana väg för en internationell karriär med namnen My Fanny, och om man t.ex. heter Fack i efternamn är det nog heeelt kört.

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?