• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • Anonym (Lä)
    VIDE MI skrev 2014-10-18 18:46:53 följande:

Håller inte alls med dej, jag tror det fungerar med namn som är mindre internationella med, man blir lite exotiskt svensk, som Ingrid exempelvis. Men visst David är oxå fint.

Ingrid går alldeles utmärkt att säga på engelska och många andra språk, inte sådana namn jag menar. Vi har till våra barn undvikit namn som passar bäst med svenska språkljud eller betyder något på engelska. De jag känner med internationalla konakter som heter sådant som Börje, Åsa, Bengt förbannar ibland sina föräldrar...Jag känner en Malin som kallar sig May vid affärskontakter, en Love som bytt namn helt och en Hampus som bor i Frankrike och använder sitt andranamn.
  • fluu
    Anonym (Hmm) skrev 2014-10-18 18:52:33 följande:
    Kan man inte helt enkelt bara råka tycka att engelska/amerikanska namn är finare och därför vill ge sitt barn de namnet?
    Ett namn är ett namn...
    Fast man kan ju inte heller bara säga att ett namn är ett namn. Ett namn är så mycket mer. Det är identitetsskapande, det talar om din bakgrund, det talar om vad dina föräldrar har för tankar/önskningar osv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lä)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-10-18 18:52:33 följande:

Kan man inte helt enkelt bara råka tycka att engelska/amerikanska namn är finare och därför vill ge sitt barn de namnet?

Ett namn är ett namn...

Förutom att man väljer namn man gillar gör man en social positionering vid valet av namn.
  • Anonym (kameleont)
    Anonym (Lä) skrev 2014-10-18 21:01:00 följande:
    Förutom att man väljer namn man gillar gör man en social positionering vid valet av namn.
    Precis.

Jag har t.ex. bytt till ett nytt efternamn, som de flesta gissar är gammalt och tycker låter "riktigt", för att mitt barn lättare ska passa in i den miljö där h*n med hög sannolikhet kommer att hamna. Däremot har barnet ett klassiskt och internationellt gångbart förnamn.

Hade vi å andra sidan varit en familj av artister eller konstnärer hade det funnits andra mer logiska val.
  • MallaL
    Anonym (: )) skrev 2014-10-18 18:59:21 följande:

Jag tror inte man skulle bana väg för en internationell karriär med namnen My Fanny, och om man t.ex. heter Fack i efternamn är det nog heeelt kört.

precis, vi lever i en alltmer internationell värld. Man bör kolla att namnen inte betyder något konstigt på engelska. Fanny och Love är kanske inte är så bra om barnet får engelsktalande kontakter vilket många av oss får nuförtiden. Melvin är inget bra i USA.
  • Anonym (hemskt)
    MallaL skrev 2014-10-19 07:43:22 följande:

Melvin är inget bra i USA.

Varför funkar det inte i USA?
  • fluu
    Anonym (hemskt) skrev 2014-10-19 11:11:51 följande:
    Varför funkar det inte i USA?
    Betyder kalsongryck. Mina amerikanska släktingar har alltid väldigt roligt åt alla svenska Melvins när de är här ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hemskt)
    fluu skrev 2014-10-19 11:32:01 följande:

Betyder kalsongryck. Mina amerikanska släktingar har alltid väldigt roligt åt alla svenska Melvins när de är här ;)

Okej, haha, det var inte så lyckat, nej!
Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?