• Anonym (Nyfiken strut)

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Det är intressant att läsa namntrådar när det gäller barn. Få ämnen väcker så mycket engagemang! Man undrar varför ibland. Antingen är det alltför "WT" typ Kewin eller Texas, eller så är det Adolf och så kan man inte heta, eller så är det Millijon och så kan man inte heller heta, eller så är det Torkel Ville och det är fult. För att inte glömma tvillingarna Knoll och Tott, på gränsen till barnmisshandel att ge såna namn!

Vilket är det gräsligaste namn DU skulle kunna tänka dig på ett barn - pojke som flicka? Eller hen, i dessa könsneutrala tider :)). Och Varför?

Så man vet inför framtida bebisförsök :). Har inga barn själv.

• Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?
  • Centurione
    Ingela 885 skrev 2014-01-12 20:45:19 följande:

Alla tiders bottennapp vad det gäller namn, i alla fall i Sverige, måste väl vara "Snorre" Ändå är det tydligen 25 peroner som faktiskt heter det... 

Jag har personligen svårt för namn som är vanliga på de som är födda på 40 och 50-talet, dvs i den generation mina föräldrar föddes. Tex Göran, Kjell, Agne, Sture, Ellen, Kerstin osv.

Snorre är isländskt, så det är antagligen islänningar som har flyttat hit. Inte mycket att göra åt det. Sedan är det ju vanligt att olika mansnamn blir slangord för penis på olika språk, så det är antagligen den vägen det har gått på Island. Vet inte om de döper sina småpojkar till det längre. Andra exempel är ju t.ex. Willie, Dick och Petter-Nicklas.

...och likadant med det kvinnliga könet, där Fanny är det namn jag kommer på just nu.
  • Gert

Abdullah finns också med på gräslighetslistan.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Mithi
    Anonym (deded) skrev 2014-10-21 17:40:21 följande:

muhammad

Centurione skrev 2014-10-21 17:57:15 följande:

Ska jag gå på ren fulhet, så tänker jag t.ex. på Hjördis, Hedvig, Åslög, Eulalia, Augusta, Alberta, Roberta, Bert, Gert, Hubert o.s.v. (allt som slutar på -ert), Sune, Urban, Sixten...

Vidare skulle jag aldrig någonsin ge mitt barn ett smeknamnsnamn. Alltså Lasse, Bosse, Kalle, Johnny, Ronny, Benny, Teddy, Freddie, Tom, Fred, Lisen, Lotta, Mia, Mimmi, Dolly, Molly, Bessie, Nelly, Penny, Tea, Tua... De förminskar en människa tycker jag. Tvingar in honom/henne i en evig barn- eller kompisroll - men utan vuxen värdighet.

Sedan finns det namn som egentligen är fina eller neutrala, men som jag av personliga skäl aldrig skulle ge mitt barn. För att de påminde om någon avskyvärd människa jag mött. Exempel: Madeleine, Rebecca, Ulrika, Annika, Ann-Christine, Sonja (ja alla mitt livs skräckfigurer har varit tjejer).

Gert skrev 2014-10-21 18:16:07 följande:

Abdullah finns också med på gräslighetslistan.

Är dessa förslag namn som ni skulle kunna tänka er att ge ett barn?
  • Apotheosis
    Anonym (Lä) skrev 2014-10-18 08:24:07 följande:
    Vissa amerikanska namn har så att säga låg status även där. Googla på "white trash names" så får du se, t ex Darlene, Shayne. När det gäller brittiska namn googla på "chav names".

I allmänhet kan man väl säga att populära engelskspråkiga namn från film/tv och ihop med svenskt efternamn är vanligare bland yngre föräldrar med lägre utbildning. Med lite erfarenhet och stilkänsla inser man att Jayden Olsson inte är så fint.

Ja, det finns ju sa klart olika sorters amerikanska namn, och att man ratar Darlene, Jolene, Deborah och sa vidare kan jag absolut forsta, men att totalt rata alla amerikanska namn rakt av undrar jag over. Varfor gor man det? Ar verkligen alla namn fran hela nordamerika WT? 

Men vad galler son namn sa ar det ju sa man heter i USA. Var och varannan amerikan heter ju Olsen, Wilson, Johnson, Anderson osv.

Madison Johnson, Tailor Anderson och Bradley Olsen ar helt normala och vanliga namn i USA. Tror svenskar att alla amerikaner heter Smith i efternamn? ;) 

Visst har USA ett helt gang fula namn. Jag bor i USA och har ibland svart for att inte skratta nar folk pa riktigt heter Barbara i fornamn eller typ Jackson i fornamn och Johnson i efternamn. eller nar fyra personer pa samma gata heter John... Men ju langre jag bor har och vanjer mig vid vad folk heter, ju fler namn hittar jag som jag gillar. Man maste liksom inte ha svanktatuering for att tycka att Madison eller John ar fina namn.

• Centurione
    Apotheosis skrev 2014-10-31 02:59:57 följande:

Ja, det finns ju sa klart olika sorters amerikanska namn, och att man ratar Darlene, Jolene, Deborah och sa vidare kan jag absolut forsta, men att totalt rata alla amerikanska namn rakt av undrar jag over. Varfor gor man det? Ar verkligen alla namn fran hela nordamerika WT? 

Men vad galler son namn sa ar det ju sa man heter i USA. Var och varannan amerikan heter ju Olsen, Wilson, Johnson, Anderson osv.

Madison Johnson, Tailor Anderson och Bradley Olsen ar helt normala och vanliga namn i USA. Tror svenskar att alla amerikaner heter Smith i efternamn? ;) 

Visst har USA ett helt gang fula namn. Jag bor i USA och har ibland svart for att inte skratta nar folk pa riktigt heter Barbara i fornamn eller typ Jackson i fornamn och Johnson i efternamn. eller nar fyra personer pa samma gata heter John... Men ju langre jag bor har och vanjer mig vid vad folk heter, ju fler namn hittar jag som jag gillar. Man maste liksom inte ha svanktatuering for att tycka att Madison eller John ar fina namn.

Fast när man ser namnen Johnson, Anderson och Olsen, och vet att de tillhör amerikaner, så uttalar man dem ju för sitt inre öra på amerikansk engelska. Och DÅ låter inte namnkombinationen konstig, nej. Går inte alls att jämföra med infödda svenskar som bor i Bredäng eller Finspång och heter Jayden Karlsson, Dexter Persson, Sue-Ellen Jönsson eller Alison Bergström...

Namn med anglosaxiskt URSPRUNG, som tagit omvägen hit genom några hundra år på den europeiska kontinenten, och erhållit en svensk form med stavning och uttal som stämmer överens med svenska stavnings- och uttalsregler, är ju något helt annat. Edvard Persson, Alfred Svensson och Edith Lundström t.ex. låter inte knäppt.
  • Anonym (Lä)
    Apotheosis skrev 2014-10-31 02:59:57 följande:

Instämmer med föregående talare, svenskättlingarnas namn i usa uttalas på engelska, då blir det en helt annan sak. Bradley Olsen som i ditt exempel uttalat på engelska låter bra. Bradley Olsen uttalat på svenska blir väldigt konstigt. Försök uttala Bradley med svenska uttalsregler, det blir då Bradd-lej, Bradd-ly eller Bradd-le-y, inte så fint. Om någon heter så i Sverige uttalar dom det säkert på engelska (eller i alla fall svengelska), samt efternamnet på svenska, kombon blir då stilmässigt ful och det låter obildat.
  • Anonym (Hihi)

Torkel, knut, Wilhelm , Melker, Gudrun, Majken, Margot, Mohammed, Abdullah .mm är namn jag aldrig skulle ge mitt barn.

Tycker listan skulle bli lång att skriva alla namn jag ogillar. Men dom jag skrev ovan är pga att dom är för "gamla" likaväl utländska namn som är för vanliga som man själv inte har någon direkt koppling till er tycker om.

• dessan59

gudrun, maj-lis, gunhild, barbro, gunilla, tord, gunnar, kjell, rutger, gotfrid,

birgitta, evy, rakel, kevin,

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?