• Mimipig

Tempar/Fertility friend

Sajo25 skrev 2017-03-08 06:14:33 följande:

När hade jag ÄL egentligen? Positivt i fredags och negativt på lördagen?
    Oj, vad svårt att säga. Har du stabil cykel? Vilket datum brukar du ha äl i så fall? Kanske hade du äl cd16 och det är nåt lurt med tempen på cd19?
  • Mimipig
    Sajo25 skrev 2017-03-08 12:26:26 följande:
    Nä jag har nästan aldrig ägglossning, typ 2 gånger på ett år så det är därför jag inte vet men fick positivt ägglossningstest på cd16 och sen minus på cd17! Mina cykler är allt mellan 27-38 dagar :(
    Då skulle jag räkna att äl var cd17 eller 18. Må det gå väl! 
  • Mimipig
    Thezz skrev 2017-03-09 07:45:12 följande:

Hjälp.. Någon av er där ute som kan hjälpa mig, min temp har börjat stiga nu?!? Fattar ingenting. Har jag inte haft nån ägglossning eller vad?

Kanske är det din ÄL-stegring som kommer nu? En sen ÄL? Ff vill ha tre stegrande Tempar i rad för att sätta ut ÄL, oc du bör landa på en genomsnittlig högre Temp än före äl om äl skett.
  • Mimipig
    Estor skrev 2017-03-09 08:20:36 följande:

Hejsan. Är ny här, endast tempat sen senaste mensen.

Min engelsk är halvkass men har försökt iaf ;)

Varför blir vissa pluppar bara tomma cirklar?

Ser kurvan normal ut?

Många frågor hehe..

Tempar du med en vanlig febertermometer? Ett tips är att köpa en bbt-termometer som visar två decimaler.
  • Mimipig

Dagens kurva. Visst är det en fin inplantationsdipp på ÄL+7? Fast jag hade en sån exakt samma dag förra cykeln också och det hjälpte inte. Det roliga är att ersatte ut ÄL tre gånger denna cykel och skulle jag gå på den första dntagns ÄL då är BIM imorgon. Nog kliar det lite i testfingrarna alltid... men om det inte har tagit sig och ÄL är korrekt utsatt så kommer tempen att börja dala redan om två dagar och sen mens på tisdag. Hoppas så att det tog sig nu, annars blir det utredning nästa cykel.
  • Mimipig
    Estor skrev 2017-03-09 10:04:32 följande:

A det kanske man skulle göra.. köper man de på nätet?

Ja, det kan man. Googla bbt-termometer. Basal body temperature. Jag köpte en från BabyPlan. Sen kommer man till nästa fråga - tempa i munnen eller vaginalt. Jag körde mun en cykel men kändes inte helt stabilt, så denna cykel kör jag vaginalt och märkligt nog är den kurvan hoppigare. Aja, huvudsaken är ju egentligen att få se den tydliga stegringen som indikerar att ÄL har skett.
  • Mimipig
    LeiaBus2010 skrev 2017-03-09 10:10:25 följande:

Ja det tycker jag.

Bättre att köpa hem gravtest Ser fint ut!

Visst är det en im-dip! Sen är ju bara frågan om embryot lyckas stanna kvar <3 Det är vanligt att få dipen, mer än vad man trir har jag läst, men eftersom vi kvinnor idsg är galna på kroppens olika signaler så upptäcks därför fler MA spm egebtligeb ibne skulle ha märkts alls... precis som vanlig mens som kommer.. ja du fattar. Håller tummarna för att lilla pyret vill stanna kvar

Jasså, är det så det ligger till? Att man typ kan tänka att det åtminstone befruktat och implanterat sig om man får dippen? Det var ju alltid något! Så nu ska ägget trivas och frodas då... tja, jag kan bjuda ägget på en skön förkylning. Å andra sidan hade jag både en megaförkylning och en magsjuka när jag blev gravid med sonen, innan jag plussade. Han blev en väldigt frisk kille. Kanske är ett vinnande koncept...
  • Mimipig
    LeiaBus2010 skrev 2017-03-09 10:48:35 följande:

Haha ja det är så

Förkylning är ett bra tecken! För ju mer nedsatt ditt immunförsvar är, desto större chans att kroppen inte stöter bort den "ovälkomna blastocysten"

Jag sitter själv här och snorar o nyser och det är ett Bra tecken

Hahaha! What?! Aldrig hade jag trott att det skulle vara positivt att vara nedsatt, men det onekligen logiskt, man får ju sämre immunförsvar när man är gravid för att inte stöta bort fostret... lika bra att börja så då. tackar för upplysningen!
  • Mimipig
    Erla skrev 2017-03-09 17:08:21 följande:

Tyvärr är det vanligt med dippar utan att det för den skull beror på en implantation. Jag hade en likadan dipp trots att jag inte ens ägglossat under en cykel och tittar man på ff:s chart gallery kan man se liknande mönster trots ägglossningsfria cykler. Jag hade dessutom dippar i samtliga cykler förutom den jag plusade i nu när jag blev gravid i november. Hade då tempat i två år.

Så är det ju, man kan inte lita på enskilda Tempar. Men visst är det härligt att hoppas

En fråga, hur såg dina kurvor ut i de ÄL-fria cyklerna? Fick du ändå en tydlig tempstegring? Hur visste du att ÄL uteblivit?
  • Mimipig
    Erla skrev 2017-03-09 22:20:04 följande:

Jag hade en tydlig ägglossningsfri cykel och en mindre tydlig. Den ena steg tempen successivt, var väldigt hoppig och dippade ett par gånger under stegringen innan den, 5 dagar senare, dippade rejält med mens som resultat. Den andra sjönk precis som det brukar innan äl för att sedan stiga och ligga på samma temp som innan igen. Dippade då efter stegringen också för att stiga igen ett par gånger för att sedan sjunka med mens. Båda cyklerna har sett rätt annorlunda ut i jämförelse med tidigare cykler så därför var jag säker på att äl uteblivit.

Visst är det härligt att hoppas såklart :) ville bara informera om att dippar under lutealfasen inte alltid innebär ett ägg som fäster. Kanske inte är info som andra uppskattar dock och då ber jag om ursäkt.

Nej då, all info av godo ju.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend