• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Anonym (Idis)

Jag är mamma till två underbara pojkar. Kan också säga att det hade vart roligt om andra barnet blivit en flicka.. Men nu efter känns det bra tänk så roligt de kommer ha det Inte sagt att söner o döttrar kan ha roligt ihop. Min släkting fick åtta pojkar.. Den nionde blev en flicka. Sen blev det inte fler barn... Kanske att man tycker det e roligt med en flicka också för att man kan se mer likheter med sig själv?

• Anonym (usa)

I USA ses det som lite bögigt att få en dotter och man beklagar sig och önskar att nästkommande barn ska bli av det rätta könet. 

• Anonym (... 2)

Nu har jag ju 2 pojkar 3 flickor men huvudsaken är att barnen e friska ts ! Ni får testa en gång till !har läst att vackra kvinnor får oftast döttrar än fula vet inte om de stämmer .

• Charissima
    Anonym (Svärmor) skrev 2013-11-30 17:23:59 följande:
    Jag har fem pojkar. Fråga mig inte varför, det bara gick av farten. Jag har hört kommentarerna om hur syn det är om mig som inte har en flicka osv. Skitprat! Jag har de fem bästa pojkarna i hela världen, jag vill inte byta bort en enda av dem. De har varit som alla barn, de har sportat, pluggat, lekt med kompisar, hjälp till i köket, bakat, städat, tvättat, mekat med bilen, skottat snö, lagat sina kläder och sytt i knappar. Jag tycker att vi har gjort ett hyfsat jobb med dem.
    Oh see and behold....... Nu har jag fem döttrar också. Visserligen ingifta, men dock tillhörande familjen. Och de är precis som mina söner, vanliga människor med olika styrkor och svagheter. Med dem har jag fått barnbarn av båda könen. Och tänk er......pojkar och flickor fungerar precis likadant! De tycker om att bli sedda, att bli tagna på allvar och lyssnade på. De gillar bus, fina saker och lek. Det spelar ingen roll om man bakar eller spelar boll, det är närvaron och närheten som är viktig. Visst blir det mer hårtofsar och strumpbyxor med flickor, men skrubbsåren ser likadana ut under shorts som under kjolar.

Sluta jämföra pojkar och flickor, de är barn, underbara små varelser som förgyller varje dag av ens liv och ger en gråa hår alldeles för tidigt. Alla barn, oavsett kön, har något som är deras alldeles eget som bara de har och kan dela med sig av. Var tacksam för att de finns i era liv.
    Skrattar lite. Har man pojkar, får man döttrar till slut. Svärdöttrar. Jag har söner och mina barnbarn är pojkar. Underbara pojkar. Speciellt gillade jag meningen: " det är närvaron och närheten som är viktig."
  • jashrinah
    Anonym (... 2) skrev 2013-11-30 20:11:21 följande:
    Nu har jag ju 2 pojkar 3 flickor men huvudsaken är att barnen e friska ts ! Ni får testa en gång till !har läst att vackra kvinnor får oftast döttrar än fula vet inte om de stämmer .
    tack nu  känns det bättre att bara ha söner.
  • Anonym (LO)

Nu vet jag att jag kanske inte är rätt person, men jag har en dotter och en son, klart det är speciellt med en dotter till mamma, precis som det är speciellt för en pappa att få en son..

Jag tror att du känner som du gör just för att du inte kommer få en dotter.. Men vet du, pojkar är precis lika underbara som flickor och man älskar de olika könen lika mycket.. 

• Anonym (LO)

sen tror jag även att det är alla komentarer som gör att du känner som du gör, nu har jag en av varje men jag är så himla trött på alla andras komentarer som tex "du har sån tur som fick en av varje" Alltså turen är att man har turen att kunna få friska barn överhuvudtaget.. 

• emsapemsa
    jashrinah skrev 2013-11-30 20:24:29 följande:
    tack nu  känns det bättre att bara ha söner.

Haha, ja visst känns det bra? Antar att Miranda Kerr och Megan Fox känner sig jäkligt fula då - båda pojkmammor ;)
  • Anonym (Inte ensam!)

Hejsan.

Är själv i samma sits. Självklart gläds jag åt min tredje lille kille och han kommer vara/är lika älskad och lika underbar som de andra grabbarna, men åhh vad jag hade velat ha en tös.

Har gått igenom någon slags sorgeprocess de senaste veckorna där jag bearbetat att jag "bara"kommer bli en pojkmamma och det känns bättre och bättre för var dag som går. :)

Vill egentligen bara säga att du inte är ensam.

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?