Orka skrev 2014-01-20 22:53:45 följande:
Calqyl: Jag glömde ju att gratulera dig till att ni ska gifta er i oktober. Ett bra beslut. Då har ni något kul att fokusera på framöver. Och så känns det som om ni går vidare tillsammans trots svårigheterna.
Tråkigt det där med att du måste vaccinera dig och sedan vänta flera månader. Varje dags extra väntan kan ju kännas som ett år ibland. Vet du förresten varför man måste vara immun mot röda hund? Och vad är det för del på dina sköldkörtelvärden?
Novabusen: Jag förstår att det känns jobbigt att ringa och tjata och skälla för att komma någon vart. Det verkar vara med regel än undantag att man måste tjata och vara väldigt påläst själv. Finns det någon möjlighet för er att vända er till en privat mottagning? Det lär väl bli kostsamt, men det kanske är värt det? Jag vet inte ens om det finns privata mottagningar som gör utredningar. Men själva ivf-andet kan de ju hjälpa till med.
Vi har fått en tid hos läkaren på alla hjärtans dag....är det ironiskt eller är det ett lyckosamt tecken? Jag tror vi ska köpa varsin semla och tröstäta lite efteråt.
Tack :) Ja precis, trots allt vi går igenom har vi alltid varandra, lätt att glömma det i barnhysterin..
Vet faktiskt inte riktigt varför, är väl farligt för fostret ifall man skulle få röda hund men det borde ju vara lika farligt om man blir gravid på egen hand. Jag var på jobb när gyn ringde så kunde inte prata ostört, får fråga mer på måndag när jag ska dit. Jag har en underfunktion på sköldkörteln vilket kan göra det svårt att bli gravid men det har jag vetat i över ett år och tagit medicin men ändå var värdena dåliga nu så antagligen måste jag höja dosen. Ska lämna nytt blodprov på måndag så får vi se vad det visar. Så jobbigt att arbeta 20 mil hemifrån annars hade jag kunnat både vaccinerat mig och tagit nytt prov idag. Nu måste jag vänta tills måndag och ta ledigt hela dagen..
Jag tror det är ett lyckosamt tecken ;)
semlorna skrev 2014-01-21 10:43:45 följande:
Nu är jag inte längre oförklarligt barnlös men fick den diagnosen och har genomgått två ivf och vill vara säga att du inte måste vaccinera dig, det är en rekommendation eftersom röda hund är farligt att få för fostret. Har du högt sköldkörtelvärde kan det hjälpa att få det sänkt. Sen ser jag att många av er tycker det är jobbigt att det inte hittats nån anledning till att ni är barnlösa men att inget hittats betyder inte att inget är fel. Vi upptäckte vid första IVFen att vi har problem med befruktningen då spermierna av nån anledning inte kan ta sig in i äggen på egen hand.
Men vågar man gå emot rekommendationerna? Som jag skrev längre upp har jag fått det sänkt tidigare men det har inte hjälpt.. Nu vet jag inte varför det blivit högt igen..
Jag har läst att det egentligen inte finns något som heter oförklarligt barnlös utan att "felet" bara inte hittats, det finns alltid en anledning till att det inte går och för det mesta upptäcks det vid ivf.