Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-08-10 09:26:51 följande:
    Geraliseringar kan mycket väl uttalas av de som (jag är en av dem) har som en så självklar sak i bakhuvudet att det inte  behöver tjatas om varenda gång man säger något- att det givetvis inte gäller precis alla.
    Men- man kan nu ha tillräckliga problem med företeelsen  ändå, eller hur.

Jag menar, ska man hårddra det där pratet om att aalllaa ska var involverade- annars har vi inte rätt att säga något, så kan vi knappt ens uttalas oss om nazismens historia eftersom det faktiskt fanns de som vägrade lyda order ..men de förminskar väl inte det som skedde för det?? Nej- just det.

Har skrivit det förut, men den tål att upprepas, muslimerna har sin gud- Allah, vi har vår- Alla.

Det går inte att föra en debatt med guden Alla på axlarna, inte om något.
    Det går alldeles utmärkt att diskutera utan att generalisera i dom allra flesta fallen.
    Jag har jobbat med utsatta kvinnor ideellt och en del män, men mest kvinnor och jag har sett så mycket skit som en del män har utsatt dom för.
    Men om jag skulle skriva om män på samma svepande generaliserande sätt som jag sett sd-anhängare göra om invandrare, så hade jag fått så mycket skit för det.
    Då hade jag blivit kallad för manshatare omedelbart.
    Orden är viktiga, i synnerhet på ett forum där det skrivna är det enda kommunikationsmedel vi har och vi känner inte heller varandra och kan varandras språkbruk.
    Då är det viktig att vara tydlig, så jo, det behövs sägas varje enskild gång, annars riskerar man att såra andra som är oskyldiga och dra med dom över en kam och man riskerar att själv bli stämplad, i det här fallet som rasist.

Angående nazismens historia, kan man skriva antingen

Dom nazister som gjorde sig skyldiga till misshandel och mord

eller så kan man skriva

Nazisterna misshandlade och mördade.

Ser du verkligen ingen skillnad på dom två meningarna.
    Var försiktigt med orden om du menar allvar med att du vill ha en nyanserad debatt.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-10 09:31:42 följande:
    Men det var väl det vi pratade om, inte insatser från de svenska samhället utan från dem själva.

Jag har lagt mina timmar på ett annat engagemang än politik, men har gjort fler volontärtimmar än de flesta jag känner och varit väldigt engaerad för att hjälpa barn, mestadels i andra länder.

Igår skrev du som svar på en direkt fråga vad du gjorde för att bidra såhär:

"Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti "

Har du ändrat dig nu (varför blir min text tjock? )
    Men det är jättebra att du engagerat dig för barnen, toppen, det ska du ha all credit för.

Det är inte insatser från svenska samhället, det är insatser från privatpersoner av olika ursprung.
    ja, du ville prata om just invandrare, jag breddade frågan, för jag förstår inte varför det var viktigt att just singla ut vad invandrare kontra svenska privatpersoner gjorde.
    Vi har alla ett ansvar.
    Varför är det viktigt för dig att det är just invandrare som ska diskuteras, frågan berör väl oss alla?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-10 09:28:19 följande:
    Bra fråga. Ska tugga på den.
    Gör det alla krafter behövs och du verkar ju vara en engagerad person.
    Prova åtminstone. Glad
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-10 16:08:16 följande:
    Ja, alltså ärligt så röstar jag hellre på ett parti som vill hindra att jag våldtas, än ett som lovar mig högre lön (på något roundabout vis som ingen egentligen vet om det funkar).
    Vilket parti vill inte förhindra våldtäkter?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-10 20:37:40 följande:
    Nej just det.

Man  VET INTE.

Du tycker inte att man ska ha iallafall lite koll då, fram tills dess att man VET.
    Eller ska man chansa bara, tjohej, kvinnorna på gatorna får väl lära sig kuta....stadsfinansierade gympaskor till alla kvinnor, kan det vara ett bra vallöfte? Ska tipsa något parti kanske. :-/
    Självklart måste man ge människor en chans, innan man dömer dom.
    Om inte så skulle vi ju behöva hålla alla män bakom lås och bom.
    Det går inte att på något sätt säga vilken man som kommer att förgripa sig eller på annat sätt göra illa en kvinna eller en annan man.
    Med din logik ska då alla män hållas borta från kvinnor?
    Jag förstår inte ens hur det skulle gå till?

För du är väl inte så inbilsk att du tror att svenska män på något sätt beter sig bättre än andra män gör?
    I så fall är du sorgligt fel ute.
  • Speakers Corner
    Velouria skrev 2014-08-10 20:27:19 följande:

I Sverige har vi som regel att vi hellre friar än fäller. Och så brukar man ju säga att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Så varför ska vi utgå från att majoriteten av befolkningen är våldspersoner och att det är enbart just dessa som kommer till Sverige för att sedan se på dem med hat när man möter dem på stan?

Exakt så.
    Resonerar man så så har man ju verkligen en osund människosyn.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-10 20:39:57 följande:
    Just det, men om motsasten i det fallet innebär att en kvinna ska behöva våldtas innan man VET, så kanske det inte är en sååå himla bra grundregel i det fallet.

Hata behöver man inte, men man kanske ska ha lite koll.
    Hur skaffar man sig den kollen på andra människor, oavsett nationalitet.
    Och oavsett kön, för vem som helst av oss kan vara en tickande bomb, det vet vi ju inte i förväg.
    Så rent konkret hur ska man kunna kontrollera sånt.
    Som jag ser det så måste vi ha ett visst mått av tillit till varandra, annars fungerar inte det här samhället.
  • Speakers Corner
    Philipsson skrev 2014-08-11 06:52:20 följande:
    Staffan Heimersson säger det rätt bra: "Jag tar bestämt avstånd från att en hel generation välutbildade kvinnor i det hyggliga Sverige talar om sina pojkvänner och pappor, sina söner och arbetskamrater i ett infamt ordval och i den ton Hitler använde, när han talade om judar."

Gällande detta med "vita heterosexuella män" då; har du missat att feministerna gastar om det?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article19337323.ab
    När man refererar till kvinnor som manshatare är det i regel ett sätt förringa kvinnors synpunkter och åsikter, och man saknar sakliga argument för det.
    Ett klassiskt ad-hominem alltså, ett tecken på en svag man.
    Här är en krönika värd att läsa om manshat från en av dom som anklagas för just det.

http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/06/05/ja-sjalvklart-hatar-jag-mannen-gor-inte-du/
  • Speakers Corner
    Bejje skrev 2014-08-23 00:48:06 följande:
    Samma skyldigheter och rättigheter ska självklart gälla alla invandrare som svenskar oavsett etnicitet.
    Fast det är ju exakt vad du själv pläderar för.
    Olika villkor för olika människor i vårt land,
    Invandrare ska tvingas bosätta sig där vi svenskar bestämmer sålänge dom går på bidrag, vilket i och för sig jag håller med dig om.
    Medan svenskar som går på bidrag själva ska få välja vart dom vill bo.

Du gör skillnad på människor baserat på etnicitet.
    Så hur kan du i nästa inlägg skriva att det ska vara lika för alla, hör du inte själv hur motsägelsefull du är?
  • Speakers Corner
    Bejje skrev 2014-08-23 00:52:51 följande:
    Det är faktiskt inte alls svårt. Jag är smart nog att inse att skulle vi ha 0 flyktingmottagning och bara kvalificerad invandring så skulle högst troligt invandring generellt sett vara en vinstaffär för landet.

Dock så vill inte politikerna att vi ska gå plus eller ens klara vår budget i detta land och sabbar därför allt som skulle kunna leda till ett land med både mångkultur och fin välfärd, d.v.s. Win-Win. istället vill man riva ner hela välfärden bara för att kunna ta in så många flyktingar som migrationsverket bara klarar av per dygn.

Skulle migrationsverket ha dubbelt så många resurser så är det inte otänkbart att vi skulle ha närmare dubbla mottagandet i vårt land.
    Jag tycker inte vi måste begränsa oss till kvalificerad invandring (vad nu det betyder) vi ska ta emot människor i nöd som flyr, men vi måste bli bättre på att få ut dom i jobb.
    Vi måste bli mycket bättre på att integrera människor i vårt samhälle, men vi ska inte stänga vår dörr för människor på flykt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?