Varför hatar folk SD?
realist14 skrev 2014-08-10 09:26:51 följande:
Geraliseringar kan mycket väl uttalas av de som (jag är en av dem) har som en så självklar sak i bakhuvudet att det inte behöver tjatas om varenda gång man säger något- att det givetvis inte gäller precis alla.Men- man kan nu ha tillräckliga problem med företeelsen ändå, eller hur.
Jag menar, ska man hårddra det där pratet om att aalllaa ska var involverade- annars har vi inte rätt att säga något, så kan vi knappt ens uttalas oss om nazismens historia eftersom det faktiskt fanns de som vägrade lyda order ..men de förminskar väl inte det som skedde för det?? Nej- just det.
Har skrivit det förut, men den tål att upprepas, muslimerna har sin gud- Allah, vi har vår- Alla.
Det går inte att föra en debatt med guden Alla på axlarna, inte om något.
Jag har jobbat med utsatta kvinnor ideellt och en del män, men mest kvinnor och jag har sett så mycket skit som en del män har utsatt dom för.
Men om jag skulle skriva om män på samma svepande generaliserande sätt som jag sett sd-anhängare göra om invandrare, så hade jag fått så mycket skit för det.
Då hade jag blivit kallad för manshatare omedelbart.
Orden är viktiga, i synnerhet på ett forum där det skrivna är det enda kommunikationsmedel vi har och vi känner inte heller varandra och kan varandras språkbruk.
Då är det viktig att vara tydlig, så jo, det behövs sägas varje enskild gång, annars riskerar man att såra andra som är oskyldiga och dra med dom över en kam och man riskerar att själv bli stämplad, i det här fallet som rasist.
Angående nazismens historia, kan man skriva antingen
Dom nazister som gjorde sig skyldiga till misshandel och mord
eller så kan man skriva
Nazisterna misshandlade och mördade.
Ser du verkligen ingen skillnad på dom två meningarna.
Var försiktigt med orden om du menar allvar med att du vill ha en nyanserad debatt.