Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-09 10:40:03 följande:
    Det är EN imam som har välsignat (inte vigt) homosexuella, och han har det inte lätt just nu... Död Skulle inte förvåna mig alls om han hittas mördad.

Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.

Detta att invandrare skulle anpassa sig till samhället omkring stämmer inte heller. Det är faktiskt precis tvärtom - och detta kunde vi iaktta när det gällde de katolska och grekisk-ortodoxa arbetskraftsinvandrarna som kom hit på 1950-70-talet. Från bland annat Spanien, Italien, det före detta Jugoslavien och Grekland. Jag kände en hel del av dem på 1970- och 80-talet, då jag växte upp i Tensta. De familjerna fortsatte att hålla sina ungdomar lika hårt som de själva hade blivit hållna i hemlandet i sin ungdom. De hade inte fattat, att i hemlandet hade även katolska ungdomar fått börja använda p-medel och bo ihop utan att vara gifta...

Det är för övrigt likadant i svenskbygderna i Minnesota. Där talar folk en gammalsvenska som vi knappt förstår längre, de firar gamla svenska traditioner som vi har glömt bort o.s.v..
    Jo, det är sant, ja, titta på dom du nämner dom är helt integrerade idag.
    Och att man firar sina egna högtider eller talar sitt eget språk med varandra, skulle det vara fel menar du, skämtar du nu eller.
    Om man i övrigt är integrerad och självförsörjande och följer landets lagar, vad spelar det för roll?
  • Speakers Corner
    Det är EN imam som har välsignat (inte vigt) homosexuella, och han har det inte lätt just nu... Död Skulle inte förvåna mig alls om han hittas mördad.

Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.

Detta att invandrare skulle anpassa sig till samhället omkring stämmer inte heller. Det är faktiskt precis tvärtom - och detta kunde vi iaktta när det gällde de katolska och grekisk-ortodoxa arbetskraftsinvandrarna som kom hit på 1950-70-talet. Från bland annat Spanien, Italien, det före detta Jugoslavien och Grekland. Jag kände en hel del av dem på 1970- och 80-talet, då jag växte upp i Tensta. De familjerna fortsatte att hålla sina ungdomar lika hårt som de själva hade blivit hållna i hemlandet i sin ungdom. De hade inte fattat, att i hemlandet hade även katolska ungdomar fått börja använda p-medel och bo ihop utan att vara gifta...

Det är för övrigt likadant i svenskbygderna i Minnesota. Där talar folk en gammalsvenska som vi knappt förstår längre, de firar gamla svenska traditioner som vi har glömt bort o.s.v..
    Vad heter den imamen?
  • Speakers Corner

Här har du några muslimer som släppt sin gamla tro och gamla värderingar och anammat sekulära värderingar istället.
    Kom sen inte och säg att muslimer är statiska och inte kan utvecklas.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article15857977.ab

http://www.exponerat.net/muslim-vill-oppna-moske-for-homosexuella-aktenskap/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/734829-ardeshir-vill-oppna-homomoske-i-goteborg

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5512419

• Speakers Corner

Fast nu skiftar du fokus, det var inte hedersmord vi talade om, vi pratade om synen på kvinnors sexualitet och att skambelägga den är det mest av allt religiösa som gjort.
    Försök inte blanda bort korten.
  • Speakers Corner
    Kunigunda skrev 2014-08-09 10:56:04 följande:
    Något säger mig att SD och dess anhängare inte betraktar just detta som framsteg...
    Nej jag vet......Skrattande
    Men lik förbannat är det ju det och frankly, vad sd tycker bryr jag mig föga om.
  • Speakers Corner
    Kunigunda skrev 2014-08-09 10:50:29 följande:
    Var det du som anklagade mig för klassförakt? Läs sista stycket igen.

När det är upplopp i Husby är det ungdomarna i Husby som bråkar, inte muslimerna i Husby, det vet du va? Upploppen är ett ungdomsfenomen och är framförallt kopplat till frustrationen över levnadsvillkoren, identitetssökande och uppgivenhet inför framtidsutsikter.

Exakt och man tycker att det borde inte vara så svårt att förstå.
    I synnerhet inte när det var svenska ungdomar som reste dit för att delta.
    Vem vet kanske Jeaninnes son, även om hon naturligtvis inte vill tro det.
  • Speakers Corner
    JTA skrev 2014-08-09 11:37:19 följande:
    Två av länkarna handlar om samme person som nämnts i några andra inlägg: Ludovic-Mohamed ­Zahed.

Så du har alltså hittat TRE muslimer, i världen, som jobbar för en homovänlig islam.

Hur går det för de här tre personerna, vilket mottagande har de fått i det muslimska civilsamhället? Har t.ex. Sveriges Muslimska Råd yttrat sig? Eller Muslimska mänskliga rättighets-kommittén?

Om inte, vad får det dig att tänka?
    Det får mig att tänka att det är en början och det är vackert nog.
    Rom byggdes inte på en dag.
    Och det får mig att tänka att det motbevisar påståendet att muslimer är religiösa fundamentalister som inte kan förändras.
    Det är vad det får mig att tänka.

Vad får det dig att tänka?
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 12:04:00 följande:
    Förlåt, glömde de kristna syrianerna igen. Det är sant att de har samma hederskultur som muslimer, inklusive morden. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de är samma folk som muslimer (det vill säga araber) och har samma kultur. De kallar sig kristna men det är ingen riktig kristendom, eftersom de har för sig just sådana saker som Jesus väldigt mycket vände sig emot. (Tänker på när han räddade den otrogna kvinnan som skulle stenas t.ex..)

Alltså, muslimerna kallar det ju inte "häxbränningar". Men jag har hört om samma idéer - att det onda ska fördrivas genom eld. 
    No true Scotsman-argumentet alltså.

http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

Varför blir jag inte förvånad?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?