Tom Araya skrev 2015-03-05 22:22:43 följande:
Som alla förändringar så kommer den inte hux flux utan pågår hela tiden, men jag är född 1973 och alltså uppväxt under 70- och 80-talet. Gick ut gymnasium 1990. Under denna tid var det oerhört ovanligt att föräldrar skjutsade sina barn till skolan. De flesta barn gick eller cyklade själva, några som hade längre åkte skolskjuts eller vanlig buss.
Inte ens när jag gick förskola var det vanligt med bilskjuts utan föräldrar gick eller cyklade med sina barn, de som följde, annars var vi många som gick själva.
När föräldrar motiverar sitt bilskjutsande med att vägen p.g.a. trafikintensiteten är för riskfylld (detta trots betydligt mer och bättre utbyggda gång- och cykelvägar, samt farthinder och skyltning idag), då har utvecklingen gått för långt åt ett uppenbart negativt håll.
nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
Blir någon verkligen förvånad att en värld i påhittade berättelser för barn inte finns i verkligheten? Dock avviker inte allt i Lindgrens böcker från en verklighet från forna tider.
Nej, jag talar om verklighet. Jämförelser med fantasivärldar får du hållas med själv.
Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år.
Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.
Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle.
Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
Inte undra på att världen verkade vara snällare.
Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka,
Det där färgar förstås vår bild.
Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
Det är vi som har vuxit upp.