Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner
    sjuttiofemman skrev 2015-01-06 09:06:18 följande:
    Konstigt, den funkar för mig.

www.interasistmen.se/

Den handlade om att en Sd-politiker uttryckt sig hotfullt på fejjan mot en av IRM's företrädare.
    Japp, jag läste, så jävla ynkligt och barnsligt, snacka om att inte klara av kritik.
    Såna människor ska hållas, långt, långt bort från allt vad inflytande heter, dom klarar ju för sjutton inte av att bete sig vuxet ens. 
    Så länken funkar för mig också. 
  • Speakers Corner
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 12:13:37 följande:
    Det verkar ju innebära att en person som aldrig tänkt tanken förut, ibte bara kan knäppa med fingrarna och säga "nu är jag same"?

Jag kan nästan tänka mig att björn söder skulle bli mördad av rosanna dinamarca om han testat resonera så där runt svenskar.

Men å andra sidan, vad är svenskar? Det finns ju igen entydig definition, förutom att man knäppt med fingrarna och sagt "jag är svensk". Så det går kanske inte att jämföra resonemangen. För övrigtt är jag ganska dålig på att knäppa med fingarrna, så det vore bra om det ibte ingick i definition av svenskhet. Hm, snurrigt.
    Både du och jag kan knäppa med fingrarna och välja att definiera oss som samer eller svenskar eller små grönögda monster.
    Det är vår rätt att själva få definiera oss.

Sen om andra finner vår definition trovärdig, det är en annan historia.
    Men rätten till att själv få definiera sig det har var och en av oss. 
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-05 21:10:56 följande:
    Jag lägger märke till och minns detaljer, något jag vet alla inte gör i samma grad.

Jag kan sakna den tid då det inte var så förbannat mycket biltrafik runt skolor och dagis, det är ett exempel.
    Jag kan räkna upp många.
    Får jag fråga dig, den där tiden du saknar, hur gammal var du när den pågick?
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-05 22:22:43 följande:
    Som alla förändringar så kommer den inte hux flux utan pågår hela tiden, men jag är född 1973 och alltså uppväxt under 70- och 80-talet. Gick ut gymnasium 1990. Under denna tid var det oerhört ovanligt att föräldrar skjutsade sina barn till skolan. De flesta barn gick eller cyklade själva, några som hade längre åkte skolskjuts eller vanlig buss.
    Inte ens när jag gick förskola var det vanligt med bilskjuts utan föräldrar gick eller cyklade med sina barn, de som följde, annars var vi många som gick själva.

När föräldrar motiverar sitt bilskjutsande med att vägen p.g.a. trafikintensiteten är för riskfylld (detta trots betydligt mer och bättre utbyggda gång- och cykelvägar, samt farthinder och skyltning idag), då har utvecklingen gått för långt åt ett uppenbart negativt håll.
    nihka skrev 2015-03-05 21:35:55 följande:
    Bara för att man inte delar din syn på hur det var förr betyder det inte att man inte lägger märke till detaljer. Jag motsätter mig bilden av att det har existerat någon slags Astrid Lindgren värld någonsin. Jag tycker inte man ska mäta hur vi har det idag mot en idylliserad fantasivärld.
    Blir någon verkligen förvånad att en värld i påhittade berättelser för barn inte finns i verkligheten? Dock avviker inte allt i Lindgrens böcker från en verklighet från forna tider.

Nej, jag talar om verklighet. Jämförelser med fantasivärldar får du hållas med själv.

Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
  • Speakers Corner
    FDFMGA skrev 2015-03-06 10:45:25 följande:
    Jag kan känna mig främmande om jag hamnar på platser i Sverige där jag tycker att jag hör miljoner olika språk pratas men inte svenska - men det händer inte särskilt ofta.

Däremot åker jag betydligt oftare "hem" till staden och kvarteren där jag växte upp men jag känner mig aldrig så främmande som då, ett främlingsskap som bygger på igenkännande av något som var, men som aldrig mer kommer att bli.

Det är en märklig känsla att uppleva att hemma inte längre finns, mer än som skuggor av det förflutna i en själv.
    Visst är det så, det är inte för inte dom säger you cant go home again.
    Jag var i somras på min mormor och morfars gamla stuga, dom själva är borta sen länge, men jag spenderade alla mina barndoms somrar där och det var rena bullerbyn, med några få hus där mor och farföräldrarna bodde, och så vi barnbarnen till dom gamla, en skock ungar som spenderade somrarna ihop.
    Nu ville jag återse och det var skövlat och förstört, det var så sorgligt, 
    Det var dags att ta adjö och jag kommer aldrig återvända. 
    Då kände jag den där känslan av främlingsskap som du skriver om.
    Den plats jag älskade fanns inte längre kvar. 

Däremot åker jag om och om och om igen till England, främst London, där jag växte upp som tonåring och det känns hemma, där hör jag hemma.
    Så jag är alltid sliten, när jag är där längtar jag hem till Sverige och när jag är här vill jag till England.
    Rotlös eller välsignad, jag vet inte. 
  • Speakers Corner

Jag kan säga att om jag misstänkte att något av mina barn låg död eller skadad på marken så skulle man få hålla mig tillbaka med våld.
    Jag skulle definitivt göra allt jag kunde för att komma fram till mitt barn, och det tror jag faktiskt dom allra flesta skulle, alternativt bara falla ihop i en liten hög på marken själv.
    Rationell är nog det sista man är i den sitautionen.
    Det tror jag inte har ett dugg med etnicitet att göra, snarare med föräldraskap. 

• Speakers Corner
    Rataxes skrev 2015-03-08 19:40:30 följande:
    Eftersom personerna som mördats var av utländsk härkomst måste det ju med expologik vara sverigedemokrater eller SvP:are som utfört morden. Eftersom SD:arna är typ 200 gånger fler än SvP:arna borde det med sverigedemokratisk logik vara SD:are som begått morden.

OBS, satir....
    Ett nytt lågvattenmärke i diskussionen. 
  • Speakers Corner
    oOOo oOOo skrev 2015-03-08 21:46:36 följande:
    Jag frågade speakers corner. Jag är inte intresserad av vad du tycker.
    Och här kommer svaret, ja, jag har sett den, 
    jag kan inte heller se något märkvärdigt i den, jag håller med nihka, det är inte smart, att bete sig så, men det är högst mänskligt i synnerhet i en sån sitaution. 
    Hur tror du att du skulle reagerat om det varit nån du älskar som låg där?

För övrigt så verkar Kill Bill vara en trevlig människa, men vi är inte samma person, vi känner inte ens varandra. Skrattande
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 02:06:02 följande:
    Kan du inte se nationalism lite mer nyanserad, som att gemensamt jobba för och bidra till ett välfungerande samhälle som ger bra förutsättningar till ett gott liv.
    Sånt tycker jag om, jag kallar det för solidaritet, och är inte bundet av några landsgränser eller etniciteter. 
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 16:23:17 följande:
    Varför kan det inte vara bundet till landsgränser eller etniciteter?
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-10 16:35:37 följande:
    Jag tror man behöver något att samlas runt som symboliserar något gemensamt, för att jobba mot gemensamma mål, vilket för Sverige och den svenska befolkningen är nationalstaten Sverige.
    Nej, man behöver inte alls det för att känna solidaritet och vilja jobba mot något gemensamt, 
    Att du gör det, innebär inte att det är så för oss andra. 
  • Speakers Corner
    FDFMGA skrev 2015-03-10 19:10:34 följande:
    Vi har ju en mängd historiska och dessvärre även nutida exempel på hur illa det kan gå när solidariteten begränsar sig till den egna "etniciteten".
    Exakt, och jag har aldrig förstått vitsen med att begränsa sig så.
    Människor är människor vart dom än råkar vara födda.
  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-03-12 00:35:09 följande:
    Du får gärna förklara dig närmare hur du tänker dig gemenskap, gemensamt arbete och mål när gränserna som skapar gemenskap suddas ut?

Kan du ge något exempel på där det fungerar så?
    Speakers Corner skrev 2015-03-10 17:35:40 följande:
    Klart det kan, men varför ska det vara det?
    För att det är vad det syftar till. Det spelar ingen roll om du tittar på Polen, Uganda, Hong kong, Chile, eller ett företag, en förening eller dylikt, alla har en organisation och en ekonomi som syftar till uppfylla egna behov och syften, inte andras.

Hej Tom, jag ska fatta mig kort, för jag orkar inte skriva så mycket nu. 
    Men jag vill inte bara lämna dig mitt i diskussionen utan förklaring.
    Jag är svårt sjuk, i en sjukdom som går i skov och när det är jobbigt så orkar jag inte debattera på nätet, jag har fullt sjå med att komma ur sängen då.
    Jag återkommer när jag mår bättre.
  • Speakers Corner
    Rataxes skrev 2015-03-12 16:53:56 följande:
    Även om det inte var till mig,

Krya på dig!
    Tack Rataxes, jag uppskattar omtanken. 
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-04-15 17:01:01 följande:
    Haha! Nu försöker media starta upp ett drev mot SD. Det har ju inte funkat något vidare hittills måste jag säga. Jag tror nog att SD kommer bli största partiet redan efter nästa val.
    Media, nä, dom behöver inte göra något.
    Det gör sd så bra själva, det är en ren fröjd att se hur partiet splittras i fragment nu. 
    Förhoppningsvis är det här början till slutet för sd. 
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-04-15 19:42:22 följande:
    För det är bara SD:are som näthatar? Tyvärr blir det ju inte lika uppmärksammat när vänstern och feminister näthatar. Förra året näthatade ett antal melemar från Fi en transsexuell man till självmord. Men det tog inte media upp över huvud taget. Tänk om medlemmar från SD hade näthatat en transexuell man till självmord. Vilka satans krigsrubriker det hade blivit!
    Självklart inte, men sd står i en helt egen klass, långt före dom andra när det gäller näthat. 
    Där kan vi snacka om den smala åsiktskorridoren. 
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-04-15 20:18:22 följande:
    Kan bero på att media uppmärksammar det mera. Agenda journalistik.
    Knappast, det beror på att det är fler ur den falangen som näthatar helt enkelt.
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-05-14 19:03:00 följande:
    Jag brukar också ha en massa oöppnade meddelanden. Det är inte så svårt att gissa vad det innebär. Åsiktspolisen har anmält inlägg och fått dom raderade i sann PK-anda.
    Om du fått en massa inlägg raderade kanske du skulle börja fundera över hur du formulerar dig istället för att skylla på andra för dina tillkortakommanden.
    Just saying. 
  • Speakers Corner
    Gert skrev 2015-05-14 19:17:28 följande:
    Har du inte hört talas om åsiktskorridoren?

När man talar om trollen har åsiktspolisen nu anmält mitt inlägg. Haha! Ganska komiskt faktiskt. Stasi jobbar aktivt på det här forumet.
    Jodå, visst har jag det, det är en del av konspirationsteorin som man använder för att skylla på för att man får kritik för att man uttrycker sig på ett rasistiskt och/eller på ett annat osakligt vis, något vi ser mängder av på det här forumet.
    En bortförklaring helt enkelt. 
    Men det är klart det är alltid lättare för en del att slå ifrån sig, det är alltid nån annans fel, är det inte invandrarnas, så är det romernas, eller homosexuellas, eller feministernas, eller dom som har mage att säga emot när man sprider sin rasistiska hatpropaganda.
    Men aldrig är det ens eget fel, så bekvämt man kan göra det för sig.
    Fast jag förstår inte hur man kan se sig själv i spegeln sen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?