Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

Jeaninne skrev 2014-08-09 08:55:13 följande:
    Exakt. T.ex. har väldigt många muslimska föräldrar - kanske majoriteten, fast man såklart inte kan ge några siffror eller procenttal - uppfattningen att familjens flickor och kvinnor bär familjens heder. Familjens pojkar och män däremot, kan göra vad som helst med svenska flickor - som ses som slampor utan värde. Så länge som de gifter sig med en kysk muslimsk flicka när den dagen kommer. Och dessa värderingar är starkt ingrodda. De fanns för övrigt i Sverige också förr, fast inte bland verkligt troende kristna. 
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:58:33 följande:
    Vi har också gått igenom att detta med socioekonomiska faktorer inte håller. Eftersom det även bor andra nationaliteter och religioner i dessa områden (t.ex. svenskar, finländare och östasiater). De lever under samma socioekonomiska förhållanden, men de bär sig inte åt så för det.

Dessutom är även de socioekonomiska förhållandena självförvållade, eller i alla fall delvis. När det gäller de ungdomar i upploppen, som till och med var födda här, så hade ju deras föräldrar haft många år på sig att lära sig svenska, begränsa antalet småsyskon, skaffa jobb - och flytta därifrån. 
    Nej, det har vi inte alls gått igenom, bara för att du påstår det blir det inte sant.
    Det håller alldeles utmärkt bra.
    Jag citerar mig själv

"Sen har vi alla olika förutsättningar och når därför olika långt och behöver olika stöd och i olika  utsträckningar."

Människor påverkas olika av samma saker, det är inte konstigt alls
    Om du och jag fikar och det kommer en geting och surrar runt oss så lär jag hoppa upp, för jag är rädd för getingar.
    Och även om du sitter lugnt kvar och inte blir rädd, så innebär det inte att inte getingen påverkade mig.
    Kan du förstå den liknelsen?

Japp och många gör just det också, dom söker sig därifrån, dom som kan, alla kan inte, alla förmår inte, en del orkar inte dom ger upp till slut,
    Och en del trivs med tillvaron i förorten, återigen människor är olika.
    Precis som många svenskar inte rör sig så mycket framåt, många bor kvar i området där dom växte upp, får tag i ett jobb där dom blir kvar tills pensionen.
    Människor funkar så i regel, alla människor och sen finns det en del som är företagsamma och innovativa som får saker att hända.
    Jag vet inte hur många gånger jag ska skriva det innan det går in, människor är olika, vi är individer.
    Du kan inte klumpa ihop människor, det funkar helt enkelt inte.

• Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 09:08:12 följande:
    Generellt:
    Rädslan för att de som pk-ligan uppfattar som rasister, vilket i de flesta fall är alla som uttalar sig negativt om flyktingpolitiken..att de ska få RÄTT..i ett enda påstående...och jag vill mena att det finns en panisk rädsla där hos många...de kan vara hur raljerande som helst i sin förvissning om att inga motbevis finns i en sakfråga och när de sedan presnteras en länk där det kan finnas belägg för att de kan ha fel...så börjar de raljera istället och hoppa på meninsgmotståndarens åsikter istället för att slippa konfrontera faktan, dvs det som stod i länken...

För de skulle hellre dö än att ge  en poäng till den andra...eftersom de fått för sig att alla som uttrycker sig negativt sitter framför sin datorskärm med lösmustach och har stövlarna på.....
    Det är med andra ord ett riktigt sjukt debattklimat.

'
    Rädslan för generaliseringar..som var mer det vi var inne på nu..är också stor...och därför tas inte fakta in.
    Du har en poäng, det medger jag.
    Det är extrapoleringar åt alla håll, och vi polariserar oss.
    Jag håller med det är synd att det blir så.
    Debatten skulle tjäna på att vi nyanserade oss men då från båda hållen, för även dom som är emot invandringen är precis lika goda kålsupare.

Men generaliseringar är av ondo, dom skapar fördomar som skapar diskriminering som skapar våld.
    Generaliseringar ska man vara jävligt försiktig med.
    Och för mig personligen så funkar det så att när nån drar till med en generalisering då slutar jag lyssna.
    Som när Jeaninne skriver som hon gjorde i inlägget om muslimers kvinnosyn, då tänker jag på dom muslimer jag känner och jag ser att det hon skriver inte alls stämmer in på det dom säger och står för.
    Nästa tanke blir då att om dom inte står för det så finns det säkert många, många fler som inte heller gör det, men som Jeaninne anklagar och sprider att dom gör.
    Fördomar helt enkelt.
    Det är fult att göra så mot andra människor.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 09:09:48 följande:
    Tell me how.

Annat än att bli politiskt engagerad har jag ingen aning faktiskt.
    Du skulle kunna engagera dig i nån av dom föreningar som jag skrev om tidigare eller nån annan förening som vill detsamma som du.
    Du skulle kunna starta ett upprop, en demonstration, du skulle kunna starta en egen förening.
    Du skulle kunna skriva på tidningarnas debattsidor, skriva krönikor om din syn.
    Du skulle kunna gå med i ett parti och jobba ideellt.
    Du skulle kunna starta ett eget parti.
    Möjligheterna är oändliga, bara din fantasi sätter gränsen.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 09:09:48 följande:
    Tell me how.

Annat än att bli politiskt engagerad har jag ingen aning faktiskt.
    Så varför blir du då inte politiskt engagerad?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 09:11:23 följande:
    Kanon, bra att du påminde.
    Det var BRA insatser.
    Vilka av dem gjordes av invandrarna själva?
    Vad spelar det för roll, som jag skrev har invandrare inte ett större ansvar än andra att jobba för det dom vill ändra på.
    Jag vet inte ärligt talat vilka, jag vet att dom är där, men inte i vilken utsträckning.
    Men vem är du att kräva av andra det du själv inte gör?
    Du engagerar dig ju inte själv, med vilken rätt kräver du då att andra ska göra det.
    Lev som du lär istället.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 09:18:37 följande:
    Jeaninne var inne på det som var mer med verkligheten överenstämmnde.

Önskar att världen var en enda trevlig lägereld där alla sitter och sjunger Cumbaia...men tyvärr ser inte verkligheten ut så....och värderingar skiljer sig massor..tror du tex dessa , för att ta ett exempel, har en minsta lilla tanke åt värdlandets väl och ve och inte vill "sko sig" ?? Tror du de har respekt? Tror du de har varma tacksamma tankar. Tror du de vill se sig själva integreras i det samhälle de uppfattar landet har? Fint att vara naiv men det måste finnas lite realism också.

Jag skrev inte att det gällde varje enskild människa, men dom flesta och det är jag fortfarande övertygad om.
    Det du och Jeaninne målar upp är skräckscenarion, ni extrapolerar det som ett fåtal gör till att gälla så gott som alla inom gruppen.
    Och det är exakt sånt som gör att det inte går att ta er på allvar.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 09:34:35 följande:
    Ja, det där är fruktansvärt. Den brittiska kvinnan är inte hemma i sin egen hemstad längre. Muslimerna har tagit över! De muslimska kvinnorna i niqab säger åt henne att hon borde klä på sig, att hon ser naken ut, frågar vem hon försöker förföra... Och då är hon ändå inte alls oanständigt klädd med västerländska mått mätt.

Det är HEMSKT att tänka på hur många européer som det här drabbar nu - att inte längre känna sig hemma i sina egna städer och länder, att vara tvungna att anpassa sig till muslimska regler för kvinnans klädedräkt för att inte bli hånade, antastade eller rent av våldtagna...

...och PK-tanterna i respektive länder jamsar med och vill inte se sanningen... Det som jag ALDRIG kommer att begripa, är hur PK-tanterna, som SAMTIDIGT vurmar för kvinnors rätt till sin sexualitet o.s.v., kan vilja sprida den allra värsta kvinnoförtryckande religionen här i Europa...
    Det är bara det att du har inte sanningen, du har ett uppmålat skräckscenario som inte överesstämmer med verkligheten.
    Läs mitt inlägg till realist ovan.
    Nej, jag vet du kan inte begripa hur man samtidigt kan värna om kvinnors rättigheter och en human människosyn.
    Att ge människor en fristad från förtryck och krig är inte detsamma som att stödja islam.
    Men jag undrar om du nånsin kommer förstå det, om du vill förstå det, nånting säger mig att det snarare handlar om det sistnämnda.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 10:31:46 följande:
    Det andra blir ju följden av det första. Eftersom de tar med sig religionen och kulturen hit. Det är ju inte religionen/kulturen de flyr ifrån. Utom i vissa specialfall, som iranierna som flydde när Khomeini tog över, eller de kristna syrianerna. I de kristna syrianernas fall, så är dock deras variant av kristendom väldigt extrem. Och kulturen, inklusive tvångsgiften, oskuldskontroller, hedersmord o.s.v., är precis likadan som bland (fundamentala) muslimer.

Och NEJ alla muslimer är inte så - det finns liberalare inriktningar i de nordafrikanska länderna, samt bland infödda turkar (till skillnad från kurder) i Turkiet. Det är dock inte dom som kommer hit som flyktingar, utan dom som kommer hit är just fundamentalister.
    Det är du som påstår att det blir en så följd.
    Jag tror inte alls att det behöver bli så eller ens att det är så, som jag skrev i tidigare inlägg om varför.
    Sen handlar det förstås om hur vi som värdland sköter integreringen.
    Jag tror att det du beskriver självklart existerar, men att det tillhör undantagen, dom allra flesta tar inte med sig dom värderingarna hit.
    Du glömmer en viktig sak, det är människor som varit med om helt livsomvälvande händelser, när sånt händer en människa så är man också mer benägen att ändra sina värderingar, när allting skakas om i det fundament man trodde på.
    Och när det fundamentet fick en att fly sitt hemland så är man knappast benägen att återuppta det i det nya landet.
  • Speakers Corner
    JTA skrev 2014-08-09 10:32:25 följande:
    Känner till en enda imam i världen som viger homosexuella. Känner du till några fler?
    Kan inga namn på rak arm, vem är det du känner till?
    Men jag har läst om det vid ett flertal tillfällen på sistone.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?