Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-08-09 08:26:23 följande:
    De har haft problem, absolut. Och har.
    Är väl på samma sätt som att vissa dagis haft problem med peddosar och inga antikvariat har haft det....vissa dras till vissa områden helt enkelt.

'
    Ja, det var ju det jag skrev.
    Fast i sd:s fall är det värre eftersom hatet och rasismen fanns där från början, det är inkorpererat i partiet och sålänge som människor som har dom värderingarna ansluter sig så kommer partiet självklart fortsätta vara rasistiskt och hatiskt mot alla som inte är precis enligt deras mall på hur man ska vara.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:46:40 följande:
    Nej han är inte inlåst, men jag hör ju hur han pratar med sina kompisar när de är här t.ex.. Det skulle komma fram NÅGONTING i så fall, om dom attityderna fanns i gänget.

Det verkar som om väldigt många i exempelvis Husby inte lyckats särskilt bra... Och jag råkar veta, att det är väldigt vanligt att dessa familjer släpper sina söner vind för våg tidigt. Döttrarna släpper man däremot inte ur sikte.
    Det är vad du tror ja, du vet inte alltså inte ett dugg om vad din son har för sig när inte du ser på.

Vi har redan gått igenom det här med Husby och andra liknande områden, att det handlar om socioekonomiska faktorer mer än någonting annat.
    Men det vill ju inte du höra talas om.
    Det spräcker din världsbild och vad skulle du då hacka på invandrarna om.
    Att du skriver att du vet saker är helt irrelevant, det har visat sig så många gånger att det du hävdar du vet har varit rena rappakaljan.
    Vill du bli trodd av mig får du prestera bättre än så.
  • Speakers Corner
    Jeaninne skrev 2014-08-09 08:27:57 följande:
    Ja, tänk om alla invandrare skulle ta tillvara möjligheterna här i landet, som hon har gjort! Enligt PK-tanterna skulle det vara omöjligt p.g.a. att de drabbas av så mycket fördomar som håller dem tillbaka, men i så fall skulle ju denna kvinna ha mötts av SAMMA fördomar...

Jag känner förresten en somalisk kvinna som arbetar som hjälplärare på SFI (hon tolkar mellan lärarna och de helt nyanlända, som inte kan någon svenska alls än). Henne har jag all respekt för! Hennes man arbetar som busschaufför för övrigt. Så visst finns dom OCKSÅ. Men så gick dom också in för att lära sig svenska och bli självförsörjande här ifrån början, och de begränsade sitt barnantal till tre... vilket är närmast barnlöst i Somalia, där kvinnans status bestäms av hur många söner hon fött. 
    Vad bra att du har respekt för henne, får så gör dom flesta invandrare, jag är övertygad om att alla människor försöker så gott dom kan, både svenskar och invandrare.
    Sen har vi alla olika förutsättningar och når därför olika långt och behöver olika stöd och i olika  utsträckningar.
    Det kan väl ändå inte vara så svårt att förstå.
    Så om du menar vad du säger när du säger att du respekterar den här kvinnan så borde du respektera dom flesta människorna.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:47:02 följande:
    Nej det gör jag inte, såklart. :)

Du menar rädslan...kopplade det till att du skrev:
    hur snabbt generaliseringar och extrapoleringar uppstår.
    Bra, då har vi rett ut det. Glad
    Kan du utveckla hur du tänkte där, för jag hängde inte med.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:48:38 följande:
    Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti

Är vansinnig över utvecklingen i landet. Eller avvecklingen kanske är ett mer träffande ord.
    Som dom flesta människor alltså, dom flesta är rätt oföretagsamma.
    Men sen finns det eldsjälar och dom är värda all cred, men även dom har sina begränsningar.
    Tänk om vi alla bara kunde göra något, så mycket bättre det skulle bli.
    En varmare och medmänskligare värld.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:49:29 följande:
    Sant, men uppfattningen om VAD som är rätt och fel, kan det.
    Absolut och det är väl därför man bildar opinioner för att försöka påverka åt det håll man själv tror på.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:48:38 följande:
    Pratar med omgivningen.

I övrigt inget. Väntar på erbjudande från politiskt parti

Är vansinnig över utvecklingen i landet. Eller avvecklingen kanske är ett mer träffande ord.
    Men om du är vansinnig som du skriver, varför gör du inte mer då för att räta upp dom missförhållanden du ser?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:50:22 följande:
    Jag menade inte åtgärder från svenska samhället, det var inte det vi pratade om.
    Fast det är inte bara såna åtgärder som vidtas heller.
    Det jag kommer på nu såhär är Glöm aldrig Pela och Fadime som jobbar mot hedersvåld.
    Alla dom ideella krafter som jobbar med ungdomar i förorterna för att skapa sammahållning och alternativ till aktiviteter.
    Dom som jobbar aktivt för att få till ett bättre och trevligare område, som kämpar ofta i motvind och får lite stöd av kommunerna och myndigheter.
    Alla dom demonstrationer som har startats för att minska våldet.

Etc, etc...........ser du inte dom här insatserna, hur människor försöker och kämpar, eller bara ignorerar du dom?
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:53:19 följande:
    Det är väl bara att se hur det ser ut i olika länder..eller vill du mena att det inte är någon skillnad mellan länder och kulturer? Då har du inte rest speciellt mycket.

Och man vet inte allt om sina barn, det har du rätt i....men man vet vilka grundvärderingar man präntat in i dem från barnaåren.
    Jag ser att det kan finnas kulturella skillnader ja.
    Men i grunden är vi lika, i grunden delar dom allra flesta samma värdegrund, att inte skada andra, att inte förstöra och att inte sko sig på andras bekostnad.
    Kort sagt att behandla andra som man själv vill bli behandlad och alltid göra så gott man kan.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-09 08:53:19 följande:
    Det är väl bara att se hur det ser ut i olika länder..eller vill du mena att det inte är någon skillnad mellan länder och kulturer? Då har du inte rest speciellt mycket.

Och man vet inte allt om sina barn, det har du rätt i....men man vet vilka grundvärderingar man präntat in i dem från barnaåren.
    Och grundvärderingarna är i regel dom samma.
    Men när det gäller den här damen och dom grundvärderingar hon gett uttryck för genom åren något som inte får mig att känna mig ett dugg lugnare i frågan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?