Varför hatar folk SD?
Jeaninne skrev 2014-08-24 09:53:22 följande:
Fast nu FINNS det ett urgammalt system med nationsgränser, medborgarskap, krav för att få flytta mellan länder, krav för att erhålla medborgarskap, förmåner som är knutna till medborgarskap, ett skattesystem där alla som hör hemma i landet betalar in efter förmåga och får ut efter behov, o.s.v.. ALLA länder har så, och det har varit så sedan urminnes tider (även om kungarikena var mindre längre tillbaka i historien).Hur tror du att det skulle gå, om alla gränser plötsligt öppnades, och alla fick flytta vart de ville och bli medborgare inklusive alla privilegier från dag 1..? Jo, alla människor i fattiga länder som bara kunde, skulle välla in över gränserna till de fortfarande hyfsat rika länderna... och systemet skulle kollapsa, då så få inte kan försörja eller ge logi åt så många. Det skulle bli total anarki! Man måste sätta gränsen någonstans!
Det finns ju för övrigt rika familjer även i Egypten - till och med MYCKET rika, eftersom smarta affärsmän, ingenjörer och läkare får behålla sina kulor där då skatterna är mycket lägre, och mycket även betalas svart. För den skull skulle jag inte komma på tanken att skicka tiggarbrev till någon främmande egyptisk familj... även om familjen var hundra gånger så rik som jag. Det känns rätt självklart. Borde vara det för alla...
Jag har inte pratat om integration eller invandring.
Det jag pratar om är synsätt och förhållningssätt gentemot sina medmänniskor.
Och jag kan aldrig ställa mig bakom ett synsätt som skiljer och rangordnar människor mot varandra beroende på nationalitet.
Som du gör när du pratar om våra egna kontra andra människor.