• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • PGA
    dennis02 skrev 2013-11-09 13:01:15 följande:
    Visst är det så. Det har aldrig varit ett så omfattande förnekande av verkligheten som idag. Man kan undra vad det ytterst beror på?

1. den svenska lydiga mentaliteten
    2. Det allt mer individualistiska svenska samhället vilket gör medborgarna till opportunister 
    3. Relativt stort kvinnligt inflytande 
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 11:51:30 följande:
    Eftersom innebörden av de tidigare svaren är att vi med ändliga resurser kan lösa oändliga problem, så är det inte JAG som har problem med innebörden.
    Du har ältat och ältat din syn med mig om hur du tycker vi ska fördela resurserna med din matematik om att sann humanism stannar vid att man tar alla pengar man har tänkt att avsätta och skickar dem till andra länder som tar hand om flyktingarna.

Då får jättegärna tycka så. Verkligen, men det är inget jag har lust att diskutera år in, år ut med dig eftersom jag inte delar din grundläggande syn på hur man bäst hjälper nödställda människor och vi inte kommer längre där. Och dina beskyllningar om att jag därför är rasist, inhuman, oförmögen att räkna, inte förstår innebörden av jadajada osv osv osv är åsikter som frankly my dear, I don't give a damn about!
  • dennis02
    PGA skrev 2013-11-09 13:28:01 följande:
    1. den svenska lydiga mentaliteten
    2. Det allt mer individualistiska svenska samhället vilket gör medborgarna till opportunister 
    3. Relativt stort kvinnligt inflytande 
    Jag är med dig där. Svenskarna har alltid varit ett lydigt folk och böjt sig för överheten. Det är just detta som kommer att bli vår grav.

Det individualistiska samhället har resulterat i att vi har en massa människor som tror att de är individuella, men i själva verket bara följer med strömmen.

Kvinnorna och feminismen står givetvis för en stor del av inflytandet. Kvinnor är goda människor på så vis att de har empati och omtanke, men tyvärr ofta i helt fel riktning.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-08 20:09:22 följande:
    Ja, tänk om människor fick för sig att flytta till länder som inte är så pigga på att ta emot invandrare 

Du förstod nog hur jag menade. Kanada t.ex. har alltid varit ett "invandrarland", på det sättet att landet är uppbyggt av många olika nationaliteter. MEN de har alltid ställt krav på sina invandrare. I dagens system, har de ett slags poängsystem, där den sökande får poäng efter utbildning och yrke (ett yrke där det råder brist på arbetskraft i Kanada ger högre poäng), antal års erfarenhet i yrket, förmögenhet, om man har någon släkting i landet som garanterar ens försörjning tills man fått arbete, o.s.v.. De tar helt enkelt inte emot oanställningsbara och barskrapade personer, som bara blir en börda för landet.
  • Lejonmamman01
    annatnick skrev 2013-11-08 21:37:41 följande:

Argumenterat PLUS hänvisat till demokratiutredningen. Men att kategoriskt vägra läsa är ett effektivt sätt att förbli okunnig i sann Sd-anda. Att läsa ngt annat än Avpixlat kan ju rockera om hela världsbilden i Vimmerbyidyllen där byalaget röstar om allt. Hjälper dig lite på traven eftersom du inte förstår att vägbula är utbytbart mot källarmoské, transitboende, sjalförbud, samkönade adoptioner, lokala skolavslutningars upplägg o dyl. Men det är ju som att kasta en fackla i en bensintank.

...och du tycker inte att de människor som faktiskt BOR på platsen där vägbulan, moskén, transitboendet o.s.v. ska ligga, ska få besluta om de vill ha det eller inte..? Du tycker inte att elever, föräldrar och lärare i en viss skola, ska få komma överens om var skolavslutningen ska ske, och om en präst eller sekulär person ska hålla i den..? Du ser inte hur FARLIGT och FÖRTRYCKANDE det är att sådant ska bestämmas centralt i maktens boningar i Stockholm..?
  • saltgurka

Folk kommer alltid hata människor med andra syner och värderingar. Det är egentligen inte svårare än så.

"Mina värderingar är de rätta, de ska alla förhålla sig efter!"

"Nej, mina är de rätta. Håll käften!"

• Lejonmamman01
    annatnick skrev 2013-11-08 21:41:00 följande:

Vad är din poäng?

Jag trodde den var uppenbar..? Ju längre ifrån varandra två folkslag ligger, desto svårare blir det att assimilera det ena i det andra. Jämför olja och vatten t.ex..
  • Lejonmamman01
    JTA skrev 2013-11-09 11:29:32 följande:
    Så du menar att Sverige borde hjälpa lite mer på plats istället för att spendera pengarna på de få som har resurser att ta sig hit?

Det mest idiotiska är ju dessutom, att de som KAN ta sig hit är de som varit rika och privilegierade i hemlandet. Det vill säga: de som skulle ha klarat sig bäst, även om de stannat kvar. Men flyktingkramarna fattar inte det - de verkar tro att det är fattiga skoputsarpojkar från gatorna, som räddats hit av osjälviska flyktingsmugglare som arbetar gratis... Obestämd
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 14:02:06 följande:
    Jag trodde den var uppenbar..? Ju längre ifrån varandra två folkslag ligger, desto svårare blir det att assimilera det ena i det andra. Jämför olja och vatten t.ex..

Fast mottagarlandet tar ett beslut grundat på asylbehovet i varje enskilt fall, inte likheten med "dig". Är det en internationell och nationell lagändring du sätter ditt hopp till?
  • Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-11-09 11:33:53 följande:
    Jag kan förstås inte tycka att 345 miljoner dollar är en piss någonstans även om det som jag sa finns fler sätt att hjälpa på.

Vad bra att du tycker de ska göra som oss istället för att vi ska göra som dem. Alltså, alla hjälper till med bistånd OCH tar emot flyktingar. En dag kanske det är vi som behöver hjälp.

För att upprepa mig: de andra muslimska länderna skulle inte ha samma PROBLEM med att ta emot muslimska flytkingar som vi har, eftersom deras religion är densamma, och deras lagstiftning, kultur, kvinnosyn, klädedräkt o.s.v. snarlika. Dessutom daltar de inte med brottslingar. Det som hände i Ljungsbro utanför Linköping förra helgen hade inte kunnat hända där, för redan vid första brottet som 33-åringen begick (han hade femton lagförda brott i sitt register redan), hade han slängts ut i öknen...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?