• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • emsapemsa

Sverigedemokraternas politik syftar till att skilja på människor och människor. De vill ­definiera svenskhet utifrån ras, religion, historia och etnicitet. Zlatan, Gina Dirawi och Loreen är ­inte riktigt svenska, enligt SD. Därmed utmanar Sverigedemokraterna något av det svenskaste som finns ? toleransen och ­öppenheten. Att människor protesterar mot detta är inte bara deras ­demokratiska rättighet. För oss som värnar ett öppet och tolerant samhälle är det dessutom vår förbannade skyldighet att markera mot ett rasistiskt ­parti. Det är rätt att protestera mot Sverigedemokraterna. Högljutt och ihållande.

• Marlean
    emsapemsa skrev 2013-11-09 23:12:58 följande:
    Sverigedemokraternas politik syftar till att skilja på människor och människor. De vill ­definiera svenskhet utifrån ras, religion, historia och etnicitet. Zlatan, Gina Dirawi och Loreen är ­inte riktigt svenska, enligt SD. Därmed utmanar Sverigedemokraterna något av det svenskaste som finns – toleransen och ­öppenheten. Att människor protesterar mot detta är inte bara deras ­demokratiska rättighet. För oss som värnar ett öppet och tolerant samhälle är det dessutom vår förbannade skyldighet att markera mot ett rasistiskt ­parti. Det är rätt att protestera mot Sverigedemokraterna. Högljutt och ihållande.
  • emsapemsa
    hemligemollgan skrev 2013-10-30 10:06:01 följande:
    Lucia är ett Italienskt helgon, om det inte varit för tidigare mångkultur hade vi inte kunnat fira lucia.

• nihka
    JTA skrev 2013-11-09 22:50:32 följande:
    Varför är det då "vilseledande" att påpeka att 110 000 personer fått uppehållstillstånd år 2012? Det är väl den relevanta siffran om man vill påpeka hur många invandrare som kommer till Sverige. Det är snarare Billström som försöker vilseleda. Infantilt om något. Men tydligen går folk på det. Häpnadsväckande. Men man vill väl bara ha sin känslomässigt motiverade utopi bekräftad, värdering av fakta betyder mindre eller inget. 

Det finns naturligtvis många stater som kommit efter i utvecklingen. Om det hjälper dig så kalla dem då "utvecklingsländer". Så försök nu svara på frågorna så gott du kan.

Jag menade förstås "det finns inget rasistiskt i detta uttryck" - vilket du förstås fattade.
    Du märkte händelsvis inte att Ekeroths kommentarer på debatten var ett ihopklipp?

Naturligtvis behöver inte återvändande svenskar ansöka om uppehållstillstånd varför antalet svenskar i gruppen beviljade uppehållstillstånd är noll. Om du tycker att det är en bra idé att som Ekeroth gjorde ringa Migrationsverket och fråga hur många svenskar det fanns i gruppen beviljade uppehållstillstånd får du givetvis göra det.

Varför inte passa på att fråga även följande:
    Hur många svenskfödda svenskar som utvisats.
    Hur många asylsökande som kommer med svenskt pass.
    Hur många mil det går på en kilometer.     

Hans syfte var naturligtvis att påskina att det Billsten sa om invandring och återvändande svenskar inte var sant, vilket det förstås var.

Här redovisar migrationsverket invandring och utvandring för 2012 (Totalt invandrade 103 059 personer under 2012, varav 20 462 svenskar) : www.migrationsverket.se/info/2552.html

Migrationsverket har naturligtvis även statistik för flyktingar och beviljade asylansökningar.   

Vilket jag förstås inte fattade. "Skarpt, nikha" och andra uttryck för hur blåst du tycker jag är och nu förväntar du dig att jag ska läsa in vad du menar när du skriver något helt annat. Nu får du bestämma dig för vad du tycker och inte vela fram och tillbaka. Jag kan inte både vara helt lost och tankeläsare. Jag har vänligt men bestämt bett dig att hålla min person utanför debatten men något slags känslomässigt motiverat hinder verkar finnas till det.
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 22:57:15 följande:
    Eftersom NZ knappt tar emot några flyktingar alls måste 1 %-målet fyllas med arbetskraftsinvandring. Villkor för den?

Here are the visa options if you want to live in New Zealand permanently, and your visa application will be based on your occupation or skills.

Skilled Migrant Category - for people who have the skills, qualifications and experience New Zealand needs. Work to Residence - for people who: are qualified in occupations that are in demand in New Zealand, or have a job offer from an accredited employer, or  have exceptional talent in sports or the arts.
    www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/w...

Så du menar att detta är någonting för Sverige att ta efter?

Vad tror du annars om våra invandrares rasism?

Nej, jag tycker att även Kanada kunde göra mer.
  • Bokmal

MrsC74. Jag anser inte att SD är ett rasistiskt parti. Jag har läst igenom hela deras partiprogram - har du gjort det? Eftersom att du kastar ordet rasist runt dig. Jag tänker inte sitta och förklara mig till dig - då jag anser att du är otroligt trångsynt  människa, och vägrar acceptera att andra har andra åsikter än vad du har.

• emsapemsa
    Bokmal skrev 2013-11-09 23:44:06 följande:
    MrsC74. Jag anser inte att SD är ett rasistiskt parti. Jag har läst igenom hela deras partiprogram - har du gjort det? Eftersom att du kastar ordet rasist runt dig. Jag tänker inte sitta och förklara mig till dig - då jag anser att du är otroligt trångsynt  människa, och vägrar acceptera att andra har andra åsikter än vad du har.

"- Vi ska bränna dig, ditt jävla judesvin. Fy fan, ditt äckliga ­lilla judesvin. Passa dig! Vi ska komma och döda dig!" sa SD:s förre ordförande Anders Klarström i ett anonymt telefonsamtal till tv-profilen Hagge Geigert. Klarströms efterträdare, ­Mikael Jansson, sitter fortfarande i riksdagen. Han använde en mer allmän rasbiologisk ­retorik, snarare än att specifikt hetsa mot judar. Du tycker fortfarande inte att det är ett rasistiskt parti?
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-09 23:02:24 följande:
    Och vad du (medvetet?) missar är att Kanada sätter antalet flyktingar i relation till antalet arbetskraftsinvandrare - som i sin tur sätts till antalet som behövs.

I skarp kontrast till Sverige som lovar livslång försörjning till t.ex. hela Syriens befolkning. Plus arbetskraft som inte alls behövs i landet som restaurangpersonal. I praktiken helt utan begränsningar.
    Någon påstod att man i Kanada inte tar in människor som är barskrapade och inte är anställningsbara och jag sa att Kanada även tog in flyktingar. Nej, jag redovisade inte hela Kanadas system för jag visste inte att du ville det. Vänligen meddela vad du vill ha med före jag svarar nästa gång så jag inte (medvetet?) missar att ta med något.

Sverige lovar inte livslång försörjning till hela Syriens befolkning. Hela Syriens befolkning är inte ens i Sverige och hela den lilla andel av de som är det eller kommer att vara det kommer absolut inte att försörjas på livstid. Är alla syrier restaurangfolk. Å fan, det var mer än jag visste. En gång träffade jag en syrisk sjökaptén och en mekaniker men de kanske jobbar på Macdonalds i Aleppo nu. De kanske i skrivande stund sitter där och smörjer kråset:

• Bokmal

emsapemsa. Jag får stötta vilket parti som jag vill. Har du något belägg på att det har skett? Och nej - jag anser inte att SD är ett rasistiskt parti - du får tycka vad fan du vill. Jag har en rättighet att få stötta vilket parti jag vill. Så lägg dig inte i. Kan ju tillägga att den ståndpunkten som verkligen fick mig på fall var deras djurpolitik. Så helt enkelt håll käft - och låt mig ha min egna åsikter.

• Vitrysk hockeyhjälte

Anledningen till att folk röstar på SD är fortfarande att folk upplever att övriga partier inte tar de problem som är kopplade till den svenska "mångkultur über alles"-linjen på allvar, inte att SD skulle vara någon sorts välgörande riddare i skinande rustningar.

Fattar ni fortfarande inte det? 

Någon sa att det visst finns en debatt där man är tillåten att även uttrycka kritiska åsikter om invandringspolitiken, men att det är SD som kör denna debatt i botten. Visa mig, var uttrycks dessa åsikter av folk och på ett sätt som ni "SD-hatare" finner legitima? För min erfarenhet är att minsta replik som på något sätt kan tolkas som negativ till invandring eller mångkultur, oavsett hur nyanserad (se Fp:s språktest till exempel), direkt avfärdas som "rasism" av det vanliga gänget och sen körs det vidare i samma gamla hjulspår med Ullenhag et al i förarsätet.

Hur kan ni inte se detta? Jag fattar det verkligen inte. 

Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?